Hur enklast kan man dra ventilations rör genom gipsväggar?
 
Kan du utveckla din fråga lite?
Annars blir nog svaret på enklaste sättet med hänvisning till dina förutsättningar.
Genom gipsen eller genom mellanväggar osv?
 
  • Gilla
Vempaya
  • Laddar…
Jag har hus som är på en övervåning och en källare sammanlagt 220kvm med kamin och jag saknar helt och hållet ventilation så jag har tänkt att göra en mekanisk ventilation genom huset upp till taket.
Men hur kan det bli det bästa sättet att göra detta och kan man göra detta själv?
 
Att montera tilluft är ju inte speciellt svårt (on du har trä eller lättbetong väggar). Bara köpa en hålsåg i lämplig storlek och dra hål. Köp tilluftventiler med ljuddämpning är ett tips!
Man brukar räkna ett tilluft per 25kvm eller ett per rum men inte i badrum eller kök.

Fläkten bör ju monteras i mellantak eller annat skyddat läge men det finns även idag effektiva (och tysta) fasadfläktar men se till att du skaffar en som kan varvtalsstyras!
Du bör suga ut luft ur badrum och källare (och även tilluft till källare) men ha någon att räkna på luftflöde!

Ett "fattigmanstrick" att mäta luftflöde är att lägga en sopsäck av känd storlek, ex. 120 liter över utsuget och ta tid hur fort den fylls...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.