Tjena!
Ny här på forumet.
Har en liten fråga om rivning av innervägg i lättbetong, 60-tals kåk i betong/betonghålsten.
Vill riva vägg mellan gammalt sovrum och matdel i köket för att skapa rymd i köket.
önskar er input på om det bara är att riva eller om väggen är en del i den bärande konstruktionen eller bara en rumsdelare?.
väggen i fråga är i lättbetong(markerad med rött på ritning) och 100mm tjock.
har väggar på aktuellt våningsplan som är i betong och minst 300mm tjocka.
Tack på förhand!
Ritning av lägenhet med en markerad vägg i lättbetong mellan sovrum och matrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Danjuz
  • Laddar…
Vad består bjälklaget till nästa våning av? När är huset byggt?
 
Hej.
Det är träbjälklag på vindsvåningen, huset är byggt 1961.
 
  • Sektion av hus med måttangivelser för taklutning och våningshöjder, antyder träbjälklag från 1961.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av ett hus inklusive fasadvyer, planlösning och sektionsritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är faktiskt lite tveksam till att ta ner den väggen. Takstolen är inte fribärande. Det kan förstås finnas en balk i taket någonstans som inte syns på ritningen. Man måste också tänka på att murstocken finns i närheten och att den kräver avväxlingar. Har du möjlighet att uppifrån vinden kontrollera var vindsbjälklagets golvbjälkar är skarvade?
 
J justusandersson skrev:
Jag är faktiskt lite tveksam till att ta ner den väggen. Takstolen är inte fribärande. Det kan förstås finnas en balk i taket någonstans som inte syns på ritningen. Man måste också tänka på att murstocken finns i närheten och att den kräver avväxlingar. Har du möjlighet att uppifrån vinden kontrollera var vindsbjälklagets golvbjälkar är skarvade?
Tack för infon!
Ska kolla upp vart golvbjälkarna kan vara skarvade. Har ju kattvindar på övervåningen och en kommer jag åt den andra finns det ingen lucka till. Återkommer!
 
Som ritningen ser ut så borde väggen mellan sovrum och vardagsrum ha gått hela vägen, dvs rakt genom matrummet. Går det någon balk i taket rakt genom matrummet, eller dold i innertaket? Fönstret motsäger det. Å andra sidan säger tjockleken 10 cm mot 30 på de andra att den väggen du vill ta bort inte borde vara bärande.

Går det att öppna taket i matrummet och titta utan att det förstör allt för mycket?
Även intressant att se hur väggen ifråga avslutas uppåt, ligger övervåningens golvbjälkar mot väggen eller är innertaket uppsatt först och väggen därefter? Om det är det senare är väggen inte byggd som bärande, men den kan ha blivit det med åren av olika skäl.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Som ritningen ser ut så borde väggen mellan sovrum och vardagsrum ha gått hela vägen, dvs rakt genom matrummet. Går det någon balk i taket rakt genom matrummet, eller dold i innertaket? Fönstret motsäger det. Å andra sidan säger tjockleken 10 cm mot 30 på de andra att den väggen du vill ta bort inte borde vara bärande.

Går det att öppna taket i matrummet och titta utan att det förstör allt för mycket?
Även intressant att se hur väggen ifråga avslutas uppåt, ligger övervåningens golvbjälkar mot väggen eller är innertaket uppsatt först och väggen därefter? Om det är det senare är väggen inte byggd som bärande, men den kan ha blivit det med åren av olika skäl.
Intressanta tankar, du har rätt om väggen mellan matrum och vardagsrum, det är jag som har ”fifflat” med ritningen(för min egen skull), det är ett valv upptaget mellan matrum och vardagsrum, gjort av tidigare ägare, det har varit en hel vägg där förut.
Ska undersöka hur väggen avslutas uppåt i nästa vecka, sett grannar som har tagit ner den aktuella väggen(många likadana hus på gatan)men vi är nya i kvarteret så har inte riktigt kunnat med att knacka på och fråga än:)
 
Kul att min intuition stämde!
Om det är ett valv, kontrollera att valvet är korrekt avlastat. Isåfall bör det vara problemfritt att ta ner väggen.
Med lite tur ser du när du tar bort taklisten att väggen inte går ända upp :)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Kul att min intuition stämde!
Om det är ett valv, kontrollera att valvet är korrekt avlastat. Isåfall bör det vara problemfritt att ta ner väggen.
Med lite tur ser du när du tar bort taklisten att väggen inte går ända upp :)
Anna_H Anna_H skrev:
Kul att min intuition stämde!
Om det är ett valv, kontrollera att valvet är korrekt avlastat. Isåfall bör det vara problemfritt att ta ner väggen.
Med lite tur ser du när du tar bort taklisten att väggen inte går ända upp :)
knackade ur en bit av väggen imorse och väggen gick inte ända upp och innertaket löper hela vägen från sovrum genom matrum.
 
  • Närbild på en öppning i en vägg som avslöjar trä och skadad puts runt kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Då är det riskfritt att ta ner den. Är det undersidan på golvbjälkarna man ser eller är det undertakets panel?
 
J justusandersson skrev:
Då är det riskfritt att ta ner den. Är det undersidan på golvbjälkarna man ser eller är det undertakets panel?
härligt att höra, det är undertakets panel man ser på bilden.
 
Då återstår bara att förstå vad som bär vindsbjälklaget tvärs över matrummet. Kan du inte ta ett foto från köket mot matrummet riktat mot taket?
 
J justusandersson skrev:
Då återstår bara att förstå vad som bär vindsbjälklaget tvärs över matrummet. Kan du inte ta ett foto från köket mot matrummet riktat mot taket?
Renoveringsprojekt med blommigt tapetserat rum, hängande lampa över bord och synlig dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök med vita möbler, blommig tapet och en pendellampa över ett litet bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det är intressant, vill gärna ha koll på alla parametrar så är jättetacksam att ni vill hjälpa mig! Tack! Bifogar två bilder.
 
Du har ju som jag misstänkte en balk i taket som klarar bärningen! Hade du skrivit det från början så hade du fått ett snabbare svar, men då hade vi ju å andra sidan missat den här trevliga diskussionen. Good Luck!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.