P Pelle.th skrev:
Priset ligger med komplett installation och RUT avdrag 134 250 kronor kostnad om man använder pellets är 2 kronor/kg = 40 öre/ KWh.
Vad är det för uteffekt på en sån anläggning (el resp värme)?

2:-/kg låter billigt, men det kanske går att komma ner i det priset om man köper mycket
 
P Pelle.th skrev:
Jag behöver hjälp av er som har eget hus.
Hur mycket förbrukar ni i KWh/år i värme, hushållsel och varmvatten?
Hur mycket är er totalkostnad /KWh när ni räknar in allt?
Jag håller på att göra ett kalkylprogram där man kan se hur mycket man kan spara på att använda stirling-tekniken som alstrar både värme och el in till huset istället
Jag värmer huset med luftvärmepump och direktel. Under 2017 förbrukade jag el enligt följande:
El till värme 3460 kWh
pumprum (både vattenpump och varmvattenberedare) 1102 kWh
Hushållsel 1725 kWh
totalt 6287 kWh

En uppskattning av värmepumpens värmefaktor ger att husets tillförda värme är 7781 kWh. Och det har kostat mig 9600 kr. För att få siffror jämförbara med ditt system bör jag räkna total tillförd värme, hushållsel och pumprum 1102 + 1725 + 7781 = 10608 kWh. Ett totalt pris på 90 öre / kWh.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag utgår ifrån att du endast räknar med den rörliga kostnaden för bränslet här. Men det känns ändå lågt. Vad betalar du för pellets?

Vad tänker du dig för anläggning? Skall det drivas helt med pellets eller skall det kompletteras med solpaneler? Det finns inga principiella problem med att bli självförsörjande på el. Problemet är att få det lika billigt som att köpa el från nätet.
Den går att komplettera med både sol och vindkraft men inget krav.själva stirling-tekniken har ju funnits i över 200 år. Det man gjort nu är att förfina tekniken. Den är inte större än att du kan ha den i en villa L 820mm B 390mm D 420mm 77,2 kg
 
P Pelle.th skrev:
Den går att komplettera med både sol och vindkraft men inget krav.själva stirling-tekniken har ju funnits i över 200 år. Det man gjort nu är att förfina tekniken. Den är inte större än att du kan ha den i en villa L 820mm B 390mm D 420mm 77,2 kg
Är det den här du tänker på?
http://www.inresol.se/pdf/GENIOUS_datasheeet_stirling_engine.pdf
Visst är det spännande. Men finns den på riktigt? Det finns inga foton på hemsidan. På sommaren när man inte behöver någon värme blir det dyr el från den.
 
useless useless skrev:
Vad är det för uteffekt på en sån anläggning (el resp värme)?

2:-/kg låter billigt, men det kanske går att komma ner i det priset om man köper mycket
5 KW el och 10 KW värme priset på 2:-/kg är när man köper det från återförsäljaren av motorn
 
A Avemo skrev:
Är det den här du tänker på?
[länk]
Visst är det spännande. Men finns den på riktigt? Det finns inga foton på hemsidan. På sommaren när man inte behöver någon värme blir det dyr el från den.
jo den finns på riktigt. Vi kommer att ställa ut den på Bomässan i Helsingborg 9 - 11 februari och i Mariestad 23 - 25 februari
 
  • Portabel generator på hjul med kontrollpanel och strömuttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
10år uppgiven livslängd... Blir rätt dyra kWh skulle jag säga.
 
R Robert-san01 skrev:
10år uppgiven livslängd... Blir rätt dyra kWh skulle jag säga.
Var fick du 10 år ifrån? Det jag vet och fått reda på är att motorn kommer garanterat leverera minst 85% av kraften den hade som ny efter 10 år
 
Vad själv generatorn kostar är rätt ointressant. Vad du behöver visa är vad ett fungerande system kostar och vad underhålls kostnaden är.

Håller den bara 10år är den inget alternativ till elnät. En normal villa har elkostnad i paritet med vad bara avskrivningen av generatorn är per år och då måste man lägga på drifts och bränslekostnaden.

Batteriet som följer med klarar typ 0,5kWh. Tyvärr oanvändbart om du har för avsikt att driva en villa med värme och el från den. För ett fritidshus eller stuga utan närhet till elnätet är den ett alternativ.
 
P Pelle.th skrev:
Var fick du 10 år ifrån? Det jag vet och fått reda på är att motorn kommer garanterat leverera minst 85% av kraften den hade som ny efter 10 år
Står i databladet.
 
"Operational lifetime: 90 000h, approx 10 years."
 
R Robert-san01 skrev:
Vad själv generatorn kostar är rätt ointressant. Vad du behöver visa är vad ett fungerande system kostar och vad underhålls kostnaden är.

Håller den bara 10år är den inget alternativ till elnät. En normal villa har elkostnad i paritet med vad bara avskrivningen av generatorn är per år och då måste man lägga på drifts och bränslekostnaden.

Batteriet som följer med klarar typ 0,5kWh. Tyvärr oanvändbart om du har för avsikt att driva en villa med värme och el från den. För ett fritidshus eller stuga utan närhet till elnätet är den ett alternativ.
tar reda på svaren på dina frågor imorgon
 
Tio år kontinuerlig drift. Förhoppningsvis går den inte 24/7 året om.
 
useless useless skrev:
Tio år kontinuerlig drift. Förhoppningsvis går den inte 24/7 året om.
Behöver man inte el året om?
 
Jo förvisso, men det blir ganska dyr el när man inte har något värmebehov, så de flesta kommer nog bara att ha den som värmekälla med elproduktionen som bonus?
Dessutom har den ju ett batteri, så även om man använder den för elproduktion året om så borde den inte behöva gå hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.