Vi drog el till den lilla sommarstugan förra året - dyr avgift till Vattenfall!
Nu blir det en Attefallare till sommaren.
Men: Måste det bli en helt ny elanläggning med samma kostnad igen till Vattenfall?
 
Redigerat:
Du drar ju elen från huset. Du behöver inte ens meddela nätägaren.
 
  • Gilla
akesan och 2 till
  • Laddar…
Jag har inte lärt mig rutinerna för att svara här. Men:
Kan en behörig elektriker acceptera att överföringen ska ske via en lös sladd från det större huset till Attefallshuset?
Elen ska försörja lampor, en liten spis, kylskåp och några element.
 
Nja inte en "lös" sladd utan en fast förlagd markkabel, dvs precis på samma sätt som sommarstugan är ansluten. Om mätarskåpet sitter bättre till kan kabeln dras därifrån.
 
  • Gilla
akesan
  • Laddar…
Du tycks alltså mena att en elektriker skulle ta jobbet att gräva ner en fast markkabel och ansluta denna med jordfelsbrytare och
allt som behövs för rätt spänning med mera, och koppla den till uttag i Attefallshuset - utan att nätägaren Vattenfall alls är inblandad?
Vad kan finnas i reglerna som förhindrar?
 
Du har ju fått ett svar på din fråga. Se det som att ditt attefallhus skulle vara ett litet garage där man då gräver ner en kabel ut till byggnaden. Allt kopplat till samma mätarskåp och abonnemang.
 
  • Gilla
akesan
  • Laddar…
Javisst, och jag är tacksam för svaret! Återstår bara att kolla med en elektriker för att höra om han ser det på samma sätt. Men jag känner mig ändå nästan övertygad.
 
Svar redan gett.
 

Bästa svaret

A akesan skrev:
Du tycks alltså mena att en elektriker skulle ta jobbet att gräva ner en fast markkabel och ansluta denna med jordfelsbrytare och
allt som behövs för rätt spänning med mera, och koppla den till uttag i Attefallshuset - utan att nätägaren Vattenfall alls är inblandad?
Vad kan finnas i reglerna som förhindrar?
Det finns inga tydliga regler som förhindrar. Men läser man lagen om nätkoncession (Ellagen 1997:857 2 Kap § 1 och förordningen 2007:215 § 6) så kan man göra tolkningar som förbjuder att samma abonnemang används för två stugor på tomten som båda är avsedda som bostäder. Så väck inte den björn som sover, petimätrar kan orsaka stor skada, se denna tråd för några djupsinniga argument: http://www.fluxio.se/forum/6/25739.html
 
Samma sak som du tänker göra har gjorts av hundratusentals villaägare tidigare och säkert har samtliga gjort det utan att blanda in nätägaren. Det får nog anses vara praxis skulle jag påstå.
 
A akesan skrev:
Jag har inte lärt mig rutinerna för att svara här. Men:
Kan en behörig elektriker acceptera att överföringen ska ske via en lös sladd från det större huset till Attefallshuset?
Elen ska försörja lampor, en liten spis, kylskåp och några element.
Om du menar med lös sladd en skarvsladd eller sladdvinda så är svaret nej, Eller snarare NEJ!
Om du vill hyra ut huset så kan jag rekommendera att installera en mätare för separatdebitering. Det kostar inte många pengar om du ändå installera en normcentral, och undviker en del diskussioner med hyresgästen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.