Det har uppstått sprickor i väggarna i vardagsrummet efter att jag bredspacklade i november. Det är dom två väggarna som är ytterväggarna det blivit långa sprickor i. Se bilder. Innerväggarna har inte påverkats. Någon som vet vad det kan bero på eller hur man kan fixa till det så det inte uppstår igen?

Det är iaf lättbetongväggar med puts invändigt. Innan så var det tapetserat på putsen. rev bort tapeten och var tvungen att bredspackla för att putsen under var väldigt ojämn/hålig.. Sen rollade jag med grundfärg och sedan vanlig täckfärg
 
  • Lång spricka i bredspacklad och målad lättbetongvägg i vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lång spricka i en vitmålad putsad lättbetongvägg, resultat av breddspackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Det enklaste är att tapetsera med microlit i rummet, ser ut som smala sprickor.
 
Ok men visst blir det typ sånt där vävmönster då? Vill ju ha helt slät vägg. Bredspacklar man på microliten sen då eller?
Går det inte att reparera enbart där sprickorna är? Ex nån slags väv (micolitremsa eller vad som kan tänkas rekommenderas) och sen spacklar man enbart där?
 
Microlit är som en slät filt. Suger färg men håller sprickorna borta!
 
Ok! Men för att slippa göra om två hela väggpartier, kan de va möjlig å bara skära ut en remsa å limma bara där sprickorna är, lite spackling å sen måla över? Typ lappa å laga å få det bra
 
Jag hade inte lappat.
 
T Tomainen skrev:
Ok! Men för att slippa göra om två hela väggpartier, kan de va möjlig å bara skära ut en remsa å limma bara där sprickorna är, lite spackling å sen måla över? Typ lappa å laga å få det bra
Jag har fått ett liknande problem, hur gjorde du för att fixa sprickorna?
 
Det märkliga med det var att sprickorna drog ihop sig och försvann helt när temperaturen steg i våras. Nu syns dom inte, så jag har inte brytt mig nåt mer. De lär väl kanske komma tillbaka i vinter när tempen sjunger igen. Men som någon skrev tidigare så bör en renoveringstapet vara lösningen. Frun min köpte byggmax nyanscover renoveringstapet till lättbetongväggarna i hallen. Inte spruckit nåt där ännu, men det tapetserades i sommar. Så tiden får utvisa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.