Jag har ett hus på 255m2 och ett garrage på 100m2. I huset har jag lagt ned golvvärme och i garaet har jag en aerotemper som ska ge ca 12kw.
Valet mellan Panna står i dagsläget mellan en Orlan 60kw eller en Calmar v65.
Acc volymen är en tank på 650l med solslinga och en på 3000l som jag ska elda emot.
Eftersom Verkningsgraden är 5% sämre på Orlan panna kan jag gå upp en storlek ( 80kw) och få ut en bättre verkningsgrad på den då?
Calmar pannan har en magasinsvolym på 150 liter, räcker det för att värma upp 3000 liter med 1 ilägg. Orlan pannan har ju 310 liter fast lite sämre verkningsgrad men 160 liter ved borde ju kompensera det.
Skulle vara roligt och få synpunkter på detta
 
Du har väl läst tråden om Orlan? Där har vi försökt reda ut en del frågetecken om pannan, bara att bilda sig en egen uppfattning. V65 är en mycket bra panna där priset är enda nackdelen jämfört mot Orlan.

Men köper du en Orlan så kan man ju säga att du får pengar över till solpaneler + att du får en skorsten som även Tomten kan krypa igenom.. ;)
 
Jag har ingen erfarenhet om de pannor du nämner men för mig låter 3000 liter ack för litet till dessa pannor. Man vill ju inte vara tvungen att låta tempen sjunka allt för lågt mellan eldningarna.

Jag har själv en Arimax 35 som jag eldar mot en 2500 liter ack och då brukar jag låta tempen sjunka till ca 50 grader i toppen av acken innan jag eldar.

Men som sagt, jag har ingen erfarenhet av den kombinationen panna+ack du nämner så jag kan inte ge något bra svar på din fråga.
 
Det vore ju kul att se provningsprotokollet som visar att den har en verkningsgrad på 85%.

V65 är en panna som fungerar bra.

Ved magasinet är på 150 liter.Man brukar väl ta vedmagasinets volym gånger 18 för att få fram ungefärlig ack tanks volym. 150 * 18 = 2 700
 
Andreas_Hansson skrev:
Ved magasinet är på 150 liter.Man brukar väl ta vedmagasinets volym gånger 18 för att få fram ungefärlig ack tanks volym. 150 * 18 = 2 700
Det är väl för att klara miljökraven har jag för mig?

Bättre är väl att dimensionera accvolymen efter husets förbrukning. Jag har läst någonstans att en villa på 100 kvm behöver 90kw/dag vid 0 grader utetemp.

En snabb uträkning ger då att en villa på 255 kvm behöver ca 230kw och en acctank på 3000 liter lagrar 180 kw. Kanske skulle en acctank på 4000 liter som lagrar 240kw vara ett bättre val?

Vårt hus är på drygt 150kvm och vintertid när det är kallt (25 minus) räcker det att elda en gång per dag, visserligen blir det då oftast lite mer än ett inlägg men jag tror att denna uträkning stämmer ganska bra. Vårt hus skall enligt denna uträkning dra 140kw och tanken på 2500liter lagra 150kw.

Det är klart att det är stor skillnad var man bor och hur välisolerat huset är mm mm men ackvolymen tål att tänkas på för en "bekväm" eldning.
 
Jo man måste ju först dimensionera acktanken.
Men det kan vara ett bra sätt att få en panna som passar till ack tanken :)
 
Men om jag ökar acc volymen med kanske en 750 tank till, totalt 4400lit, kan jag klara mig med ett ilägg på morgonen och ett på kvällen då?
 
Jag har en Solo Innova 50kwh och en 4000 l tank till den. Vårt hus är på 280 kvm och med golvvärme. I vinter är första hela vinter som jag eldat med denna anläggning och jag har aldrig behövt elda mer än en gång per dygn. Det krävs dock 1 och 1/2 ilägg per eldning då det är riktigt kallt och tanken "tom". Pannan rymmer 180 liter. Vi har även 10 kvm solfångare kopplat till tanken.

Roffe

 
Vad kostar en slolslinga och 650 liters tank? Om man lägger dessa pengar på en större acctank istället så kostar det lite mer "jobb" vad avser eldning på sommaren.
 
Det verkar ju som han har tankarna redan
 
Den enda acc jag har är en på 3000 l. Men det kanske inte är fel med en större tank som solslingan är kopplad till. Dom flesta tankar på marknaden har en sol slinga på 18-22mm och runt 7m långa. Vore det inte bättre att ha en mindre diam och längre rör, 12-15mm och 20m. Det är kanske lättare att få tag på en tank med manlucka och trycka i en solslinga själv. Enligt leverantören av solpanelen skulle jag kunna ha en 1000 liters tank till solfångaren. Ökar jag på till 1000 liter så har jag ju 4000 liter totalt.
Att jag tittade på en 650 l var att jag fick ett paket pris på solfångare och tank. Den skulle då gå på 7000:- med vv slinga & solslinga , uttag för elpatron. Det lät som ett bra pris men det kanske lönar sig att titta på en större.
 
Jocke2100 skrev:
Men om jag ökar acc volymen med kanske en 750 tank till, totalt  4400lit, kan jag klara mig med ett ilägg på morgonen och ett på kvällen då?
NEJ, du klarar inte att värma 4400l vatten från 40 till 90 grader på en inlägg a 150l ved . Att öka akumulatorvolymen ger ingen vinst och förlänger bara laddningstiden/eldningstiden.
Räkna med att du måste hålla en 60kW panna fult brinnande i ca 4-5 timmar ( beroende på hur kalt är det ute och hur mycket värme förbrukas av huset under eldningstiden) och stoppa ved i pannan i omgångar innan 4400l tankar är laddade ( från 40 till 90). Det är nog ingen vits med storre aktankar om du inte har tid ( dom sammanhängande 5 timmar för att passa pannan och ladda 4400l tankarna fullt under ett eldningstillfälle ).

Frågan är också hur länge kan en panna brinna på en enda laddning? Räcker det för att hålla ditt hus varmt under en halv dygn?

Räkna med att du kan ladda ca 60kW per 1000l vatten ( har hittat den uppgiften i någon värmeuträkning). En 60kW panna skall brinna i en timme för att ladda maximalt en 1000l tank. Om man behöver 180kW under 12 timmar ska man ha en panna som kan brinna i X timmar på en laddning ( 180kW/ 60kW =X i mitt exempel men du kan räkna om det till din verkliga kW behov som jag inte känner) . Den uträkningen ger i alla fall en vink om vilken panna motsvarar dina behov.
Du ska kunna akumulera värme som räcker för en halv dygn om du tänker elda morgom och kväll. Det räcker med 3000l = 180kW, enligt min mycket förenklad exempel.

Nu hoppas jag att jag har tänkt rätt och det går att förstå förklaringen till mitt "NEJ" i början av inläget :-/.
gaia
 
Med 150 liters eldstad får du ut max 190 kWh med ved av den absolut bästa kvaliten (räknat på 1400 kWh/m3 björk) men man brukar räkna att få ur 1 kWh/l =150 kWh ur calmar v 65..
3000 liter rymmer som nämnts 180 kWh om du laddar tanken 50° (40-90°) o då du har golvvärme så får du bara ca 30° returtemp vilket gör att du kommer att rymma mer än 180 kWh i din 3m3 tank.. Kan du ladda 35-95° så rymms 209 kWh i 3m3 el 1,5 laddning i v65:an.. ;)
Huset förbrukar oxå en del under tiden eldningen pågår men tanken rymmer även en full panna utan värme uttag..

Så jag tycker du ska ta 3000 liters tanken o sätta 4 slingor i den (2 för vv o 2 för sol) med ordentlig isolering (min 300 mm i sidor o 400 mm i topp) runt acktanken o skippa den mindre på 650 liter... Naturligt vis även calmar v65:an..
 
2an skrev:
Med 150 liters eldstad får du ut max 190 kWh med ved av den absolut bästa kvaliten (räknat på 1400 kWh/m3 björk) men man brukar räkna att få ur 1 kWh/l =150 kWh ur calmar v 65..
ja, men du kan inte ladda 150l ved i en 150 l eldstad . Det blir ju luftglapp emellan vedbitar och vedvolymen blir mindre än 150l:(. Det behövs större eldstad för att uppfylla kravet att värma tankarna på en laddning..... Det kan kanske lösas med en enkel brassa på morgonen och en några timmars eldning på kvällen? Skulle faktiskt överväga att satsa på en Orlan65 med dubbel så stor eldstad om jag inte hade tid för många pannrumsbesök ;)
gaia
 
Det är väl inte så jobbigt att lägga i 2 gånger?
Jag skulle gärna ha några tusen liter till till min lilla innova 30 :)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.