Frostade av frysen nyligen. Märkte att det bildades is från överkant av dörren efter det. Bifogade bilden visar hur det ser ut. Förstår att det måste vara något som läcker men gummilisten vid isbildningen verkar i alla fall helt ok.

Tanken är ju att köpa ny list men först ville jag höra om det är vanligt att lister som ser täta ut kan läcka i alla fall? Lite märkligt att den började göra så direkt efter avfrostningen eftersom ingen isbildning förekommit tidigare? Kan det vara något annat?
 
  • Isbildning vid överkant av en frysdörr, tydande på möjligt tätningsproblem trots oskadad gummilist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd
Hur ser det ut om Du viker upp listen, är plastpanelen hel i infästningen
 
Tack för snabbt svar!

Kan inte se någon skada vid infästningen. Fattar inte var det kommer inte så mycket luft, men det kanske inte krävs synbara skavanker för det? Och samtidigt vill man ju inte köpa på sig en list utan att få önskat resultat.

Ska faktiskt testa att vända hela listen och se om isbildningen upphör i överkanten. Eventuell skada på listen kommer ju då nedåt. Fortsätter isbildningen beror det ju på något annat än listen - men i så fall kan jag inte begripa vad det skulle vara.

Så går det när man ska vara duktig och frosta av. Som med datorer - rör inget som fungerar :).
 
Är det en frys eller en kyl/frys? Om det är det senare skulle jag tro att vattnet kommer från kylen. Exempelvis stopp i dräneringshålet i kylen vilket medför att kondensvatten rinner ner i botten på kylskåpet under grönsakslådan och läcker/sipprar ner mellan listerna. Syns supertyfligt om detta är felet. Är det vatten i botten på kylen så är det anledningen. Skall vara helt torrt där.
 
N Nixon90 skrev:
Är det en frys eller en kyl/frys? Om det är det senare skulle jag tro att vattnet kommer från kylen. Exempelvis stopp i dräneringshålet i kylen vilket medför att kondensvatten rinner ner i botten på kylskåpet under grönsakslådan och läcker/sipprar ner mellan listerna. Syns supertyfligt om detta är felet. Är det vatten i botten på kylen så är det anledningen. Skall vara helt torrt där.
Tack för tipset. Lite svårt att avgöra vid snabb koll för visst kunde jag känna lite fukt i botten på kylen med såg ingen direkt "kanal" som riktade vatten just till aktuella stället. Har i alla fall torkat upp det ordentligt och ser effekten efter någon dag. Därefter kommer jag testa att vända på gummilisten. Felsöknings pågår. Följer upp här.
 
A
Håller med nixon ser inte ut som om det är listen som kan orsaka detta över huvudtaget
 
Verkar som ni har rätt. Även om det är knappt märkbart känner jag vätan och uppfattar en riktning som kan leda nedåt. Får ta en dag och frilägga hela skåpet så ska jag kolla dräneringen ordentligt. Även om det inte är fixat än verkar det som jag hittat orsaken och tackar för tipset.
 
Det finns ett enkelt sätt att kolla om det är stopp i kylskåpets dränering ner till behållaren ovanpå kompressorn (där vätskan ångar bort tack vare värmen som bildas i kompressormotorn):
Är det trögt/tungt att öppna kylskåpsdörren? Då är det stopp i dräneringsröret, pga utrunnen filmjölk, bearnaisesås, räkröra eller något annat.

Men det fixas ofta lätt genom att sätta ett sugrör mot dräneringshålet och blåsa kraftigt,
så proppen försvinner.
 
Har frostat av både kyl och frys och det fanns en propp vid dräneringshålet, men något verkade saknas. Själva 'renspinnen' hade gått av och förmodligen försvunnit ner i dräneringsröret. Från baksidan ser jag att fästet bakom dräneringshålet, som ska leda vattnet till det rör (som ett ledat elrör) som ska föra dräneringsvattnet ner till uppsamlaren i botten. Detta är nu helt dolt bakom slingorna med kylflänsar (antar att ni vet vad utan att jag kunde rätt fackuttryck).

Är en kyl/frys från tidigt 2000-tal (Whirlpool ART 931/H) och jag förgäves försökt hitta en skiss så jag får lite koll. För att komma åt fästet till röret måste jag lossa hela ramen med rör/kylflänsar och säkra det hela på något sätt så jag inte bryter lösningar. Först då kommer jag kunna se infästningen till röret (från dropphålet inne i kylen).

I nuläget ser jag därför inte hur det varit infäst och om det är möjligt att göra en egen lösning eller om jag måste få tag på originaldelar.

Alltså lite svårt just nu. Kylen kan ju heller inte stå avfrostad så länge (vi har plusgrader i Skåne) så det kan ju vara att jag måste dra igång den utan att ha fått tag på reservdelar.

Om så skulle vara fallet, kan man göra något för att tillfälligt ta hand om kondensen så att kyken kan vara igång tills jag hittat rätt delar?
 
Har tagit loss och ser ansutningen. Av någon anledning har plastgodset brutits av vid infästningen så röret är löst. Infästningen är en kåpa med innergänga på ungefär 35mm, som kapslar in det lilla rör slangen ska sitta på. I slangen sitter nu resten kvar av gamla röret.

Modellen går ju inte att finna längre. Frågan är om den plastdetalj med gänga på ca. 35mm är någon form av standard så jag kan få tag på rätt reservdel. Annars återstår bara att försöka konstruera någon som inte läcker och leder ner vattnet.

Åter igen verkar detta ta lite tid. Så frågan blir aktuell på ett eller annat sätt. Hur kan jag köra denna självavfrostande kyl MED ett (tillfälligt) tilltäppt dräneringshål?
 
PS. Vad sägs om att täppa till dräneringshålet och lägga en torr handduk i botten av kylen under tiden jag väntar på att få en reservdel? Om jag regelbundet tar ut och torkar handduken borde väl den samla upp all avfrostad vätska?
 
hsd
Går det att passa ihop delarna så kaske går det att limma ihop delarna
Ta en bild på anslutningen
Reservdelar kan vara snuskigt dyra
 
Tyvärr saknas den plastdetalj som leder ner i röret. Bara resterna sitter kvar inne i röret. Den har nog ramlat ner och åkt in i en dammsugare för den finns inte kvar. Ska försöka fundera på en egen lösning, men är ju alltid svårt med skarvar och vatten. Tillsvidare vill jag i så fall höra med er angående min tillfälliga lösning att ta hand om avfrostat vatten, alltså handduks-lösningen, eller om det finns bättre alternativ.
 
Eller kanske bättre att plugga dräneringshålet invändigt och regelbundet torka upp den vätska som hamnar i "rännan". Numera det alternativ jag röstar för själv.
 
Löser det hela med en annan vinklad platsböj som passar på avrinningsslangen. Med silikon kan jag fästa den direkt in på baksidan av hålet i kylen. Här köps inga dyra reservdelar för denna detalj. Får i alla fall tacka för att ni fick mig på rätt spår efter de inledande funderingarna kring varför jag hade isbildning i frysen. Att problemet fanns i kylen hade det tagit lite tid att komma på själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.