Vi tänker köpa oljefyllda radiatorer till sommarhuset,och undrar över om tex Rustas och Clas Ohlsons element är lika bra som att köpa de lite dyrare via en elfirma?
Ingen idé att snåla vid inköpet om de tex skulle visa sig dra mer el.
Vad ska man tänka på?
Hälsningar
Petra [smiley=dankk2.gif]
 
oljefylda radiatorer är ingen energi sparare!
för itiden när man hadde el radiatorer som vart så varma så man kunde bränna sig på dom, så kom nån på dom här oljefylda & dom jämnade ju ut värmetopparna, vilket var bra.

men det du ska ha om du vill spara energi, det är bra styrning till radiatorerna & et kan du ju koppla till dom gamla du har.
 
En oljeradiator av kändare märke är ca:35-40% dyrare än en motsvarande elkonvektor av t.ex Siemens fabrikat. Oljeradiatorn har under många år marknadsförts som att den ger "mjukare värme", sparar energi osv osv. Detta stämmer överhuvudtaget inte enligt dom tester som gjorts senare år. Att sätta upp dessa tunga kolosser på väggarna är i mina ögon helt onödigt.

Till t.ex Siemens eller Nobös konvektorer finns plugin termostater med dom flesta funktioner som t.ex nattsänkning eller andra energisparfunktioner, till Siemens finns Digiheat för då t.ex fritidshuset som gör att du du med olika pluggar kan styra värmen som du vill.

Gå in på   www.dimplex.se    och kolla, detta är inga svindyra prylar utan en radiator utrustad med en av termostatpluggarna hamnar på ungefär samma pris som en enkel standard oljefylld radiator av LVI:s fabrikat som då är marknadsledande i Sverige.

Om du bestämmer dig för att köpa något av dom "billigare" fabrikaten av oljeradiatorer så ta noga reda på vad dom är fyllda med, t.ex LVI har idag vegetabilisk olja i sina radiatorer som då inte är så miljöfarligt medan dom billigare fabrikaten ofta har just olja som då både kan vara miljöfarligt + om dom skulle läcka inte är så kul att få på golvet.
 
Jag bytte ut mina gamla bimetallkonvektorer mot liknande konvektorelement fast med elektronisk termostat, fabrikat TEGO, http://www.tego.se/. Köpte av Elbutik.se. Under en mellanperiod använde jag Perfectums Spartermostat till de gamla elementen, vilket gjorde underverk med komforten.

Oljefyllda element är bortkastade pengar. Det är bättre med konvektorer med bra (elektroniska) termostater.
 
Tack, det här var verkligen nyheter för mig, ska kolla in detta. Men de gamla elelement som sitter där nu kan jag väl glatt kasta på tippen? Känns inte som att man vågar ha de på när man inte är där under vinterns kalla månader, för då kanske huset går upp i rök..

[smiley=dankk2.gif]
 
paller skrev:
Tack, det här var verkligen nyheter  för mig, ska kolla in detta. Men de gamla elelement som sitter där nu kan jag väl glatt kasta på tippen? Känns inte som att man vågar ha de på när man inte är där under vinterns kalla månader, för då kanske huset går upp i rök..

[smiley=dankk2.gif]

du kan ha dom gamla radiatorerna kvar.
sen kan su köpa en sentral styrning. du kan låta en ny termostat styre flera radiatorer & på så sätt låta dom samarbeta & vara effektiva.
det finns extärna termostater till dom & det fins tilomed styrning du kan sätta vid proppskåpet & på så sätt styre dom.
 
Det kan finnas en risk att det blir kallare i rummen med oljefyllda radiatorer då många av dom är "mjukvärmare" med en lägre temperatur än äldre "diretkverkande"
en del oljefyllda radiatorer ger max 55 grader och får gå hårt för att kompensera en varmare äldre med samma watt tal.Det kan medverka till att överhettningsskydd löser ut på dom oljefyllda.

Så det är inte helt problemfritt att byta ut sina befintliga.
Förmodligen är det isåfall mera ekonomiskt med någon form av styrsystem eller att kompletera med ex kuft/luft värmepump.
 
droopy skrev:
Det kan finnas en risk att det blir kallare i rummen med oljefyllda radiatorer då många av dom är "mjukvärmare" med en lägre temperatur än äldre "diretkverkande"
en del oljefyllda radiatorer ger max 55 grader och får gå hårt för att kompensera en varmare äldre med samma watt tal.Det kan medverka till att överhettningsskydd löser ut på dom oljefyllda.

Så det är inte helt problemfritt att byta ut sina befintliga.
Förmodligen är det isåfall mera ekonomiskt med någon form av styrsystem eller att kompletera med ex kuft/luft värmepump.
man ersätter givetvis med en radiator med samma Wat tal & då får man samma värme!
 
Många här förespråkar konvektorer men en invändning mot dem som inte tagits upp här är att de lär bidra till en skitigare luft inomhus - damm som annars lägger sig bränns och partiklar hamnar i luften. Jag vet inte om det stämmer men nog luktar det mer om gamla direktverkande element än om oljefyllda. Dessutom knäpper det om de gamla radiatorerna medan de oljefyllda är tysta. Hur är det med moderna konvektorer?
 
Jo det kan stämma med dom "gamla" konvektorerna som var utrustade med bimetalltermostater och som regel med öppningar uppåt bl.a vilket gjorde att när radiatorn var avstängd samlades damm som brändes av när man eldade på.
Knäppande konvektorer kan ju ha med att göra att bimetalltermostaten var så oprecis att plåten hann kylas av lite när termostaten slog ifrån och när den slog till igen så knäppte det i plåten men med dagens nya precisa termosatater och utveckling så har inte jag hört något knäppande hos dom som har nyare konvektorer i sina hus.
Det blir ju inte skitigare luft inomhus även om man har gamla konvektorer, dammet finns ju där ändå och virvlar omkring i luften.
 
Nya konvektorradiatorer har mkt bättre konstruktion där plåtarna inte smäller pga värmespänning. Sedan sitter själva radiator/värmedelen upphängd så att den kan glida ljudlöst.

Problemet med gamla radiatorer med bimetalltermostat med en reglernoggrannhet på ca 3 grader är att elementet går på full fräs i säg 1-2 timmar och blir bokstavligen kokhett med åtföljande dammbränning. Sedan står elementet på nolläge i säg 1 timme och det börjar kännas lite småkallt ev. Nyare element med en reglernoggrannhet på 0.1-0.2 grader reglerar så noggrant att elementen är ljumma mest hela tiden, vilket påminner om vanliga vattenradiatorer. Risken för ljud pga värmespänning försvinner egentligen på köpet också.

Men OK, går du in i en svinkall sommarstuga och slår på värmen så lär ju alla element "lukta" varmt i början innan jämviktsläge uppnås.
 
Kasch skrev:
Många här förespråkar konvektorer men en invändning mot dem som inte tagits upp här är att de lär bidra till en skitigare luft inomhus - damm som annars lägger sig bränns och partiklar hamnar i luften. Jag vet inte om det stämmer men nog luktar det mer om gamla direktverkande element än om oljefyllda. Dessutom knäpper det om de gamla radiatorerna medan de oljefyllda är tysta. Hur är det med moderna konvektorer?

gammla radiatorer med den gammla styrningen, dom luktar bränt & knäpper.
men om du byter styrning till en som kan pulspera så är den bättre än dom oljefyllda.
 
Så era rekommendationer är att inte välja oljefyllda radiatorer?
 
Det står ju naturligtvis dig fritt att välja det du vill ha men kan du hitta ett enda bra argument för att hänga upp dessa tunga kolosser på väggarna så ska du naturligtvis överväga detta. Men du har ju några emot här så ;)
 
Finansvalpen skrev:
Så era rekommendationer är att inte välja oljefyllda radiatorer?

vill du spara pengar pengar på uppvärmningskostnaden, så ska du lägg krut på ett bra styrsystem. vilka radiatorer du har spelar mindre roll (dom gamla funkar lika bra)

du vill att flera radiatorer arbetar samtidigt
du vill att strömen ska pulseras ut till radiatorerna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.