Behöver jag ventilation i ett sådant förråd enligt bild?

Förrådet är isolerat i golv, tak och väggar. Även de kalla förrådsdelarna
Den varma delen kommer vara uppvärmt till ca 7 grader.

Räcker det med 2st blockventiler i varje rum, en som sitter lågt och en högt upp eller behövs det något annat. Vill inte att värmen ska åka ut i onödan i det varma förrådet.
Skiss över ett förråd indelat i en varm och två kalla delar med textetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ventilation behövs närmast alltid. Att avstå ventilation med hänvisning till uppvärmningskostnad är aldrig bra.
Testa med ventilerna som du beskriver och se om det ger gott resultat.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Ventilation behövs närmast alltid. Att avstå ventilation med hänvisning till uppvärmningskostnad är aldrig bra.
Testa med ventilerna som du beskriver och se om det ger gott resultat.
Har du koll på skillnaden mellan blockventilen och en tilluftsventil?
 
Ska det bara vara förråd?
Eller förråd som i hobbyrum?
 
  • Gilla
Damir Sijaric
  • Laddar…
T Tjoa skrev:
Ska det bara vara förråd?
Eller förråd som i hobbyrum?
De kalla delarna ska bara vara förråd. Den varma delen ska agera som förråd men vid vissa tillfällen även vara möjligt att sova över i några dagar.
 
S spider21 skrev:
Har du koll på skillnaden mellan blockventilen och en tilluftsventil?
Ventiler finns ju i massa olika utföranden. I ett förråd kanske utseendet är mindre viktigt?

Ska det sova över människor inne i det uppvärmda utrymmet talar vi ju om helt andra krav på ventilation. Det finns ju lagkrav (BBR) på.
Då behövs det ju såväl tilluft som frånluft därifrån.
Troligen får du sätta flera öppnings/stängbara ventiler som går att variera beroende på hur utrymmet används.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Ventiler finns ju i massa olika utföranden. I ett förråd kanske utseendet är mindre viktigt?

Ska det sova över människor inne i det uppvärmda utrymmet talar vi ju om helt andra krav på ventilation. Det finns ju lagkrav (BBR) på.
Då behövs det ju såväl tilluft som frånluft därifrån.
Troligen får du sätta flera öppnings/stängbara ventiler som går att variera beroende på hur utrymmet används.
Tilluft samt frånluft får jag väl ifall jag sätter en blockventil lågt på ena sidan och en blockventil högt på den andra sidan?
Eller behöver jag en blockventil och byta ut den andra blockventil mot typ en friskluftsventil Fresh TL100 eller en väggventil Fresh TI98F?
 
På sommaren blir ju självdraget obefintligt.
Och i ett litet frd blir luften fort dåligt.
Jag hade nog satt en liten fläkt som vispar runt lite. Sen behöver man ju inte ha kallrasskydd i fläkten utan när det är frd kan fläkten stå still. När det finns folk där sätter man snurr på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.