I torpet har jag en treledare från övervåningen ner till källaren. Den slutar i ett vägguttag där vvb är anlsuten. Tyvärr har jag ingen belysning och ytterligare vu där och därför tänkte jag ersätta den befintliga kabeln med en fyrledare och i dosan där den nya kabeln kommer in dela upp faserna. En till vvb som jag lika gärna kan fastansluta och den andra till belysning och lämpligt antal vu.
Hur ligger det till egentligen? Är det ok att dela upp det på det viset? Jag har en ledig säkring i centralen och kommer märka upp de två säkringarna på ett tydligt sätt i gruppförteckningen. Tycker nog att det är enklare så än att dra två separata treledare när funktionen ändå till slut blir samma.
 
Det är inte lämpligt. En flerfasgrupp bör ha ett syfte, dvs man bör inte blanda helt skilda slag av förbrukare som VVB och uttag. Dessutom brukar VVBer kunna kopplas in på 400 V, det kanske redan är så i ditt fall?

Rent allmänt bör man använda enfasiga gruppledningar till vägguttag och belysning i bostäder. Det är endast i nödfall där det är orimligt svårt att dra fram en ny ledning som man kan fundera över en två- eller trefasgrupp. Det för med sig en hel del frågeställningar om trepoligt överströmsskydd etc som man slipper med enfasgrupper.
 
Nej vvb:n är nog endast för 230 V, det är jag tämligen säker på. Jag får försöka hitta en alternativ väg för den andra kabeln i så fall. Dra den nya parallellt med den gamla är omöjligt dessvärre. Den tar ganska märkliga vägar ner till källaren. Tanken var nog först och främst att slippa ännu en utanpåliggande kabel. All annan el ligger också utanpå så det är rätt mycket gammal kulo runt centralen. Jag får ta mig en funderare, det kanske blir en total omdragning för att få det att se någorlunda ut.
 
Du kan ju bedöma vad som är rimligt i ditt fall ;) En lösning som inte skulle falla i ögonen vore en 5G2.5 kabel till en liten undercentral nere i källaren. Det kostar inte mycket extra, en kapsling och två dvärgar är det minsta som behövs. Du behöver skaka loss tre säkringar i matande central bara. En JFB är bra också, i huvudcentralen.
 
Hmm. Det säger du. Varför en femledare? Den tredje säkringen blir nog svår att trolla fram. Skulle det inte räcka med 4G2.5 och två PSA? Den matande centralen är (om det inte redan framgått) en gammal med 12 gängsäkringar på 10A vardera. Än så länge ingen JFB. Ett centralbyte ligger på planeringsstadiet än så länge och när det sker elimineras problemet med utbyggnadsmöjligheter. Funkar det med två PSA på 10A och 10A på matande säkringar?
 
En elcentral matas normalt med tre faser. Kan du inte få fram fler än två så spelar det egentligen ingen roll att montera en liten elcentral, den kommer att sticka i ögonen i alla fall...då kan du lika gärna göra en tvåfasgrupp som splittas i en dosa.
 
Jag får nog tänka ett varv till på detta märker jag. Tack för hjälpen Bo.
 
C caanol skrev:
Hmm. Det säger du. Varför en femledare? Den tredje säkringen blir nog svår att trolla fram. Skulle det inte räcka med 4G2.5 och två PSA? Den matande centralen är (om det inte redan framgått) en gammal med 12 gängsäkringar på 10A vardera. Än så länge ingen JFB. Ett centralbyte ligger på planeringsstadiet än så länge och när det sker elimineras problemet med utbyggnadsmöjligheter. Funkar det med två PSA på 10A och 10A på matande säkringar?
Det är inte säkert att du behöver byta central. En gammal diazedcentral ruttnar inte och blir dålig. Tvärtom så har diazed en del fördelar framför "moderna" centraler.

Om du behöver en central JFB så är det inte svårt att lägga den i en kapsling utanför, där du också kan lämna rum för viss expansion (exv dina säkringar till undercentral). Men om du behöver flera JFBer, eller mera expansion, eller dylikt så blir det snabbt krångligt, så då skall man allt överväga en ny central. Även vi diazedkramare är ju inte fanatiker (iaf inte alla av oss), vi vill bara påpeka att man inte med nödvändighet behöver byta central "bara för att".
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det största (icke)problemet är att jag inte gillar när man blandar gammalt och nytt:geek:. Gamla centraler är väldigt snygga, så även nya men de matchar inte estetiskt i mitt tycke.
Jag ska lura lite till på detta. F ö är den gamla utanpåliggande kuloinstallationen bedrövligt fult gjord, vägguttag sitter snett, kablar genar i hörnen, olika typer av klammer osv osv osv. Det blir nog ett helhetsgrepp till slut. Total makeover.:)
 
C caanol skrev:
Det största (icke)problemet är att jag inte gillar när man blandar gammalt och nytt:geek:. Gamla centraler är väldigt snygga, så även nya men de matchar inte estetiskt i mitt tycke.
Jag ska lura lite till på detta. F ö är den gamla utanpåliggande kuloinstallationen bedrövligt fult gjord, vägguttag sitter snett, kablar genar i hörnen, olika typer av klammer osv osv osv. Det blir nog ett helhetsgrepp till slut. Total makeover.:)
Nej, det är klart att estetiken kan få stryka på foten. Om du inte hittar någon gammalt vackert plåtskåp som de nya apparaterna kan sättas i. :)

Vad gäller kulon, hur gammal är den? Har du "dödskulo"? Alltså kulo med gummiisolerade ledare. Det kan vara värt att hålla i bakhuvudet som en risk i så fall. Både brand och beröringsrisk finns när den blivit gammal och gummiisoleringen torkat till damm.
 
Huset är byggt i början av 50-talet och elen är säkert från samma tid. Manteln är av metall. Själva ledarisoleringen verkar vara rätt ok. Jag har kopplat på några ställen och där har inte isoleringen torkat i någon större utsträckning. Vet inte om det är den versionen som går under namnet dödskulo men jag är medveten om att installationens dagar är räknade. Väldigt fult installerad också som sagt. Kabeln ner till källaren är dragen vid ett senare tillfälle. Man har någon gång byggt ut huset i ena änden och i samband med det dragit el dit. EKK som hänger och sladdrar på sin väg till målet.
 
Nu har jag funderat i ett par dagar.
Mina huvudsäkringar vid mätaren är på 3X16 A som i sin tur matar huvudcentralen i huset. Vore det inte lämpligt att bygga en ny central i källaren parallellt med huvudcentralen med HB, JFB och tre säkringar på 10 A vardera och därefter bygga ut anläggningen i källaren (VVB + ett par uttag och belysning)? Det är väl egentligen ingen vits med att försöka frigöra ytterligare en säkring (så jag får tre st) som är säkrade 10 A och därefter bygga en undercentral i källaren som också blir säkrad 10A? Det känns som om jag löser ett par, visserligen små, problem + att det kanske blir något mer vettigt utfört på detta sätt.
 

Bästa svaret

Absolut är en huvudledning parallell med övriga centraler så man normalt strävar efter att göra. I ditt fall kanske det är lite overkill men inte fel. Det kräver byte av kabeln till en ny femledare med en area som (helst) tillåter mätarsäkringar på 25 A - man bör kunna säkra upp utan att behöva byta kablar och extra säkringsled vill vi ju heller inte ha. Det kräver ju också då en mer komplett elcentral med HB och JFB men det är bara en merkostnad på någon tusenlapp.
 
Ja, jag förstår inte varför denna varianten inte slog mig innan. Ibland är det bra att tänka om. Merkostnaden är värd resultatet i detta fall, jag har bra priser på Ahlsell. Det blir väl lämpligt med N1XV 5G6 för 25 A då kanske?
 
5G6 brukar räcka långt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.