Är i färd med att skicka in en bygglovsansökan (enkel tillbyggnad av garage). Då det är långt ifrån säkert att jag kommer kunna få bygglov funderar jag kring kostnaden och möjligheten att dra sig ur.

Så här säger kommunens hemsida (Göteborg):

Alla beslut debiteras
Alla beslut debiteras, även avslag och avvisade ansökningar. Återtar du din ansökan innan beslut, debiteras du inget.

Kan jag alltså när som helst återta min ansökan och slippa betala?
Då min ansökan till en början inte kommer vara komplett och grannar dessutom måste höras känns det som att det borde finnas tid att dra sig ur om det börjar kännas som att det inte kommer att gå vägen.

(Skulle självklart kunna fråga kommunen direkt men jag litar inte på att svaret skulle vara speciellt nyanserat)
 
C
Stadsbyggnadskontoret brukar ha en "konsult" som man kan bolla bygglov med kostnadsfritt. Så börja där om du bara vill känna av läget.
 
Texen på hemsidan går väl inte att misstolka? Återtar du innan beslut så debiteras du inget.
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
I gbg får man ett förhandsbesked. När du fått det kan du dra tillbaks din ansökan för en administrativ avgift (tror det var ca 250 när vi sökte) eller fortsätta och då blir det hela avgiften oavsett utfall.
Så kolla med kommunen hur processen ser ut.
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
Det vanliga är nog att man får en varning om det kommer att bli avslag. Dvs. om handläggaren vill avslå bygglovet. Och då kostar det inget eller bara lite, om du drar tillbaka bygglovet. Då haer du inget beslut som kan överklagas.

Sedan kan man begära att bygglovet dras i byggnadsnämnden, då blir det full eller nästan full debitering även vid avslag.

MEN då har man ett beslut som man kan överklaga.
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
Blanda inte ihop begreppet förhandsbesked (lagterm i plan- och bygglagen) med en preliminär bedömning av ett bygglovärende där handläggaren meddelar om förutsättningar finns för lov eller inte.

Det är efter den preliminära bedömningen som det oftast är billigare eller ibland rent av kostnadsfritt (dvs skattefinansierat) att återkalla. Om man väljer att gå vidare med ärende trots negativa förutsättningar och bygglovenheten utför kostsamma åtgärder (som grannehörande, platsbesök eller nämndförberedelser) är det rimligt att anta att man debiteras därefter. Då kan byggnadsnämnden rätt omgående besluta att avvisa ärendet och ta betalt.

I den antagna taxan på bygglovenhetens hemsida i Göteborg så står det följande:
Återtaget och avvisat lovärende
När ett ärende återtas av sökanden eller när byggnadsnämnden avvisar ett lovärende, tas en avgift ut för utfört arbete inklusive arkivering.

Så prata med dem för säkerhets skull.
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
D Dsl skrev:
Då min ansökan till en början inte kommer vara komplett och grannar dessutom måste höras känns det som att det borde finnas tid att dra sig ur om det börjar kännas som att det inte kommer att gå vägen.
Märkligt tillvägagångssätt tycker jag!
Nog kollar du väl med grannarna, och får deras OK innan du söker bygglov?
Och vad menar du med att skicka in en inkomplett bygglovsansökan?
Det är väl klart att den skall vara fullständig, annars vet ju inte bygglovshandläggaren/byggnadsnämnden vad de skall ta ställning till.

Kan jag ana att här ligger en gravad hund?
 
C cpalm skrev:
Stadsbyggnadskontoret brukar ha en "konsult" som man kan bolla bygglov med kostnadsfritt. Så börja där om du bara vill känna av läget.
I GBG finns det drop in tider där man kan få prata kort med en bygglovshandläggare. Sis jag var där (samma ärende men med ett fristående garage, dvs större avsteg från DP) fick jag först svaret att det där går aldrig, men det ändrades sedan till "jag kan inte tänka mej att du får igenom det där, men skicka in en ansökan".

Detta gav mej alltså inte så mycket.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Märkligt tillvägagångssätt tycker jag!
Nog kollar du väl med grannarna, och får deras OK innan du söker bygglov?
Och vad menar du med att skicka in en inkomplett bygglovsansökan?
Det är väl klart att den skall vara fullständig, annars vet ju inte bygglovshandläggaren/byggnadsnämnden vad de skall ta ställning till.

Kan jag ana att här ligger en gravad hund?
Enligt kommunens hemsida kan man skicka in skisser för en första bedömning av möjligheterna. Det är detta jag tänkte utnyttja.
Tillbyggnaden hamnar på prickmark och det är därför jag är tveksam till att jag någonsin kommer kunna bygga. Det är dock enda alternativet om vi inte skall behöva flytta.

Ingen hund, men 2 gravade järvar:

1) Jag är snål. Vill inte betala för en riktig bygglovsritning eller bygglovkostnader om jag ändå inte får bygga. OM jag däremot skulle få bygglov är dess kostnader inte ens kaffepengar (beräknar att mina 18m2 kommer kosta flera 100k) så då har jag inga problem med dem.

2) Självklart skall jag prata med grannarna, men jag har dålig kontakt med dem och de är dessutom gamla och sjuka. Undviker gärna att oroa dem med dessa om det ändå aldrig leder till ett godkänt bygglov.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
T Tänka skrev:
Blanda inte ihop begreppet förhandsbesked (lagterm i plan- och bygglagen) med en preliminär bedömning av ett bygglovärende där handläggaren meddelar om förutsättningar finns för lov eller inte.

Det är efter den preliminära bedömningen som det oftast är billigare eller ibland rent av kostnadsfritt (dvs skattefinansierat) att återkalla. Om man väljer att gå vidare med ärende trots negativa förutsättningar och bygglovenheten utför kostsamma åtgärder (som grannehörande, platsbesök eller nämndförberedelser) är det rimligt att anta att man debiteras därefter. Då kan byggnadsnämnden rätt omgående besluta att avvisa ärendet och ta betalt.

I den antagna taxan på bygglovenhetens hemsida i Göteborg så står det följande:
Återtaget och avvisat lovärende
När ett ärende återtas av sökanden eller när byggnadsnämnden avvisar ett lovärende, tas en avgift ut för utfört arbete inklusive arkivering.

Så prata med dem för säkerhets skull.
Tack för klargörandena.

I taxan finns också en tabell med övriga avgifter och där listas:
  • Återkallad ansökan (avskrivet ärende) - Ingen avgift
Så det är inte helt tydligt.
 
C
D Dsl skrev:
I GBG finns det drop in tider där man kan få prata kort med en bygglovshandläggare. Sis jag var där (samma ärende men med ett fristående garage, dvs större avsteg från DP) fick jag först svaret att det där går aldrig, men det ändrades sedan till "jag kan inte tänka mej att du får igenom det där, men skicka in en ansökan".
Japp, precis detta jag menade.
Risken är att det gav mer än du tror. Tänk på att det är samma handläggare som sköter rådgivningen som sedan bedömer ansökan, så sannolikheten är väldigt stor att utfallet blir som rådgivaren siat. Sen kan du ju alltid dra det till nämnden, men det låter ju som att du är ute efter att avbryta om det barkar åt avslag.
Fråga i stället vad det är de ser som hinder och be om förslag på hur du kan göra istället.
 
Att få bygglov på prickad mark är ju extremt ovanligt såvitt jag vet så det jag skulle göra är att ta en karta upp till byggnadskontoret och fråga en handläggare om det finns någon chans eller inte. Förmodligen får du ett definitivt nej men att tro är ju som bekant att inte veta.
 
Tror inte en ensam handläggare får bevilja bygglov som avviker från detaljplan (tex prickat mark) här i Göteborg, det lär tas upp i nämnden.
 
Nu vet vi ju inte detaljerna i dina planer, och inte heller hur markförhållandena är, men
Det skulle inte gå att få ett bygglov för en carport, dvs bara ett tak med ett par stolpar?

För att sedan kanske "smyga upp" ett par väggar och förvandla carporten till ett riktigt garage :)

Luktar lite fulspel, jag vet men...
På flyg/satelitfotona ser man väl inte skillnaden mellan ett garage och en carport?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
...
På flyg/satelitfotona ser man väl inte skillnaden mellan ett garage och en carport?
Jo, i Göteborg gör man det. ;)
 
  • Flygbild över hustak och trädgård i Göteborg, med skogsparti runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Satellitbild över ett bostadsområde med hus och grönområden, troligtvis Göteborg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.