Arkitektonisk planritning och sektioner av ett hus med angivna mått, diskussion om placering av värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hej,

Då till rubrikensfråga, var skall jag placera pumpen. Sovrumssidan är enda sidan som inte har havsutsikt vilket begränsar en hel del. Sedan funderar jag på om man kan sätta en mindre i det större sovrummet och sedan en mindre som ger värme och kyla i de två mindresovrummen, kan man dela luftutsläpp i tvårum? Huvudsyftet är att ge underhållsvärme på vintern men kanske även kyla alla de fantastiskat varma svenska sommardagarna....

Ett annat alternativ, utnyttja torpageunden för fläkt etc och sätta ett galler som släpper upp luften från golvet på lämplig plats.... Mao, frittfram att komma med förslag och inspiration
 
Jag skulle ha satt den på väggsnutten efter hallen mot köket så kan den sprida värmen/kylan bäst. I sovrummen behövs nog ingen värmekälla om ni isolerar väggar och tak ordentligt. Kanske ett par mobila element om ni ska vara där på vintern, om det nu blir vinter på westcoast?! :)
 
Skulle vilja undvika en massa element... så förhoppningen är väl just inga element. Att ha dem i sovrummen är mest bra för spridningen av värmen på vintern.. då vi inte är på plats och tittar på havet
 
Ungefär som Jonathan79 vad gäller placering.
 
Ja ni, två som har samma åsikt och ingen emot.... eller i alla fall inga andra förslag. En fråga om möjligheten att använda en djup torpagrund och släppa upp varmluften genomgolvet, går det? Eller varför inte?
 
C chevan skrev:
Ja ni, två som har samma åsikt och ingen emot.... eller i alla fall inga andra förslag. En fråga om möjligheten att använda en djup torpagrund och släppa upp varmluften genomgolvet, går det? Eller varför inte?
Ja det går att värma upp grunden men då måste den vara isolerad och bjälklaget upp till huset vara oisolerad.
 
Med en planlösning med väldigt indelade smårum är det svårt att värma med LL. Jag gillar idén med torpargrunden. Kan du placera en central LL av lite större modell och ha tilluftskanaler till alla rum genom golvet? Jag har just rivit ett sådant tilluftsdon som fanns under en säng, så det finns (eller fanns).
 
  • Gilla
chevan
  • Laddar…
Spännande, det skulle kanske kunna gå. LL skall ju för oss i grunden främst hålla emot frost och kanske garantera ca 5-10 grader och förhoppningen är väl att solen gör sitt, skapar luft rotation genom uppvärmning, och om vi kanske kan skicka upp luft som driver runt lite mer. Hoppas hitta det som du pratar om. Någon kanske vet mer?
 
T Polos skrev:
Ja det går att värma upp grunden men då måste den vara isolerad och bjälklaget upp till huset vara oisolerad.
Tänkte in värma grunden men släppa upp luften därifrån för att inte få en ful sak inne i huset....
 
D09
Hur skulle en placering ovan dörren i köksdelen fungera?
 
D09 D09 skrev:
Hur skulle en placering ovan dörren i köksdelen fungera?
Funkar säkert men skulle vilja hitta en väg att bygga något som kan möjliggöra ett luft ”utsläpp” från golvet, det blir diskretare etc... vet inte om det finns sådana lösningar någonstans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.