Hej alla

Vi renoverade tvättstugan för två år sedan och som ni kan se på bilden har fogen runt brunnen ändrat färg. Det är ca 2-3 decimeter från brunnen åt alla håll förutom mot väggen. Redan efter några månader efter vi renoverat började fogen ändra färg men sen efter några månader försvann det. Nu har det kommit tillbaka men det har aldrig varit såhär mycket. Svartvit kaklad golv i tvättstuga med brunnslock och synlig färgförändring runt brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av mörka klinkergolvplattor i en tvättstuga med vit, missfärgad fog som ändrat färg runt en brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färgen har blivit mörkare på vissa ställen. Vi hämtade någon som mätte fukt och som jag trodde indikerade det på fukt runt brunnen.

Enligt honom är det ingen fara så länge det finns tätskikt och det är rätt gjort.


Tänkte kolla med experter här inne om ni håller med eller behöver jag vara orolig och reklamera jobbet.
 
L
Det är nog lite skit från dig och tvättmedel som gör det , jag har samma sak i min dusch
det är mörkare runt brunnen , det går ner i fogens ytskikt och rinner inte bort
Är då fogen ljus så syns det mer , hade jag tänkt mig för , och vetat , så hade jag nog tagit en mörkare fog
Går att få bort med syra eller avkalkningsmedel som gnuggas med en skotte , men det sliter lite på fogen , så jag lever med det , kanske du får göra det med
 
L Liteavvarje skrev:
Det är nog lite skit från dig och tvättmedel som gör det , jag har samma sak i min dusch
det är mörkare runt brunnen , det går ner i fogens ytskikt och rinner inte bort
Är då fogen ljus så syns det mer , hade jag tänkt mig för , och vetat , så hade jag nog tagit en mörkare fog
Går att få bort med syra eller avkalkningsmedel som gnuggas med en skotte , men det sliter lite på fogen , så jag lever med det , kanske du får göra det med
Tack för svar. Är det skit från tvättmedlet som rinner ner i brunnen? Det känns mer som att det är fukt som gör att det ändrar färg men jag kan ha helt fel.
 
L
Om du inte blöter ner på en vecka blir det ljusare då :)
Klart att fukt gör att det ändrar kulör mörknar , du ska veta att det tar 5 sek för att genomblöta en fog , ( lite som läskpapper ) samt lång tid för att torka ur
 
L Liteavvarje skrev:
Om du inte blöter ner på en vecka blir det ljusare då :)
Klart att fukt gör att det ändrar kulör mörknar , du ska veta att det tar 5 sek för att genomblöta en fog , ( lite som läskpapper ) samt lång tid för att torka ur
Jag tvättade inte på 1 vecka men det blev inte ljusare.
 
L
Då sitter det skit i fogen , hud tvål div annat , jag lever med mitt , kan inte mer nu
 
C
F fenerim skrev:
Enligt honom är det ingen fara så länge det finns tätskikt och det är rätt gjort.
Finns det tätskikt då eller är det ett källargolv? I så fall kan det vara fukt som tränger upp underifrån.
 
C cpalm skrev:
Finns det tätskikt då eller är det ett källargolv? I så fall kan det vara fukt som tränger upp underifrån.
Det finns tätskikt. Jag tror också det är fukt som är boven. Kanske måste reklamera jobbet.
 
C
F fenerim skrev:
Det finns tätskikt. Jag tror också det är fukt som är boven. Kanske måste reklamera jobbet.
Fast om det finns ett tätskikt så kan inte fukten komma underifrån iallafall.
Är det ett källargolv?
Hur ser det ut i brunnen?
 
C cpalm skrev:
Fast om det finns ett tätskikt så kan inte fukten komma underifrån iallafall.
Är det ett källargolv?
Hur ser det ut i brunnen?
Tvättstugan ligger inte i källaren. Det enda jag vet är att det är betong under.

Avloppsnät med rör och fläns synlig på en svart-och-vit kaklad golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett golvbrunnshål omringat av svarta kakelplattor med vit fog i en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
sköljmedel kan även vara tvättmedlet som har gjort nyanskilnaden. ljusa fogar på väggar och mörkare på golv så brukar slippa nyansändring
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.