A
Håller på med bygget hemma och behöver fundera på förberedelserna runt LED spottar i fönstersmygen.

Jag funderar på att ha 15 eller 25mm spottar, då smygarna inte är tillräckligt djupa för apparatdosor eller liknande. Fönstren är 125-150cm höga.

Vad behöver jag förbereda på innan jag slår upp gipset och täcker väggen?

Räcker det att sätta en kopplingsdosa på väggen och dra vp eller slang (och i vilken dimension?) ner till varje spot, eller hur bör jag tänka?

Exempel 15mm LED från Aliexpress: Fem olika vinklar av små 15mm och 25mm LED-spottar med metallram och ledningar för inbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempel 15mm LED från Aliexpress: Diagram och bild av en 25mm 3W dimbar LED-spotlight från Aliexpress med installationsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta är inte svar på din fråga, men kanske ändå relevant. För ca 4 år sedan (vilket är en rätt lång tid, både LED och distribution - läs Ali Express - har utvecklats rätt mycket sen dess så man har betydligt mer att välja på idag) satte jag flexrörsmonterade LED-spottar från Designlight i fönstersmygar. Denna modell:
http://www.designlight.nu/sv/produkt/?pID=79
http://www.designlight.nu/files/pdf/P-118.pdf
De hade dessförinnan gjort mycket reklam om den, "LED-spot för installatörer", dvs den skulle vara jättelätt att installera eftersom man sätter den direkt i 20 mm flexrör.

Med det vill jag ha sagt att jag INTE rekommenderar en sådan lösning. Det funkar, och ÄR lätt att installera, men det blir inte särskilt snyggt. Detta eftersom det är omöjligt att få armaturen att sitta dikt an mot underlaget. Det blir en ful, ojämn glipa mellan armaturen och taket/fönstersmygen.

På en mässa frågade jag Designlights representanter om tips för att få bort glipan. Deras tips var att borra upp ett större hål och sätta en "riktig" LED-spot med gripfjäder istället... dvs de erkände rakt upp och ner att produkten inte funkar. Ändå fortsätter de att sälja den.

Den mindre Ali-lampan du länkar till ser klart bättre ut än mina, eftersom den har gripfjäder. Nåt decennium när jag får tid till det kanske jag försöker byta ut mina spottar mot såna :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ska också sätta in sådanna spottar i mina fönster, tänkte dra alla slangar till en centralkopplingspunkt där trafon hamnar
 
WaldenWoods StockholmM skrev:
Detta är inte svar på din fråga, men kanske ändå relevant. För ca 4 år sedan (vilket är en rätt lång tid, både LED och distribution - läs Ali Express - har utvecklats rätt mycket sen dess så man har betydligt mer att välja på idag) satte jag flexrörsmonterade LED-spottar från Designlight i fönstersmygar. Denna modell:
[länk]
[länk]
De hade dessförinnan gjort mycket reklam om den, "LED-spot för installatörer", dvs den skulle vara jättelätt att installera eftersom man sätter den direkt i 20 mm flexrör.

Med det vill jag ha sagt att jag INTE rekommenderar en sådan lösning. Det funkar, och ÄR lätt att installera, men det blir inte särskilt snyggt. Detta eftersom det är omöjligt att få armaturen att sitta dikt an mot underlaget. Det blir en ful, ojämn glipa mellan armaturen och taket/fönstersmygen.

På en mässa frågade jag Designlights representanter om tips för att få bort glipan. Deras tips var att borra upp ett större hål och sätta en "riktig" LED-spot med gripfjäder istället... dvs de erkände rakt upp och ner att produkten inte funkar. Ändå fortsätter de att sälja den.

Den mindre Ali-lampan du länkar till ser klart bättre ut än mina, eftersom den har gripfjäder. Nåt decennium när jag får tid till det kanske jag försöker byta ut mina spottar mot såna :)
En gammal kollega till mig satte in dom designlightsen i sina fönstersmygar för nått år sedan och han har idag ingen glipa. Tricket enligt honom är att flexslangen inte ska vara böjd nära hålet.
 
JLyck JLyck skrev:
En gammal kollega till mig satte in dom designlightsen i sina fönstersmygar för nått år sedan och han har idag ingen glipa. Tricket enligt honom är att flexslangen inte ska vara böjd nära hålet.
Har monterat ett 20tal såna, skit svårt att få bra. Vissa lyckas andra inte, jag tyckte det blev bäst om man liksom skruvade i lampan. Själv sätter jag: vp32 i smygen och 16mm2 slang/ar släpps i den sedan sätter jag spoten i röret.
Detta är lampan jag använder
https://www.elbutik.se/product.html/designlight-p-102-alu?&gclid=Cj0KCQi
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Ja, frågan är ju vilken dimention på hål man ska förbereda för. 32, 20 eller 16mm.
 
Det beror ju på. Ska du använda spotlightsen du länkade hade jag tagit ett större hål bekom gipsen eller vilket ytskikt du ska ha och sedan tagit exakt storlek för spoten i gipsen. Vad har du för väggar btw?
 
A
Smygarna är inte så djupa, ca 10 cm, och hålrummet ovanför fönstret är bara 5cm brett.

Det är 12x12dm 2-luftfönster med spröjs. Det blir 2 spottar tänkte jag.

CAD-ritning av fönsterinstallation med 10 cm djupa smygar och 5 cm brett hålrum över ett 2-luftfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vita 2-luftsfönster med spröjs och handtag, sett inifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Hallå, hur blev det tillslut?
 
  • Gilla
henrikbergman86
  • Laddar…
A
Tyvärr inte klart ännu. Fastnade med lite andra byggproblem som jag fixar först.
 
WaldenWoods StockholmM skrev:
Detta är inte svar på din fråga, men kanske ändå relevant. För ca 4 år sedan (vilket är en rätt lång tid, både LED och distribution - läs Ali Express - har utvecklats rätt mycket sen dess så man har betydligt mer att välja på idag) satte jag flexrörsmonterade LED-spottar från Designlight i fönstersmygar. Denna modell:
[länk]
[länk]
De hade dessförinnan gjort mycket reklam om den, "LED-spot för installatörer", dvs den skulle vara jättelätt att installera eftersom man sätter den direkt i 20 mm flexrör.

Med det vill jag ha sagt att jag INTE rekommenderar en sådan lösning. Det funkar, och ÄR lätt att installera, men det blir inte särskilt snyggt. Detta eftersom det är omöjligt att få armaturen att sitta dikt an mot underlaget. Det blir en ful, ojämn glipa mellan armaturen och taket/fönstersmygen.

På en mässa frågade jag Designlights representanter om tips för att få bort glipan. Deras tips var att borra upp ett större hål och sätta en "riktig" LED-spot med gripfjäder istället... dvs de erkände rakt upp och ner att produkten inte funkar. Ändå fortsätter de att sälja den.

Den mindre Ali-lampan du länkar till ser klart bättre ut än mina, eftersom den har gripfjäder. Nåt decennium när jag får tid till det kanske jag försöker byta ut mina spottar mot såna :)
Jag brukar använda Hide-a-lite Core eftersom den spotten finns i 3 st spridningsvinklar och 2 st färgtemperaturer. Den har fjädrar och man tar ett 25 mm hål där spotten sitter ordentligt.

Jag har testat spott för rörutlopp från både Designlight och Hide-a-lite och det har varit samma skit. Det ska kommit bättre spottar av den typen, men man kommer fortfarande inte ifrån en annan stor nackdel med dom spottarna. Nämligen att man måste dra en slang från varje spott till en gemensam kopplingspunkt. T.ex. en kopplingsdosa i ett hörn av varje rum. Det gör att det blir många onödiga doslock, onödig slangdragning plus att man ofta behöver skarva kabeln.

Med spottar som Hide-a-lite Core kan man utgå från t.ex. en central plats och dra en slang och sy mellan varje fönster i ett rum. Sedan koppla ihop varje spott med mörtögon alt. Wago 221 ovanför smygen vid varje spott.

//Patrik
 
  • Gilla
OskarLund och 2 till
  • Laddar…
Jag kapar tråden i hopp om att någon kan hjälpa mig att tänka. Likt trådskaparen så tänker jag mig små spottar i mina fönstersmygar. Mitt problem är dock att mina fönstersmygar ska vara i ett våtrum och jag vill/måste ha tätskikt i fönstren som då också ska kaklas.

Hur gör man? En tanke jag har är att man gör en "dubbelbottnad" konstruktion där första lagret kläs med tätskikt utifrån konstens alla regler och att man därefter sätter en våtrumsboard, ca 1cm längre ner och att man kaklar den skivan och därefter tar upp hål för spottarna... Hoppas att ni förstod mitt resonemang :)

Hjälp och förslag tas tacksamt emot ...

Visa bilaga 296372
 
  • Hand pekar på tätskikt och kabelinstallation ovanför ett fönster under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Jag brukar använda Hide-a-lite Core eftersom den spotten finns i 3 st spridningsvinklar och 2 st färgtemperaturer. Den har fjädrar och man tar ett 25 mm hål där spotten sitter ordentligt.

Jag har testat spott för rörutlopp från både Designlight och Hide-a-lite och det har varit samma skit. Det ska kommit bättre spottar av den typen, men man kommer fortfarande inte ifrån en annan stor nackdel med dom spottarna. Nämligen att man måste dra en slang från varje spott till en gemensam kopplingspunkt. T.ex. en kopplingsdosa i ett hörn av varje rum. Det gör att det blir många onödiga doslock, onödig slangdragning plus att man ofta behöver skarva kabeln.

Med spottar som Hide-a-lite Core kan man utgå från t.ex. en central plats och dra en slang och sy mellan varje fönster i ett rum. Sedan koppla ihop varje spott med mörtögon alt. Wago 221 ovanför smygen vid varje spott.

//Patrik
Hur gör du där spotten sitter då, sätter man en dosa eller något ovanför lampan dit slangen ansluter eller? Förstår inte riktigt, visa gärna med bild om du kan. :)

När vi byggde hus för tre år sedan drog dom bara fram slang till varje spott, och fäste dom i denna. Men vi har då inga glipor någonstans!?
 
Det finns ip44, spotlight du monterar i 20mm slang, det är kanske det bästa? Är det inom ip44 området eller du klarar dig på 21/23?
 
  • Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
T TobiasGren skrev:
Jag kapar tråden i hopp om att någon kan hjälpa mig att tänka. Likt trådskaparen så tänker jag mig små spottar i mina fönstersmygar. Mitt problem är dock att mina fönstersmygar ska vara i ett våtrum och jag vill/måste ha tätskikt i fönstren som då också ska kaklas.

Hur gör man? En tanke jag har är att man gör en "dubbelbottnad" konstruktion där första lagret kläs med tätskikt utifrån konstens alla regler och att man därefter sätter en våtrumsboard, ca 1cm längre ner och att man kaklar den skivan och därefter tar upp hål för spottarna... Hoppas att ni förstod mitt resonemang :)

Hjälp och förslag tas tacksamt emot ...

[media]
T TobiasGren skrev:
Jag kapar tråden i hopp om att någon kan hjälpa mig att tänka. Likt trådskaparen så tänker jag mig små spottar i mina fönstersmygar. Mitt problem är dock att mina fönstersmygar ska vara i ett våtrum och jag vill/måste ha tätskikt i fönstren som då också ska kaklas.

Hur gör man? En tanke jag har är att man gör en "dubbelbottnad" konstruktion där första lagret kläs med tätskikt utifrån konstens alla regler och att man därefter sätter en våtrumsboard, ca 1cm längre ner och att man kaklar den skivan och därefter tar upp hål för spottarna... Hoppas att ni förstod mitt resonemang :)

Hjälp och förslag tas tacksamt emot ...

[media]
Skruva dit små bitar plyfa som du sedan skruvar gipsen i. Då blir det en glipa där för spotten och kabel. Skär av slangen jämns med regeln där.
Ta ett 25 mm hål (om du kör Hide-a-lite Core) och sedan får platsättaren ta samma hål i kakelplattan när smygen kaklas.

//Patrik
 
  • Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.