Återkommer om totalkostnad för el, men tänkte kommentera några saker som jag läste.
1. Bil köpte en ny bil år 2000 som kördes 45 000 mil, avyttrades år 2011. Totalkostnad för allt var 600 000 kr, dvs ca 13,5 kr per mil.

2 de kostnaderna för eldistrubtionen har ju ökat lavinartat, vilket är ju en konsekvens av det inte finns en fungerande marknad. Allt startade efter stormen Gudrun 2005, då effekterna av eftersatt underhåll på framför trådnätet innebar orimligt långa reprationstider. Innan dess hade vi inte haft någon riktig storm sedan 1969 i Sverige. Vad jag förstått användes inte den vinst som eldistrubtionen genererade innan Gudrun till att förbättra nätet, utan det mesta gick till aktieägare och köpa upp bolag. Detta var ju en kritik EON fick framför allt. Efter Gudrun kunde distrubtionsbolagen höja priserna med hänvisning till ökad stabilitet i distributionen, som slukade miljarder. Dessutom gjordes ett antal försäljningar ihop sammanslagningar av bolag, som också skall betalas. Då det inte finns någon marknad, kan ju bolagen höja utan någon har något att invända. Elmarknadsinspektionen har ju invänt mot höjningarna, men prisökningsdämpningen har varit obefintlig, då deras arbete varit lönlöst. kostnadsökningen har också varit utifrån ökade skatter och att staten behöver stabila inkomster, som slår ganska rättvist. Så ser jag på detta...
 
Tycker ni att den el ni köper är för dyr så avstå "nätel" och skaffa eget, det är helt frivilligt att ansluta sig för det finns alternativ.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
E elmont skrev:
Tycker ni att den el ni köper är för dyr så avstå "nätel" och skaffa eget, det är helt frivilligt att ansluta sig för det finns alternativ.
Helt rätt. Det senaste är en Stirling motor från Gävle som ger både värme och el till en hel vilka. Det är därför jag vill göra ett kalkylprogram för att se hur mycket man kan spara
 
P Pelle.th skrev:
Helt rätt. Det senaste är en Stirling motor från Gävle som ger både värme och el till en hel vilka. Det är därför jag vill göra ett kalkylprogram för att se hur mycket man kan spara
Vad jag förstått måste den ha rätt högt energitillskott för att funka bra. Så den behöver i klartext gå "järnet" för att funka bra så den blir beroende av batterilagring och acc tankar.

Det är inte heller alla som vill eller har plats för ett fastbränsleförråd, panna, skorsten osv. Man måste även ta med bekvämlighetsaspekten med ex hantering av ved/pellets och aska. På kostnadssidan får du inte heller glömma underhåll av utrustningen och sotning.
 
R Robert-san01 skrev:
Vad jag förstått måste den ha rätt högt energitillskott för att funka bra. Så den behöver i klartext gå "järnet" för att funka bra så den blir beroende av batterilagring och acc tankar.

Det är inte heller alla som vill eller har plats för ett fastbränsleförråd, panna, skorsten osv. Man måste även ta med bekvämlighetsaspekten med ex hantering av ved/pellets och aska. På kostnadssidan får du inte heller glömma underhåll av utrustningen och sotning.
Helt rätt. Givetvis måste den matas med något allt från flis till biogas eller flytande bränsle upp till var och en. Tar vi pellets förbrukar den 0,2/KWh med en förbränningsgrad på 88 - 94%.
En liten beräkning jag gjort är en villa som totalt förbrukar 25 000 KWh på ett år skulle pellets kostnaden bli 10 000 kronor per år
 
Nu var det väl just verkningsgraden som var problemet. Den har ingen vidare verkningsgrad om den inte får gå för fullt. Det blir väldigt mycket värme som blir svinn om du skall elda för att få el.

En Inresol i kombination med solceller, batterilagring och acc-tankar skulle funka. Men det blir en rätt stor investering och mycket att underhålla.

Gas har jag svårt att tro går att använda. De flesta avvecklar sina stadsgasnät eftersom genom att höja priserna. Ett batteri av flaskor runt knuten tror jag du har svårt att få grannarna att acceptera.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det kan vara ett alternativ om man ändå har panna och tankar. Men finns den inverkligheten. Hemsidan har sett likadan ut i flera år. Om det funkar så bra som de påstår borde den sälja bra tycker jag.
 
Förslaget brukar poppa upp med jämna mellanrum och det brukar även bifogas länkar till you tube där man får se div hemmabyggen. Men av någon anledning så blir det efter några veckor åter tyst om iden. Kan det finnas vissa svagheter i konceptet?
 
P Pelle.th skrev:
Tar vi pellets förbrukar den 0,2/KWh med en förbränningsgrad på 88 - 94%.
0,2 vadå per kWh? :thinking:
 
useless useless skrev:
0,2 vadå per kWh? :thinking:
0,2 kg / KWh
 
Det är väl ungefär vad man får ut om man eldar pelletsen i en panna? Kostnaden per kWh blir ca 50 öre. Har man en markvärmepump så betalar man ca 30 öre per producerad kWh.
Visserligen får man ingen el då, men det är ju inte så många kWh per år utöver värme och varmvatten. Vad kostar en Sterlingmotorbaserad anläggning att installera och serva?
 
P Pelle.th skrev:
Helt rätt. Givetvis måste den matas med något allt från flis till biogas eller flytande bränsle upp till var och en. Tar vi pellets förbrukar den 0,2/KWh med en förbränningsgrad på 88 - 94%.
En liten beräkning jag gjort är en villa som totalt förbrukar 25 000 KWh på ett år skulle pellets kostnaden bli 10 000 kronor per år
Jag utgår ifrån att du endast räknar med den rörliga kostnaden för bränslet här. Men det känns ändå lågt. Vad betalar du för pellets?

Vad tänker du dig för anläggning? Skall det drivas helt med pellets eller skall det kompletteras med solpaneler? Det finns inga principiella problem med att bli självförsörjande på el. Problemet är att få det lika billigt som att köpa el från nätet.
 
useless useless skrev:
Det är väl ungefär vad man får ut om man eldar pelletsen i en panna? Kostnaden per kWh blir ca 50 öre. Har man en markvärmepump så betalar man ca 30 öre per producerad kWh.
Visserligen får man ingen el då, men det är ju inte så många kWh per år utöver värme och varmvatten. Vad kostar en Sterlingmotorbaserad anläggning att installera och serva?
Priset ligger med komplett installation och RUT avdrag 134 250 kronor kostnad om man använder pellets är 2 kronor/kg = 40 öre/ KWh.
 
Om man vill bli självförsörjande så skulle den funka utmärkt i kombination med solceller. Värmebehov och brist på solkraft tenderar ju att sammanfalla. Men produkten verkar inte riktigt leverera vad de presenterat.
 
P Pelle.th skrev:
Priset ligger med komplett installation och RUT avdrag 134 250 kronor kostnad om man använder pellets är 2 kronor/kg = 40 öre/ KWh.
Är det panna och generator eller bara generator?

Glöm inte att ta med tankar, pelletsmatning, reglerutrustning osv så du jämför något som funkar i praktiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.