Hej!
Varning, långt inlägg
Jag har sedan augusti 2017 påbörjat en totalrenovering av ett hus som ska bli sommarstuga åt släkten, kanske mer än så med tiden. Huset är från början en barack som försvaret byggde på 40-talet och som har varit i släktens ägo i ca 20-25 år. Det står på en plintgrund med 3 rader plintar och har ca mellan 40-110 cm höjd undertill.
Jag gör i princip allt jobb själv och saknar någon som helst form av hantverksutbildning. Jag har dock ett intresse för snickeri och hantverk och gillar att nörda ner mig på de olika moment jag befinner mig i. Har dessutom varit med på olika byggprojekt under årens lopp som gett mig lite kött på benen. Dessutom har jag använt mig av detta forum x antal gånger och fått bra tips och tricks.
Med detta sagt så tänkte jag berätta hur denna process hittills har sett ut och förhoppningsvis ta mig tid till att fortsätta uppdatera tråden under arbetets gång.
Jag tänker även att jag kan använda denna tråd för olika frågor och annat oväntat som kan uppstå, och hoppas att man kan få tips och råd från alla er som läser
Jag har än så länge inte varit så vass på att ta bilder under arbetets gång men ska leta fram de bästa jag hittar.
Ska också nämnas att detta görs med en ganska begränsad budget och jag spenderar mkt tid åt att hitta billigt byggmaterial och många vändor på blocket.
Jag lyckas få till ca 2 byggdagar i veckan
Ställ gärna frågor om de olika momenten då jag säkerligen glömmer att berätta en hel del.
Dåså:
Såhär ser huset ut: (En bit in i renoveringsprocessen)
1. INSPEKTION AV HUSETS KONDITION
Började med att försöka komma åt alla dolda ställen i huset för att se hur virke etc mådde. Såg ut såhär när jag lyfte på både gamla innertaket och golvet:
Som ni ser så är i princip allt virke man ser i väldigt bra skick. Vilket var både förvånansvärt och mycket välkommet. Hade så inte varit fallet hade nog denna renovering inte påbörjats då kostnader och nivån på arbetet blivit för höga. Såg även nu att golvet har ca cc60 mellan bjälkarna och taket cc120. Vilket underlättar avsevärt när det kommer till isolering, golvläggning etc..
Lite andra bilder inifrån huset:
Hittar dessvärre inga översiktsbilder från huset vid denna tidpunkt, men här ser ni gamla genomföringar för kamin och (saknar bild) köksspis.
2. Höja en del av huset.
Detta momentet bestod utav att med hjälp av domkrafter höja hela mittersta främre delen av huset ca 3-5cm på ungefär 5 st plintar. Detta då huset med tiden hade satt sig några centimeter. Detta moment var faktiskt lättare än vad jag hade väntat mig. Använda en riktigt kraftig hydraulisk domkraft som min farsa haft sedan ca 30 år tillbaks. Men den gjorde jobbet gott och väl, hade även en liten sådan från biltema som hjälpmedel.
Jag höjde huset i små etapper och kilade in små mellanlägg varje gång, och avslutade sen med att lägga antingen en eller två (beroende på hur mycket som behövdes vid just den plinten) ganska tjocka plywoodskivor mellan plinten och bärlinan. Satte även en bit syllpapp mellan trät och plinten nu för att undvika att fukt vandrar upp i trät.
När detta knakiga och stundtals riktigt nervösa moment var klart så var plötsligt golvet inte längre skevt och vattenpasset mer eller mindre rakt
3. NYTT PAPPTAK
Då det gamla plåttaket var ca 70 år gammalt var det dags för ett byte... Jag bestämde mig ganska tidigt för att köra på papp då andra hus i området också har det, jag själv har lite erfarenhet av pappläggning, tycker det blir snyggare än nån billig plåt, och arbetet går förhållandevis fort.
Började med att slita bort den gamla plåten och därefter bär- och ströläkt, detta gick ganska smidigt. Sen kom man till projektet från helv**et.. Dra ur varje gammal pappspik för hand på ca 115m2 tak. Detta tog en evighet och gjorde att man ångrade hela beslutat att ens påbörja detta!
Fick dock hjälp av ett gäng vänner och när det väl var genomfört var man överlycklig över att hitta en helt frisk och fin råspont där under.
Då var det dags för nya taket:
På med pappremsor längs med takfoten och sedan fotplåt. Underlagspapp, och slutligen ytpapp. Båda två med självhäftande klisterkant vilket gjorde jobbet förhållandevis smidigt. Sen vindskivor och vindskiveplåt. Och plötsligt så var huset helt vädersäkrat
4. RIVA
Nu är alltså huset säkrat mot vind och vatten och jag drar igång inomhus. Börjar med att riva alla gamla innerväggar. Och plockar ner hela det gamla plana innertaket, för att få fram hela takhöjden hela vägen upp i nock. Då militären på den tiden gjorde det enkelt för sig och byggde i princip hela detta huset av olika sektioner så blev det på samma sätt vid rivning. Väggarna fick sig några slag med slägga både uppe och nere och lossnade då ganska enkelt från golv och tak. Slutligen lite tigersåg mellan sektionerna så var dom bara att bära ut en och en. Samma sak med innertaket som sågades med tigersåg på vardera sida längs med takstolarna och föll sedan ner. Dessa har sparats undan för framtida innerväggar mm är tanken
Lite bilder från rivningsprocessen:
På den högra bilden ser ni en del av den gamla isoleringen.. Märklig variant gjort på nån form av korrigerad kartong behandlad med tjära eller liknande. Spårades efter mkt letande till en fabrik i trakten som tillverkade dessa under 40 och 50-talet.
5. NY TRAPP
Köpte vangstycken på bauhaus och sågade till nästa alla delar på plats på byggmax då jag saknade släpkärra. Lyckades då få in hela trappen (omonterat) i min saab 9000
Väldigt enkel konstruktion men som blev väldigt stadig! jämfört med den gamla som bokstavligen blev till smulor när man rev den, och som dessutom slutade ca en halvmeter under entredörren.
Det var utan tvekan värt att offra en byggdag för att få till en ny trapp, med tanke på alla vändor man hunnit gå med bråte och annat i den redan.
6. PÅBYGGNAD AV TAKSTOLARNA
Då jag tidigt bestämde mig för att jag ville behålla takstolarna synliga för att få ut hela rymden och "luftigheten" i huset så var jag tvungen att bygga ner de befintliga takstolarna på detta sätt:
det ljusare virket i överkant bygger jag då på för att kunna få plats med 120mm+95mm isolering och luftspalt. Då takstolarna ej var tänka för detta från början och endast byggde ca 90mm nedåt från taket.
Fick figursåga varje planka vid nock och vid takfoten som man ser på bilden. Detta gjordes då längs med varje takstol på båda sidor längs med taket. (på bilden ser man även den ENDA planka jag var tvungen att byta i gamla råsponten, den vita!)
Tätade sen den lilla springa som finns i mitten av takstolen med fogskum.
7. LUFTSPALT
Började detta med att sätta myggnät längs med varje öppning i takfoten.
Som ni ser på bilderna nedan valde jag en ganska modern variant av luftspalt som helt enkelt är cellplast som är formgjuten för detta ändamål. Hela skivan är 5cm tjock och ger 3cm spalt på höjden. Är väl i efterhand både glad och ledsen över att jag valde just denna variant istället för traditionella sättet med läkt och oljehärdad board t.ex.
Minus:
-Mkt känsligt material som bidrog till en hel del spill pga trasiga eller sönderslagna sektioner.
-Var tvungen att beskära varenda en då takstolarna ej är helt och hållet raka och har ej exakt samma mått emellan sig. Detta beroende på att huset är så pass gammalt. Ni ser på bilderna att det uppstod en del glipor men som jag sen fick reda på inte ska göra någonting för funktionen.
Plus:
-Väldigt lätta och smidiga att jobba med om man arbetar själv. Preppade varje sektion med att tycka dit skruvar som jag sen skruvade fast i taket för jag höll dem på plats.
I nock så fick jag nedsåga sektionerna så gott jag kunde och sedan tejpa den med åldersbeständig byggtejp för att få det helt tätt.
(Priset för denna variant blev ungefär samma som jag hade betalat för den mer traditionella varianten)
8. ISOLERING, DIFFSPÄRR OCH GLESPANEL I TAK
Innan jag går in på detta moment så vill jag bara nämna att jag funderade fram och tillbaks oändligt många gånger, och gör det fortfarande, på hur jag skulle göra när det kommer till diffusionsspärr (plast) i vägg och tak. Som många säkert vet så verkar det inte riktigt finnas något självklart svar när det gäller ett hus som i detta fallet kommer stå kallt en stor del av året. Men jag kom efter mkt om och men fram till att köra på plast trots allt. Mkt för att i framtiden om man vill bo där mer permanent så är det att föredra om huset alltid ska stå uppvärmt. Och jag har även haft dialog med olika människor som är kunniga på området som har gett mig klartecken när det gäller plasten. Så nog om det nu..
Då dessa takstolar ej från början var gjorde för att isolera upp mot snedtaket så gjorde detta att det här moment blev riktigt meckigt..
Jag började med att häfta en remsa plast ca 1 meter upp längs taket, fick sedan såga exakta längder av glespanelen för att dem skulle gå in mellan takstolarna, skruvade dit ca 3 st glespanel med cc30 och matade sedan in de två lagren med isolering ovanifrån, dessa så att skarvarna låg omlott för att undvika kalldrag vid skarvarna. fortsatte sedan på detta vis upp mellan varje takstol. Plasten fick jag sen skära och vika upp bredvid alla snedgående plankor i takstolarna, om ni förstår...
Här kommer lite bilder på hur det gick till:
Som ni ser så tog jag lite luftspalt och isolering om vartannat för att få lite variation på arbetet.
Märkte dock i efterhand att jag kanske borde ha tagit en hel sektion av luftspalten i taket och slutfört den. Detta då jag vid ett tillfälle när jag blev tvungen att ta bort en del luftspalt märkte att det under tiden jag lämnat byggnaden i några dagar hunnit smita in lite knott etc, som jag sedan byggde in i luftspalten. Tror ej detta spelar någon större roll då dom troligtvis dör under vintern och då bara blir liggandes där. Men kändes som en onödig händelse bara.
DÄR gick gränsen för max antal uppladdade bilder per inlägg.. Så fortsättning följer i nästa.
Varning, långt inlägg
Jag har sedan augusti 2017 påbörjat en totalrenovering av ett hus som ska bli sommarstuga åt släkten, kanske mer än så med tiden. Huset är från början en barack som försvaret byggde på 40-talet och som har varit i släktens ägo i ca 20-25 år. Det står på en plintgrund med 3 rader plintar och har ca mellan 40-110 cm höjd undertill.
Jag gör i princip allt jobb själv och saknar någon som helst form av hantverksutbildning. Jag har dock ett intresse för snickeri och hantverk och gillar att nörda ner mig på de olika moment jag befinner mig i. Har dessutom varit med på olika byggprojekt under årens lopp som gett mig lite kött på benen. Dessutom har jag använt mig av detta forum x antal gånger och fått bra tips och tricks.
Med detta sagt så tänkte jag berätta hur denna process hittills har sett ut och förhoppningsvis ta mig tid till att fortsätta uppdatera tråden under arbetets gång.
Jag tänker även att jag kan använda denna tråd för olika frågor och annat oväntat som kan uppstå, och hoppas att man kan få tips och råd från alla er som läser
Jag har än så länge inte varit så vass på att ta bilder under arbetets gång men ska leta fram de bästa jag hittar.
Ska också nämnas att detta görs med en ganska begränsad budget och jag spenderar mkt tid åt att hitta billigt byggmaterial och många vändor på blocket.
Jag lyckas få till ca 2 byggdagar i veckan
Ställ gärna frågor om de olika momenten då jag säkerligen glömmer att berätta en hel del.
Dåså:
Såhär ser huset ut: (En bit in i renoveringsprocessen)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1. INSPEKTION AV HUSETS KONDITION
Började med att försöka komma åt alla dolda ställen i huset för att se hur virke etc mådde. Såg ut såhär när jag lyfte på både gamla innertaket och golvet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni ser så är i princip allt virke man ser i väldigt bra skick. Vilket var både förvånansvärt och mycket välkommet. Hade så inte varit fallet hade nog denna renovering inte påbörjats då kostnader och nivån på arbetet blivit för höga. Såg även nu att golvet har ca cc60 mellan bjälkarna och taket cc120. Vilket underlättar avsevärt när det kommer till isolering, golvläggning etc..
Lite andra bilder inifrån huset:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittar dessvärre inga översiktsbilder från huset vid denna tidpunkt, men här ser ni gamla genomföringar för kamin och (saknar bild) köksspis.
2. Höja en del av huset.
Detta momentet bestod utav att med hjälp av domkrafter höja hela mittersta främre delen av huset ca 3-5cm på ungefär 5 st plintar. Detta då huset med tiden hade satt sig några centimeter. Detta moment var faktiskt lättare än vad jag hade väntat mig. Använda en riktigt kraftig hydraulisk domkraft som min farsa haft sedan ca 30 år tillbaks. Men den gjorde jobbet gott och väl, hade även en liten sådan från biltema som hjälpmedel.
Jag höjde huset i små etapper och kilade in små mellanlägg varje gång, och avslutade sen med att lägga antingen en eller två (beroende på hur mycket som behövdes vid just den plinten) ganska tjocka plywoodskivor mellan plinten och bärlinan. Satte även en bit syllpapp mellan trät och plinten nu för att undvika att fukt vandrar upp i trät.
När detta knakiga och stundtals riktigt nervösa moment var klart så var plötsligt golvet inte längre skevt och vattenpasset mer eller mindre rakt
3. NYTT PAPPTAK
Då det gamla plåttaket var ca 70 år gammalt var det dags för ett byte... Jag bestämde mig ganska tidigt för att köra på papp då andra hus i området också har det, jag själv har lite erfarenhet av pappläggning, tycker det blir snyggare än nån billig plåt, och arbetet går förhållandevis fort.
Började med att slita bort den gamla plåten och därefter bär- och ströläkt, detta gick ganska smidigt. Sen kom man till projektet från helv**et.. Dra ur varje gammal pappspik för hand på ca 115m2 tak. Detta tog en evighet och gjorde att man ångrade hela beslutat att ens påbörja detta!
Fick dock hjälp av ett gäng vänner och när det väl var genomfört var man överlycklig över att hitta en helt frisk och fin råspont där under.
Då var det dags för nya taket:
På med pappremsor längs med takfoten och sedan fotplåt. Underlagspapp, och slutligen ytpapp. Båda två med självhäftande klisterkant vilket gjorde jobbet förhållandevis smidigt. Sen vindskivor och vindskiveplåt. Och plötsligt så var huset helt vädersäkrat
4. RIVA
Nu är alltså huset säkrat mot vind och vatten och jag drar igång inomhus. Börjar med att riva alla gamla innerväggar. Och plockar ner hela det gamla plana innertaket, för att få fram hela takhöjden hela vägen upp i nock. Då militären på den tiden gjorde det enkelt för sig och byggde i princip hela detta huset av olika sektioner så blev det på samma sätt vid rivning. Väggarna fick sig några slag med slägga både uppe och nere och lossnade då ganska enkelt från golv och tak. Slutligen lite tigersåg mellan sektionerna så var dom bara att bära ut en och en. Samma sak med innertaket som sågades med tigersåg på vardera sida längs med takstolarna och föll sedan ner. Dessa har sparats undan för framtida innerväggar mm är tanken
Lite bilder från rivningsprocessen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På den högra bilden ser ni en del av den gamla isoleringen.. Märklig variant gjort på nån form av korrigerad kartong behandlad med tjära eller liknande. Spårades efter mkt letande till en fabrik i trakten som tillverkade dessa under 40 och 50-talet.
5. NY TRAPP
Köpte vangstycken på bauhaus och sågade till nästa alla delar på plats på byggmax då jag saknade släpkärra. Lyckades då få in hela trappen (omonterat) i min saab 9000
Väldigt enkel konstruktion men som blev väldigt stadig! jämfört med den gamla som bokstavligen blev till smulor när man rev den, och som dessutom slutade ca en halvmeter under entredörren.
Det var utan tvekan värt att offra en byggdag för att få till en ny trapp, med tanke på alla vändor man hunnit gå med bråte och annat i den redan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
6. PÅBYGGNAD AV TAKSTOLARNA
Då jag tidigt bestämde mig för att jag ville behålla takstolarna synliga för att få ut hela rymden och "luftigheten" i huset så var jag tvungen att bygga ner de befintliga takstolarna på detta sätt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det ljusare virket i överkant bygger jag då på för att kunna få plats med 120mm+95mm isolering och luftspalt. Då takstolarna ej var tänka för detta från början och endast byggde ca 90mm nedåt från taket.
Fick figursåga varje planka vid nock och vid takfoten som man ser på bilden. Detta gjordes då längs med varje takstol på båda sidor längs med taket. (på bilden ser man även den ENDA planka jag var tvungen att byta i gamla råsponten, den vita!)
Tätade sen den lilla springa som finns i mitten av takstolen med fogskum.
7. LUFTSPALT
Började detta med att sätta myggnät längs med varje öppning i takfoten.
Som ni ser på bilderna nedan valde jag en ganska modern variant av luftspalt som helt enkelt är cellplast som är formgjuten för detta ändamål. Hela skivan är 5cm tjock och ger 3cm spalt på höjden. Är väl i efterhand både glad och ledsen över att jag valde just denna variant istället för traditionella sättet med läkt och oljehärdad board t.ex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Minus:
-Mkt känsligt material som bidrog till en hel del spill pga trasiga eller sönderslagna sektioner.
-Var tvungen att beskära varenda en då takstolarna ej är helt och hållet raka och har ej exakt samma mått emellan sig. Detta beroende på att huset är så pass gammalt. Ni ser på bilderna att det uppstod en del glipor men som jag sen fick reda på inte ska göra någonting för funktionen.
Plus:
-Väldigt lätta och smidiga att jobba med om man arbetar själv. Preppade varje sektion med att tycka dit skruvar som jag sen skruvade fast i taket för jag höll dem på plats.
I nock så fick jag nedsåga sektionerna så gott jag kunde och sedan tejpa den med åldersbeständig byggtejp för att få det helt tätt.
(Priset för denna variant blev ungefär samma som jag hade betalat för den mer traditionella varianten)
8. ISOLERING, DIFFSPÄRR OCH GLESPANEL I TAK
Innan jag går in på detta moment så vill jag bara nämna att jag funderade fram och tillbaks oändligt många gånger, och gör det fortfarande, på hur jag skulle göra när det kommer till diffusionsspärr (plast) i vägg och tak. Som många säkert vet så verkar det inte riktigt finnas något självklart svar när det gäller ett hus som i detta fallet kommer stå kallt en stor del av året. Men jag kom efter mkt om och men fram till att köra på plast trots allt. Mkt för att i framtiden om man vill bo där mer permanent så är det att föredra om huset alltid ska stå uppvärmt. Och jag har även haft dialog med olika människor som är kunniga på området som har gett mig klartecken när det gäller plasten. Så nog om det nu..
Då dessa takstolar ej från början var gjorde för att isolera upp mot snedtaket så gjorde detta att det här moment blev riktigt meckigt..
Jag började med att häfta en remsa plast ca 1 meter upp längs taket, fick sedan såga exakta längder av glespanelen för att dem skulle gå in mellan takstolarna, skruvade dit ca 3 st glespanel med cc30 och matade sedan in de två lagren med isolering ovanifrån, dessa så att skarvarna låg omlott för att undvika kalldrag vid skarvarna. fortsatte sedan på detta vis upp mellan varje takstol. Plasten fick jag sen skära och vika upp bredvid alla snedgående plankor i takstolarna, om ni förstår...
Här kommer lite bilder på hur det gick till:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni ser så tog jag lite luftspalt och isolering om vartannat för att få lite variation på arbetet.
Märkte dock i efterhand att jag kanske borde ha tagit en hel sektion av luftspalten i taket och slutfört den. Detta då jag vid ett tillfälle när jag blev tvungen att ta bort en del luftspalt märkte att det under tiden jag lämnat byggnaden i några dagar hunnit smita in lite knott etc, som jag sedan byggde in i luftspalten. Tror ej detta spelar någon större roll då dom troligtvis dör under vintern och då bara blir liggandes där. Men kändes som en onödig händelse bara.
DÄR gick gränsen för max antal uppladdade bilder per inlägg.. Så fortsättning följer i nästa.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "pappspik"
Pappspik
Pappspikar är specialiserade spikar som används i samband med installation av takpapp, ofta vid takläggning. De har ofta en stor, platt huvud som fungerar för att hålla pappen på plats utan att skada eller riva den.
Läs mer
FORTSÄTTNING:
9. FÖRSTÄRKNING AV 3 ST TAKSTOLAR
Jag bestämde mig tidigt för att jag ville bygga ett sovloft där man dels kan klämma in många madrasser och även kan bli ett bra utrymme för barn när det kommer till tv-tittande etc. Då max takhöjd kommer bli ca 120cm så är det därför enbart till för sovplatser för vuxna eller myshörna för småbarnen. Detta sovloft kommer placeras längst till höger i huset och vila på de tre yttersta takstolar, blir då ca 3,6m djupt.
Hur detta moment skulle gå till krävde många funderingar och vändor med folk som har eller påstått sig ha koll på hur detta ska genomföras. Då jag från början inte ens visste om takstolarna var självbärande så stöttade jag upp varje takstol på mitten, vart efter jag rev alla innerväggar, detta visade sig till slut varit i onödan då alla takstolar tydligen är just självbärande. Skönt!
Anledning till denna förstärkning av takstolarna beror på att jag vill få bort de 3 mittersta stöttorna. Då dessa inte är så charmiga att ha kors och tvärs på hela loftet.
Min första tanke var att få upp en redig balk i nock och sedan stötta denna på båda sidor, denna ide brast lite pga att det sitter ett fönster nedanför på ena sidan vilket hade gjort att jag behövs stötta runt omkring detta och det kändes för omständigt.
Det jag till slut gjorde var att skruva/bulta på extra reglar på båda sidor och dessa takstolar, alltså 45x95 på båda sidor om den del som går tvärs över huset, och 45x140 (har jag för mig) på de som går längs taket, och skruvade och bultade sedan ihop allting med varan. Dessa tre takstolar blev då i slutändan ca 18cm tjocka hela vägen runt.
Detta bör enligt mig kompensera för de 3 stöttor i takstolarna som jag ville få bort
Här kommer lite bilder:
efter detta kunde jag slutföra takisolering helt och hållet, även i dessa fack.
10. REGLING OCH ISOLERING AV GAVLAR
Det här momentet gick lite ihop med både isolering av tak och förstärkningen av takstolarna.
Var även här tvungen att bygga på de yttersta reglarna i gavlarna för att få ner dom till samma nivå som resterande takstolar. Lösningen blev ganska ful men bra!
Då taket från början hade isoleringen vilandes på gamla innertaket så behövdes ett helt nytt regelverk och isolering i gavlarna. Nu fanns endast utifrån sett: Ytterpanel och ett till lager breda plank längst in. (man kunde på vissa ställen se ut mellan plankorna)
Jag klamrade då till en början fast vindpapp längs med hela gavlarna och reglade sedan upp reglar för isolering, dessa med cc60 så gott det gick. Jag förberedde även plats för en ventil på varje sida i nock och plats för att litet fönster på den sidan där sovloftet kommer vara. Kommer såga upp och montera dessa framöver.
Isolerade sedan med 95mm isolering.
Nedan ser ni den motsatta sidan från sovloftet (vänster sida av huset), Kanske svårt att se men där finns nu plats för en ventil nära nocken. Den plast som är monterad på bilden ska dock bort då alla väggar även ska tilläggsisoleras en vända till och då vill man inte ha 2 lager med plast.. Men kommer till detta framöver.
På dessa bilder ser ni dessutom de två stora bjälkar som löper ovanpå takstolarna, dessa blev jag rekommenderad att montera för att stabilisera ihop de 3 takstolarna som de vilar på, då det inte kommer finns någon stöttande innervägg undertill. Kommer bli en pelare undertill på den sidan som är ute i huset och någon form av stötta inbyggd i väggen på fönstersidan. Har tänk att jag ska bygga ihop dessa två så det blir som en väldigt bred balk som går längs med takstolarna. Kan nog bli snyggt i efterhand, och även bra för montering av lampor eller annat kul.
Nedan följer bilder på sovloftsidan, här har jag dessutom sågat bort alla de stöttor i takstolarna som jag ville få bort och ställt dit fönstret för att få en liten känsla av hur det kommer se ut.
Denna gavel är nu också isolerad med 95mm.
11. BORT MED GAMLA VEDSPISEN
Jag hade får början nån ambitiös ide om att försöka montera bort den väldigt försiktigt för att kunna behålla och kanske snygga till för framtida användning, detta slapp jag dock då hela paketet ramlade isär pga helt sönderrostad.
Såg ut såhär 5 min efter att jag påbörjat detta:
Även den uppmurade grunden var väldigt smidig att plocka isär block för block. Lite våld med släggan och den fick itu. Visade sig också att denna inte varit förankrad med marken på något sätt utan bara stod rätt uppochned på golvet. Tyder på ett redigt golv tänker jag!
12. DAGS FÖR GOLVET, NY ISOLERING ETC
Nu börjar vi närma oss var jag befinner mig just nu, känns väldigt kul att äntligen få ta tag i golvet som vi efter en del funderingar bestämt oss för att behålla. Detta då det blir billigast och dessutom kul att behålla lite av den gamla känslan i huset. Golvet är dessutom ca 32mm tjockt och i väldigt fint skick. Dock är även detta gjort i sektioner vilket leder till lite bredare springor längs med golvet på de ställen där sektionerna möts.
Inte råsnyggt men man får se det som charmigt eller nåt...
Steg ett blev då att rensa bort allt bråte, lite möbler och byggmaterial från ca 1/3 av huset, och sedan lyfta upp de gamla golvsektionerna. Då dessa endast var spikade med ett fåtal spik för att hålla dem på plats gick det ganska smidigt.
Alla golvlister etc var borttagna innan detta gjordes.
Jag numrerade sedan alla sektioner för att sen smidigt kunna lägga tillbaks dem på rätt plats.
När dessa väl var borta var det bara att plocka upp alla gammal isolering (samma sort som fanns i taket) och borsta och dammsuga NOGA för att få bort musbajs och andra mängder skit som samlat under årens lopp.
Såhär såg det ut när första raden var borta:
De svarta partier man ser beror till stor del på fuktigt musbajs och isolering mm som färgat av sig på trät.
Här står farsan och inspekterar efter att två rader nu är borttagna.
Som ni ser består golvbjälklaget av två rediga bjälkrader som möts på mitten. Vilar alltså på de yttersta och den mittersta plintraden. Jag monterade efter lite rådgivning ihop dessa på mitten och fästa även dessa i väggarna på båda sidor. Då dessa ej var gjort från början. Blev nu mycket mer stabilt än tidigare så alla bjälkar bara i princip satt löst och vilade på plintraderna
Den gamla blindbotten/trossbotten (vet ej den korrekta bedömningen) är även den i fint skick och vilar på läkt som är spikad i golvbjälkarna.
Då den finns ca 16cm utrymme från ovansida bjälkar ner till trossbotten behöver jag ej sala på för att få plats med mer isolering. Tycker det räcker bra.
Nästa steg blev att täppa igen en gammal genomföring i trossbottnen som varit till för avlopp i det gamla köket, detta rann bara rätt ner i backen undertill. Om de ändå hade räckt även idag hade man sparat många kronor
Sen häftade jag fast vindpapp längs med hela golvbjälkarna och trossbottnen. För att få det helt tätt mot oinbjudna gäster och även minsta draget i golvet ytterligare. Lyckades tyvärr undvika att ta en enda bild under det momentet.
Såhär såg det ut när båda vindpapp och ny isolering var på plats:
Sedan lades golvsektionerna tillbaks på sin rätta plats och man var tillbaks där man började, fast med ny isolering och ej längre fri tillgång för mössen
13. SKRALTIGT FÖRVARINGSTÄLT
Fixa ett tillfälligt förvaringstält utomhus då det blivit för mycket byggmaterial och annat inomhus:
Detta är så långt som jag har kommit i skrivande stund:
Nu är nästa steg lite oklart hur jag ska börja, och ni får gärna komma med idéer om vad ni tror blir bäst!
Det som ska ske nu är antingen att man flyttar allting i hela huset till den nu färdigisolerade delen av golvet. Och fortsätter isolera om resten av golvet. Detta gör dock att jag ej kan börja slipa och måla om den nu isolerade delen. Vilket vore skönt att göra innan tilläggsisoleringen av väggarna påbörjas, då man inte behöver vara så noga med att komma hela vägen in till kanterna med båda golvslip och målning.
Jag har dessutom en tanke på att jag ska börja tilläggsisolera väggarna på den delen som nu är färdig för att sen kunna dra el där och börja få bort en del gipsskivor. Finns nu ca 60-70 st i 2 högar som man helst vill flytta runt så lite som möjligt.
En annan aspekt i detta är att huset än ej är uppvärmt och både tätning av golvspringor och målning kräver x antal plusgrader..
Något man också kan ha i åtanke är att under sovloften är det tänkt att vara 3 st små sovrum, vilket alltså innebär 2 innerväggar och en längsgående vägg behöver byggas, som man gärna vill vänta med tills golvet under är färdigt för att slippa slipa och måla varje rum för sig..
Det är också tänk att jag ska såg upp högra bortre långsidan av väggen för att få in ett nytt fönster i det rum som sen kommer finnas där: Se bild på var fönstret är tänkt att vara:
Så just nu är det många moment som krockar lite och jag har inte kommit på den bästa arbetsordning än.. tips mottages som sagt gärna.
Fråga gärna om ni undrar något! Jag har säkerligen glömt att nämna en hel del småsaker under alla dessa moment. Jag ska även försöka uppdatera tråden under arbetets gång. I förhoppning om att folk är intresserade och vill följa bygget. Annars för min egen dokumentations skull
9. FÖRSTÄRKNING AV 3 ST TAKSTOLAR
Jag bestämde mig tidigt för att jag ville bygga ett sovloft där man dels kan klämma in många madrasser och även kan bli ett bra utrymme för barn när det kommer till tv-tittande etc. Då max takhöjd kommer bli ca 120cm så är det därför enbart till för sovplatser för vuxna eller myshörna för småbarnen. Detta sovloft kommer placeras längst till höger i huset och vila på de tre yttersta takstolar, blir då ca 3,6m djupt.
Hur detta moment skulle gå till krävde många funderingar och vändor med folk som har eller påstått sig ha koll på hur detta ska genomföras. Då jag från början inte ens visste om takstolarna var självbärande så stöttade jag upp varje takstol på mitten, vart efter jag rev alla innerväggar, detta visade sig till slut varit i onödan då alla takstolar tydligen är just självbärande. Skönt!
Anledning till denna förstärkning av takstolarna beror på att jag vill få bort de 3 mittersta stöttorna. Då dessa inte är så charmiga att ha kors och tvärs på hela loftet.
Min första tanke var att få upp en redig balk i nock och sedan stötta denna på båda sidor, denna ide brast lite pga att det sitter ett fönster nedanför på ena sidan vilket hade gjort att jag behövs stötta runt omkring detta och det kändes för omständigt.
Det jag till slut gjorde var att skruva/bulta på extra reglar på båda sidor och dessa takstolar, alltså 45x95 på båda sidor om den del som går tvärs över huset, och 45x140 (har jag för mig) på de som går längs taket, och skruvade och bultade sedan ihop allting med varan. Dessa tre takstolar blev då i slutändan ca 18cm tjocka hela vägen runt.
Detta bör enligt mig kompensera för de 3 stöttor i takstolarna som jag ville få bort
Här kommer lite bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
efter detta kunde jag slutföra takisolering helt och hållet, även i dessa fack.
10. REGLING OCH ISOLERING AV GAVLAR
Det här momentet gick lite ihop med både isolering av tak och förstärkningen av takstolarna.
Var även här tvungen att bygga på de yttersta reglarna i gavlarna för att få ner dom till samma nivå som resterande takstolar. Lösningen blev ganska ful men bra!
Då taket från början hade isoleringen vilandes på gamla innertaket så behövdes ett helt nytt regelverk och isolering i gavlarna. Nu fanns endast utifrån sett: Ytterpanel och ett till lager breda plank längst in. (man kunde på vissa ställen se ut mellan plankorna)
Jag klamrade då till en början fast vindpapp längs med hela gavlarna och reglade sedan upp reglar för isolering, dessa med cc60 så gott det gick. Jag förberedde även plats för en ventil på varje sida i nock och plats för att litet fönster på den sidan där sovloftet kommer vara. Kommer såga upp och montera dessa framöver.
Isolerade sedan med 95mm isolering.
Nedan ser ni den motsatta sidan från sovloftet (vänster sida av huset), Kanske svårt att se men där finns nu plats för en ventil nära nocken. Den plast som är monterad på bilden ska dock bort då alla väggar även ska tilläggsisoleras en vända till och då vill man inte ha 2 lager med plast.. Men kommer till detta framöver.
På dessa bilder ser ni dessutom de två stora bjälkar som löper ovanpå takstolarna, dessa blev jag rekommenderad att montera för att stabilisera ihop de 3 takstolarna som de vilar på, då det inte kommer finns någon stöttande innervägg undertill. Kommer bli en pelare undertill på den sidan som är ute i huset och någon form av stötta inbyggd i väggen på fönstersidan. Har tänk att jag ska bygga ihop dessa två så det blir som en väldigt bred balk som går längs med takstolarna. Kan nog bli snyggt i efterhand, och även bra för montering av lampor eller annat kul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedan följer bilder på sovloftsidan, här har jag dessutom sågat bort alla de stöttor i takstolarna som jag ville få bort och ställt dit fönstret för att få en liten känsla av hur det kommer se ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna gavel är nu också isolerad med 95mm.
11. BORT MED GAMLA VEDSPISEN
Jag hade får början nån ambitiös ide om att försöka montera bort den väldigt försiktigt för att kunna behålla och kanske snygga till för framtida användning, detta slapp jag dock då hela paketet ramlade isär pga helt sönderrostad.
Såg ut såhär 5 min efter att jag påbörjat detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även den uppmurade grunden var väldigt smidig att plocka isär block för block. Lite våld med släggan och den fick itu. Visade sig också att denna inte varit förankrad med marken på något sätt utan bara stod rätt uppochned på golvet. Tyder på ett redigt golv tänker jag!
12. DAGS FÖR GOLVET, NY ISOLERING ETC
Nu börjar vi närma oss var jag befinner mig just nu, känns väldigt kul att äntligen få ta tag i golvet som vi efter en del funderingar bestämt oss för att behålla. Detta då det blir billigast och dessutom kul att behålla lite av den gamla känslan i huset. Golvet är dessutom ca 32mm tjockt och i väldigt fint skick. Dock är även detta gjort i sektioner vilket leder till lite bredare springor längs med golvet på de ställen där sektionerna möts.
Inte råsnyggt men man får se det som charmigt eller nåt...
Steg ett blev då att rensa bort allt bråte, lite möbler och byggmaterial från ca 1/3 av huset, och sedan lyfta upp de gamla golvsektionerna. Då dessa endast var spikade med ett fåtal spik för att hålla dem på plats gick det ganska smidigt.
Alla golvlister etc var borttagna innan detta gjordes.
Jag numrerade sedan alla sektioner för att sen smidigt kunna lägga tillbaks dem på rätt plats.
När dessa väl var borta var det bara att plocka upp alla gammal isolering (samma sort som fanns i taket) och borsta och dammsuga NOGA för att få bort musbajs och andra mängder skit som samlat under årens lopp.
Såhär såg det ut när första raden var borta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De svarta partier man ser beror till stor del på fuktigt musbajs och isolering mm som färgat av sig på trät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här står farsan och inspekterar efter att två rader nu är borttagna.
Som ni ser består golvbjälklaget av två rediga bjälkrader som möts på mitten. Vilar alltså på de yttersta och den mittersta plintraden. Jag monterade efter lite rådgivning ihop dessa på mitten och fästa även dessa i väggarna på båda sidor. Då dessa ej var gjort från början. Blev nu mycket mer stabilt än tidigare så alla bjälkar bara i princip satt löst och vilade på plintraderna
Den gamla blindbotten/trossbotten (vet ej den korrekta bedömningen) är även den i fint skick och vilar på läkt som är spikad i golvbjälkarna.
Då den finns ca 16cm utrymme från ovansida bjälkar ner till trossbotten behöver jag ej sala på för att få plats med mer isolering. Tycker det räcker bra.
Nästa steg blev att täppa igen en gammal genomföring i trossbottnen som varit till för avlopp i det gamla köket, detta rann bara rätt ner i backen undertill. Om de ändå hade räckt även idag hade man sparat många kronor
Sen häftade jag fast vindpapp längs med hela golvbjälkarna och trossbottnen. För att få det helt tätt mot oinbjudna gäster och även minsta draget i golvet ytterligare. Lyckades tyvärr undvika att ta en enda bild under det momentet.
Såhär såg det ut när båda vindpapp och ny isolering var på plats:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan lades golvsektionerna tillbaks på sin rätta plats och man var tillbaks där man började, fast med ny isolering och ej längre fri tillgång för mössen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
13. SKRALTIGT FÖRVARINGSTÄLT
Fixa ett tillfälligt förvaringstält utomhus då det blivit för mycket byggmaterial och annat inomhus:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är så långt som jag har kommit i skrivande stund:
Nu är nästa steg lite oklart hur jag ska börja, och ni får gärna komma med idéer om vad ni tror blir bäst!
Det som ska ske nu är antingen att man flyttar allting i hela huset till den nu färdigisolerade delen av golvet. Och fortsätter isolera om resten av golvet. Detta gör dock att jag ej kan börja slipa och måla om den nu isolerade delen. Vilket vore skönt att göra innan tilläggsisoleringen av väggarna påbörjas, då man inte behöver vara så noga med att komma hela vägen in till kanterna med båda golvslip och målning.
Jag har dessutom en tanke på att jag ska börja tilläggsisolera väggarna på den delen som nu är färdig för att sen kunna dra el där och börja få bort en del gipsskivor. Finns nu ca 60-70 st i 2 högar som man helst vill flytta runt så lite som möjligt.
En annan aspekt i detta är att huset än ej är uppvärmt och både tätning av golvspringor och målning kräver x antal plusgrader..
Något man också kan ha i åtanke är att under sovloften är det tänkt att vara 3 st små sovrum, vilket alltså innebär 2 innerväggar och en längsgående vägg behöver byggas, som man gärna vill vänta med tills golvet under är färdigt för att slippa slipa och måla varje rum för sig..
Det är också tänk att jag ska såg upp högra bortre långsidan av väggen för att få in ett nytt fönster i det rum som sen kommer finnas där: Se bild på var fönstret är tänkt att vara:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så just nu är det många moment som krockar lite och jag har inte kommit på den bästa arbetsordning än.. tips mottages som sagt gärna.
Fråga gärna om ni undrar något! Jag har säkerligen glömt att nämna en hel del småsaker under alla dessa moment. Jag ska även försöka uppdatera tråden under arbetets gång. I förhoppning om att folk är intresserade och vill följa bygget. Annars för min egen dokumentations skull
Redigerat:
Kul projekt!
Att du inte har så mycket erfarenhet och kör lite "trial and error" gör det roligt att läsa om och även väldigt lärorikt.
Ska se om jag kan ge dig svar på några av dina funderingar när jag har mer tid.
Att du inte har så mycket erfarenhet och kör lite "trial and error" gör det roligt att läsa om och även väldigt lärorikt.
Ska se om jag kan ge dig svar på några av dina funderingar när jag har mer tid.
Sitter för tillfället och funderar över hur jag ska göra med ventilationen i huset.. Men blir inte riktigt klok.
I dagsläget finns dessa på x antal ställen i huset: (tror de har varit placerade så de funnits minst en sådan per rum.
Min tanke var från början att behålla dessa men sätta in nya rör med nya reglage på insidan, och isolera tätt runt de nya rören. Det blir också förhållandevis smidigt när jag ska tilläggsisolera, då jag kan anpassa nya rörets längd efter tjockleken på väggen.
Frågan är då om jag behöver montera fler inluftsventiler i de rum som kommer sakna de gamla?
En annan ide som jag fick av en snickare i trakten var:
Montera fönsterventiler (sådana smala avlånga som ska sitta under fönstret) och sen ha stora ventiler i båda gavlarna nära nock.
Han påstod då att fönsterventilerna skulle bidra med frisk luft och att de i gavlarna skulle göra sig av med varm fuktig luft då de stiger uppåt? men stämmer verkligen det? Behöver man inte en elektronisk frånluft för att detta ska fungera? Och är detta i så fall en bra ide? den idéen låter ganska logisk enligt mig
Så vad tror ni blir bästa lösningen?
En till fråga som uppstår är hur man på bästa sätt täpper igen de gamla befintliga ventilhålen om detta måste göras?
Lite info som kanske kan spela in:
-Kommer installeras en braskamin framöver
-Kommer stå kallställt under stora delar av året
-kommer nog dröja innan det finns en köksfläkt och badrum (därmed badrumsfläkt)
Alla tips mottages tacksamt!
I dagsläget finns dessa på x antal ställen i huset: (tror de har varit placerade så de funnits minst en sådan per rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min tanke var från början att behålla dessa men sätta in nya rör med nya reglage på insidan, och isolera tätt runt de nya rören. Det blir också förhållandevis smidigt när jag ska tilläggsisolera, då jag kan anpassa nya rörets längd efter tjockleken på väggen.
Frågan är då om jag behöver montera fler inluftsventiler i de rum som kommer sakna de gamla?
En annan ide som jag fick av en snickare i trakten var:
Montera fönsterventiler (sådana smala avlånga som ska sitta under fönstret) och sen ha stora ventiler i båda gavlarna nära nock.
Han påstod då att fönsterventilerna skulle bidra med frisk luft och att de i gavlarna skulle göra sig av med varm fuktig luft då de stiger uppåt? men stämmer verkligen det? Behöver man inte en elektronisk frånluft för att detta ska fungera? Och är detta i så fall en bra ide? den idéen låter ganska logisk enligt mig
Så vad tror ni blir bästa lösningen?
En till fråga som uppstår är hur man på bästa sätt täpper igen de gamla befintliga ventilhålen om detta måste göras?
Lite info som kanske kan spela in:
-Kommer installeras en braskamin framöver
-Kommer stå kallställt under stora delar av året
-kommer nog dröja innan det finns en köksfläkt och badrum (därmed badrumsfläkt)
Alla tips mottages tacksamt!
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Angående ventilationen. Idén från snickaren funkar, det är så självdragsventilation fungerar.
Det krävs dock att det är varmare inomhus än utomhus för att det ska fungera.
Byt ut de befintliga ventilerna mot en ny modell från Pax med reglage. Jag hade satt dit dom och isolerat runt röret för att få det tätt.
Om du ska installera braskamin försök att ordna så att du får separat tilluft till den så du slipper dra in onödigt mycket kalluft via ventilerna.
Det krävs dock att det är varmare inomhus än utomhus för att det ska fungera.
Byt ut de befintliga ventilerna mot en ny modell från Pax med reglage. Jag hade satt dit dom och isolerat runt röret för att få det tätt.
Om du ska installera braskamin försök att ordna så att du får separat tilluft till den så du slipper dra in onödigt mycket kalluft via ventilerna.
Tackar för svar!maah skrev:Angående ventilationen. Idén från snickaren funkar, det är så självdragsventilation fungerar.
Det krävs dock att det är varmare inomhus än utomhus för att det ska fungera.
Byt ut de befintliga ventilerna mot en ny modell från Pax med reglage. Jag hade satt dit dom och isolerat runt röret för att få det tätt.
Om du ska installera braskamin försök att ordna så att du får separat tilluft till den så du slipper dra in onödigt mycket kalluft via ventilerna.
Så en bra lösning vore alltså:
Behålla de gamla hålen med nya täta rör och reglage. Och sen en elektronisk frånluft nära nock som kan ställas in efter önskad effekt? Och nya ventiler i de framtida rum som saknar hål sedan tidigare?
Och det du nämnde med kaminen.
UPDATE:
Lite har hänt sen sist och några funderingar har uppstått..
Har dessutom haft besök av en arkitekt som ska hjälpa oss att klura ut den perfekt planlösningen
Hela golvet har nu flyttats bort, gammal isolering borttagen och noggrann rengöring av golvbjälklaget/bildbotten genomförd.
Sedan i med ny vindpapp för att täta alla gamla springor och öppningar som fanns i blindbotten:
Och till sist ny isolering och tillbaks med gamla golvet!
Efter detta var frågan om jag skulle påbörja slipning av golvet eller börja regla upp väggarna för tilläggsisoleringen..
14. NYTT REGELVERK PÅ VÄGGAR FÖR TILLÄGGISOLERING
Då det i dagsläget finns lite för mkt byggmaterial och annat bråte i huset så kändes golvslipning för omständligt just nu, då förflyttandet av saker fram och tillbaks 200 ggr helst undviks. Så bestämde mig för att sätta igång med första steget i tilläggsisolering av väggarna.
Det ända som är nackdelen med detta är att det nu finns mindre yta att "vara slarvig på" när sen golvet ska slipas. Men det är det värt.
Han med ca 1/5 av väggarna på en halv dag idag, går med andra ord ganska smidigt:
Just nu väntar vi på lite idéer från arkitekten för att sen bestämma hur planlösningen ska se ut. Kan då även behöva anpassa nya regelverket efter nya fönster/altandörr etc.
Lite har hänt sen sist och några funderingar har uppstått..
Har dessutom haft besök av en arkitekt som ska hjälpa oss att klura ut den perfekt planlösningen
Hela golvet har nu flyttats bort, gammal isolering borttagen och noggrann rengöring av golvbjälklaget/bildbotten genomförd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan i med ny vindpapp för att täta alla gamla springor och öppningar som fanns i blindbotten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och till sist ny isolering och tillbaks med gamla golvet!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter detta var frågan om jag skulle påbörja slipning av golvet eller börja regla upp väggarna för tilläggsisoleringen..
14. NYTT REGELVERK PÅ VÄGGAR FÖR TILLÄGGISOLERING
Då det i dagsläget finns lite för mkt byggmaterial och annat bråte i huset så kändes golvslipning för omständligt just nu, då förflyttandet av saker fram och tillbaks 200 ggr helst undviks. Så bestämde mig för att sätta igång med första steget i tilläggsisolering av väggarna.
Det ända som är nackdelen med detta är att det nu finns mindre yta att "vara slarvig på" när sen golvet ska slipas. Men det är det värt.
Han med ca 1/5 av väggarna på en halv dag idag, går med andra ord ganska smidigt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Just nu väntar vi på lite idéer från arkitekten för att sen bestämma hur planlösningen ska se ut. Kan då även behöva anpassa nya regelverket efter nya fönster/altandörr etc.
Har bestämt mig för att delvis utnyttja de befintliga hål i väggarna för ventilation men kommer nog inte behöva alla, därför måste jag täppa igen några av dom.. Hur gör man det på bästa sätt??? Några idéer?
Har som ni ser tagit bort de gamla luckorna. Tänker montera nya rör med reglage och isolering runt i de hål som kommer användas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har som ni ser tagit bort de gamla luckorna. Tänker montera nya rör med reglage och isolering runt i de hål som kommer användas.
Kul projekt!S stephenson skrev:Har bestämt mig för att delvis utnyttja de befintliga hål i väggarna för ventilation men kommer nog inte behöva alla, därför måste jag täppa igen några av dom.. Hur gör man det på bästa sätt??? Några idéer?
[bild]
Har som ni ser tagit bort de gamla luckorna. Tänker montera nya rör med reglage och isolering runt i de hål som kommer användas.
Tänk på att desto fler ventilationshål du täpper igen desto mer kallras får du från övriga. Särskilt om du ska sätta in en braskamin, de suger syre som bara den. I regel får du mindre kallras desto fler väggventiler du har.
Räkna med en väggventil var 20:de kvm + en extra eftersom du ska ha braskamin.
E EliasL skrev:Kul projekt!
Tänk på att desto fler ventilationshål du täpper igen desto mer kallras får du från övriga. Särskilt om du ska sätta in en braskamin, de suger syre som bara den. I regel får du mindre kallras desto fler väggventiler du har.
Räkna med en väggventil var 20:de kvm + en extra eftersom du ska ha braskamin.
Tack, ska absolut ha det i åtanke. Tänker dessutom att jag ska försöka fixa separat tilluft till den framtida braskaminen.
Planen är att ha en ventil per sovrum/litet rum. Och kanske 2 i det som kommer bli allrum/kök/matsal. Du råkar inte ha nån bra ide på hur jag ska täppa igen de hål som blir överflödiga? I dagsläget finns det 6 st hål och huset är på ca 75 kvm.
Nej tyvärr, aldrig gjort det så har inga bra tips på den biten.S stephenson skrev:Tack, ska absolut ha det i åtanke. Tänker dessutom att jag ska försöka fixa separat tilluft till den framtida braskaminen.
Planen är att ha en ventil per sovrum/litet rum. Och kanske 2 i det som kommer bli allrum/kök/matsal. Du råkar inte ha nån bra ide på hur jag ska täppa igen de hål som blir överflödiga? I dagsläget finns det 6 st hål och huset är på ca 75 kvm.
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Ett tips är att passa på att sätta insektsnät (det ser inte ut att finnas på bilden).S stephenson skrev:Har bestämt mig för att delvis utnyttja de befintliga hål i väggarna för ventilation men kommer nog inte behöva alla, därför måste jag täppa igen några av dom.. Hur gör man det på bästa sätt??? Några idéer?
[bild]
Har som ni ser tagit bort de gamla luckorna. Tänker montera nya rör med reglage och isolering runt i de hål som kommer användas.
När jag gjorde motsvarande så satte jag insektsnät mot yttergallret, fixerade ett 100mm stort plaströr med lite lutning utåt och fyllde resten av utrymmet med fogskum. Sedan satte jag gipsskivor i rummet med ett hål för röret och sågade av röret jäms med väggen. Jag skruvade dit ventilens innerdel och sedan var det klart.