Hej! Sambon tyckte kylskåpet luktade illa så vi tog och städade ur den, upptäckte då att det ramlade ur något pulver från inuti den. Rev ut baksidan och hittade detta! Någon som varit med om något liknande eller vet vad det är?
Kylen är en cylinda k8185, inköpt 2015. Baksidan av ett öppet kylskåp med pulver och smutsansamlingar vid nedre kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rost och pulver nedtill på baksidan av kylskåpet, nära kylsystemets rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksida av demonterad kylskåp med synligt brunaktigt pulver och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Kraftfull bakterietillväxt
 
Q
Om de är pulver, låter de nästan som någon slags oxid, det se ju inte så fint ut på bilden. Lukten kommer nog från bakterier .
 
Q jope84 skrev:
Om de är pulver, låter de nästan som någon slags oxid, det se ju inte så fint ut på bilden. Lukten kommer nog från bakterier .
Usch, tror ni att det är något att göra åt? Hur fån blir det en bakteriesamling där? Ska ringa cylinda på måndag och se vad dom säger. Borde ju va garanti på det.
 
A
Undras om inte detta är ett bosch-skåp

men jag hade bara tvättat bort detta med såpa eller nått
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Det är ett Turkiskt Arcelik skåp. Det är rost, och kommer tillslut att punktera förångaren. Förångaren måste bytas. Är det under 3år så får du ett nytt skåp av Cylinda.
 
A
men är inte förångaren av aluminium?
 
  • Gilla
davveno1 och 1 till
  • Laddar…
Jag har dömt ut 2st cylinda skåp under garanti för exakt detta fel. Sönder rostad förångare. Var stålrör i de skåpen jag dömde ut. Likadana modeller som denna.
 
Vi har också en cylinda-kyl med samma problem med röd-brunt pulver. Verkar ju logiskt att det är rost.. Fick ni nån lösning på problemet?
 
A
R Rissto skrev:
Vi har också en cylinda-kyl med samma problem med röd-brunt pulver. Verkar ju logiskt att det är rost.. Fick ni nån lösning på problemet?
An byter skåp finns ingen genväg
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
R
Kan det vara en miss i konstruktionen , vatten går ner på koppen ovan kompressor och dunstar upp , som sedan sätter sig på stålrören som rostar , en inte ologisk tanke som jag känner för
 
A
Issen är att rören korroderar
 
R
electroluxaren skrev:
Issen är att rören korroderar
Såg ut som baksidan då var min tes rätt men nu lite fel
 
Ska prova reklamera, det är inte äldre än 3 år
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
A
jag vet om några det fungerat för
 
  • Gilla
Rissto
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.