Jag är enig med dig om man har sparade pengar för att köpa allt för. Då har man kanske fått några kronor i ränta på pengarna man har sparat, och inget mer att betala på efter allt är installerat.
Men se det hur du vill.
Jag är i alla fall av den uppfattningen att lån aldrig lönar sig. Oavsett..
 
Anläggningen ger ca. 10% avkastning per år som investering och håller i 50 år. Man får igen ungefär 5 ggr pengarna eller 50 ggr investerad okänd energi för tillverkningen.

Pengar på banken ger 0,7% ränta att jämföra med. Pengar investerade i fonder eller aktier kan ge 10-20% om man är duktig men kan också resultera i att hela kapitalet går förlorat. Det kan också bidra till att oljeberoendet förlängs om det investeras i kol, olja och gas vilka nu är högriskinvesteringar och samhällsekonomiskt ohållbart.

Solelen är att betrakta som en försäkring mot stigande elpriser då produktionskostnaden redan är bestämd och betald och helt oberoende av konjunkturen.

Elen produceras mitt på dagen när efterfrågan över dygnet är som störst och elpriset är som högst.

Skatteneutraliseringen är för att kompensera för den el man köper tillbaka från nätet för eget bruk vilken täcks av total egen produktion. Skulle den tas bort kan ett litet batteri på kanske 4kWh installeras, men eftersom det ger nätnytta att producera solel är det rimligt att kunna göra det skatteneutralt precis som att odla egna tomater är befriat från moms. Det är solen man fångar på sitt eget tak för eget bruk det täcker. Ingen annan betalar för det.
 
Redigerat:
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Man får nog räkna in lite extra underhålls kostnader också. Skulle gilla se den växelriktaren som håller i 50 år.
Jag som tills nu har haft 6000kwh i året i förbrukning, innan jag tog i bruk värmepumpen, får ju inte sälja mer än 6000kwh in till nätet heller. Så jag tror det kan ta en del tid att spara in en anläggning till säg 60000 då. Motsvarande TS's anläggning..
 
Jag har hört att växelriktarna bara håller i ungefär 25-30 år. Skiljer det sig kanske mycket från modell till modell?
 
Bra investering! Jag byggde min anläggning helt själv 2013, importerade allt, samt monterade och drog elen, fick bidrag till allt, kostade sammanlagt 44’ total effekt 8.7kw, jag säger bättre än Bergvärme! Vi har ett nytt hus, grymt isolerat i Norrland, Nibe 750 FLVP, vi producerar mer energi än vi plockar ut över året, tryckte ut 500kwh mer än vi köpte 2017, jag gjorde det för det var kul, vi har inte optimalt tak, men ger bra, men ska jag köpa tjänsterna, då blir det alldels för dyrt, vi får 40öre plus spotpris för elen vi säljer,samt 60öre på skattsedeln, plus Elcertifikat och UG.

Är väl igentligen åsknedslag som kan förstöra nåt, men annars totalt underhållsfritt, det kan man inte säga om många saker..
 
  • Gilla
magnetens och 1 till
  • Laddar…
Vi har SMA, håller den 30år så är det helt otroligt i sånna fall..tveksamt dock.
 
N Nooahaaa skrev:
Jag har hört att växelriktarna bara håller i ungefär 25-30 år. Skiljer det sig kanske mycket från modell till modell?
De bör ju gå att reparera men med 3-fasväxelriktare kan man slippa elektrolytbanker helt. En jämnsval växelriktare är också en bra utgångspunkt. Ger bättre livslängdsförutsättningar.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Växelriktarna räknar man med 10års bytesintervaller på. Budgetera med 10 000kr för byte.
 
Vad ör det som vanligen går sönder i en växelriktarr som ej går att byta ut eller reparera?
 
R Robert-san01 skrev:
Växelriktarna räknar man med 10års bytesintervaller på. Budgetera med 10 000kr för byte.
Våran Steca har 15 års garanti. Verkar mer rimligt att räkna med 25 års livslängd i så fall.
 
M magnetens skrev:
Vad ör det som vanligen går sönder i en växelriktarr som ej går att byta ut eller reparera?
Kondensatorbatterier, reläkort, fläktar. Fläktar är enkla att byta och kan bytas av en som är lite händig. Övriga delar brukar vara enklast att köra utbytesenhet på.

Fronius utbyte kostar ca 8-9000 ex moms och arbete.

Har Steca 15år som standard? De flesta brukar ha 5år som standard med längre som tillval. (SolarEdge 12år)
 
Låter som att det ändå är en del man kan fixa med en lödkolv och lite prylar från elfa ty enskilda elektronikkomponenter är ju tämligen billiga :)
Gör man det inte själv kan man ju alltid skicka in den till ex Innosund AB som är duktiga på att felsöka och reparera kretskort o liknande till en billig peng
 
M magnetens skrev:
Låter som att det ändå är en del man kan fixa med en lödkolv och lite prylar från elfa ty enskilda elektronikkomponenter är ju tämligen billiga :)
Gör man det inte själv kan man ju alltid skicka in den till ex Innosund AB som är duktiga på att felsöka och reparera kretskort o liknande till en billig peng
Det kan man garanterat göra. Men när man talar om på ett forum vad driftskostnaderna för något är tycker jag det är vilseledande att utgå ifrån att alla skall börja felsöka och laga på komponentnivå. Då är det ärligare att tala om vad det kostar om man anlitar auktoriserad service.
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
E Emilen skrev:
Våran Steca har 15 års garanti. Verkar mer rimligt att räkna med 25 års livslängd i så fall.
Steca själva anger 5+2år på sin hemsida.
 
Vår SMA blir helt otroligt varm på full effekt! Har satt in extra fläkt under den, tycker den inbyggda fläkten nästan aldrig startar, trots att den är 60-70gr, men den funkar..Men vi har mer paneleffekt än växelriktare, så den går fullt skaft 3tim/dag.

Ja nästan allt går att laga, finns billigare växelriktare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.