I vår kommun får du inte elda vare sig trädgårds eller byggavfall, så jag undrar bara om du har kollat med din kommun... eller vad ska du ha tunnan till! ;)
 
  • Gilla
Mima
  • Laddar…
FlitigaLisa skrev:
I vår kommun får du inte elda vare sig trädgårds eller byggavfall, så jag undrar bara om du har kollat med din kommun... eller vad ska du ha tunnan till! ;)
Det där är ju olika, i min kommun får man elda veckorna 16 och 42 med föregående veckoslut, så då blir det elda av ;D
 
Ta en gammal yxa och hacka två hål längs kantringen i botten på tunnan.

För övrigt är det ett hett :D tips att ringa Räddningsverket innan man börjar att elda. Det har jag gjort varje gång och det är otroligt uppskattat. Dessutom kan du få reda på om det råder lokalt eldningsförbud innan det är försent. På detta sätt vet dom alltid exakt var du befinner dig och att elden/röken som uppstår inte är en eldsvåda. Dessutom får griniga grannar svar på tal när de ringer och klagar hos samma myndighet.
 
Om man nu absolut måste elda trädgårdsavfall så förstår jag inte varför man sedan skall ha en ful tunna stående resten av årets 363 dagar? Så mycket hindrar väl inte en tunna ev spridning av elden, det kan ju ändå blåsa iväg glöd.
 
  • Gilla
Neimar
  • Laddar…
Totte_S
Jo nog är en tunna bättre än att elda direkt på marken, även om det självklart inte är riskfritt. Om man sedan tycker att det är ett besvär med en eldningstunna så behöver man inte skaffa någon.
Jag hittade min i skogen så kommunen blev nog glad att jag städade. Kapade bort toppen med en vinkelkap Borrade 20-30 10mm håli botten för vattendränering och visst drag. Flera 10 mm hål i nederkant på sidorna, sådär 100 kanske ;)Se till att du har hål även 20.30 cm upp från botten så de inte täpps till av askan. Jag har haft min tunna i ett par år och inte tömt nån aska ännu!! Det brinner så hett så det inte blir särskilt mycket. Du kommer inte behöva tömma under eldning i alla fall. Behöver du det så är du nog bara otålig eller har för dåligt drag i tunnan.
Ställer den på två lecablock när jag eldar, dels för draget dels för att slippa brännmärken på marken. Dessutom blir inte marken så upphettad att det finns risk för rotbrand.

Jag eldar på som f*n i början, när det sedan är hett som där han bor då matar jag i lugnt tempo under hela dagen eller flera, allt medans jag även gör annat. Det brinner lugnt och sansat i tunnat men effektivt eftersom jag har bra drag, slår bara upp lågor just när jag fyller på, så då bevakar jag stenhårt, efter nån minut brinner det som i grillen ungefär. När jag går iväg en stund lägger jag på locket för att undvika att gnistor flyger iväg.
 
Kontrollera bara vad som har varit i fatet innan du börjar såga med vinkelkapen. Om jag inte mins fel va det en ung kille för inte så länge sedan som skadade sig svårt när fatet exploderade när gnistorna från kapskivan tände gaser inne i fatet.

-Åke
 
  • Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
Dräneringshål i botten är ju bra för att få bort regnvatten men mindre bra om man vill elda något flytande..
 
  • Gilla
CrilleE
  • Laddar…
Totte_S
topmount skrev:
Kontrollera bara vad som har varit i fatet innan du börjar såga med vinkelkapen. Om jag inte mins fel va det en ung kille för inte så länge sedan som skadade sig svårt när fatet exploderade när gnistorna från kapskivan tände gaser inne i fatet.

-Åke
Hoppsan, där var nog det viktigaste tipset ;)
 
  • Gilla
Emmanljung
  • Laddar…
Ubbe skrev:
Dräneringshål i botten är ju bra för att få bort regnvatten men mindre bra om man vill elda något flytande..
::) Vad för nåt flytande eldar du? ???
 
Totte_S
Ö-byggaren skrev:
Stora hål nedtill (för att kunna ta ut askan) och galler av armeringsjärn en bit upp, sen blir det bra drag i brasan.
Smart! Borra hål och bara sticka järn rakt igenom blir enklast väl?

Snart dyker väl de första annonserna upp på blocket om CAD designade eldningstunnor ;D
 
Immobil skrev:
::) Vad för nåt flytande eldar du? ???
Säkert bara ett konstaterande ;D, tror du inte ;)
 
pappskallen skrev:
Säkert bara ett konstaterande ;D, tror du inte ;)
::) Nja, det är inte säkert. Ubbe kanske eldar spillolja. ??? ;D
 
Ja det gäller att tänka efter innan man slänger på elden, vi körde en brasa på jobbet och någon slängde på en bit cellplast, ca 1 kvm. snacka om solförmörkelse....... ;D :surprised:
 
  • Haha
Wheelabrator
  • Laddar…
Var får man tag på oljefat?
Berit
 
Immobil skrev:
::) Nja, det är inte säkert. Ubbe kanske eldar spillolja. ??? ;D
Som man känner sig själv känner man andra :surprised:
Tror inte vi ska spekulera mer i detta ... ;)

Kan också intyga att cellplast ryker och luktar något överjävligt, nästan i klass med bildäck ::)

Diesel är f.ö. en bra tändvätska att ha i botten av tunnan och ska man t.ex. elda en skabbräv behövs ju bra med bränsle...

Oljefat hittar man hos åkerier, entreprenörer och industrier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.