Har rätt kass mottagning i nya huset pga tjocka väggar och lågenergi-glas. Funderar på att installera en extender/repeater och undrar om någon gjort det och kan dela med sig av erfarenheter?

Vad jag kommit fram till hittills är att Tre sänder 4G på 800MHz.
 
Finns väl inga lagliga repeatrar att installera? Man måste ju ha tilldelade frekvenser. Att installera ändå avråder jag till, då det kan bli mycket dyrt om det medför störningar för operatören. Att omvandla till wifi är möjligt och görbart.
 
Fast om man sätter upp en passiv riktantenn på utsidan kopplad med en lågförlustkabel till en rundstrålande antenn inomhus har man indirekt skapat sig en repeater som inte är tillståndspliktig.:thinking:
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Har rätt kass mottagning i nya huset pga tjocka väggar och lågenergi-glas. Funderar på att installera en extender/repeater och undrar om någon gjort det och kan dela med sig av erfarenheter?

Vad jag kommit fram till hittills är att Tre sänder 4G på 800MHz.
Vad har du för modem/router? Hur långt har du till masten?

Jag har 3 km till masten, har också Tre som operatör och på 800 MHz. Hade någorlunda bra signalstyrka men sämre signalkvalite. Köpte en billig mimo-antenn på Kjell, 700 riksdaler. Höftade in den emot masten.

Nu har jag full signalstyrka men än viktigare bra signalkvalite. Om du har antenn-uttag på modemet/routern, kör på det.
 
  • Mimo-antenn monterad på takställning med sikte mot mast, förbättrad signalstyrka och kvalitet
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för inputs! Tyvärr är det mobilerna som har kass mottagning. För Internet har vi fiber så det är inget problem.

Kan tänka mig att en extender kan vara mindre poppis om den stör för operatören.
 
Det får jag ta och testa!
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.