Hej

Vi har en liten Jötul 602 i källaren som inte används så ofta. Däremot har vi en öppenspis på bottenvåningen som vi använder betydligt mer, men som bekant är inte verkningsgraden hos dessa speciellt bra. Så till min fråga: Går det att ställa in gjutjärnskaminen i öppenspisen på samma sätt som en spiskassett och därmed slippa en kostnad på ca 10.000 kr, som en kassett kostar, men få betydligt bättre uppvärmning än tidigare?

Kaminen ser ut som denna:

prod_602N.jpg

// Lidman
 
Jag har gjort precis det med Jötul 602F pga min spisöppning var för trång för alla så kallade insatser.
Funkar göra bra det viktigaste är dock am man får in ett galler i spiskåpan så man får cirkulation förbi kaminen (detta gäller även dom flesta vanliga insatser)
Skicka ett PM om du vill ha bättre bilder än nedan eller mera råd)


Här är en dålig bild
http://web.telia.com/~u52507441/kaminen.jpg

/MVH Patrik
 
Det ser ju bra ut det där. Jag ser att du har tagit bort benen och det måste vi nog göra på vår också. Funkar det bra med draget ändå? Det blir inte överhettat eller nåt sånt under den när man har gjort så? Annars ska vi ta mig tusan ta och sätta in vår kamin på studs.

// Lidman
 
Här är en bättre bild:
http://web.telia.com/~u52507441/kaminen2.JPG
Min kamin har en lite strålplåt fastskruvad under.
och så har jag ställt den på fyrkantsrör 50*50mm för att få en luftspalt.
Rökröret går sedan upp igenom kåpan och snett bakåt in i en stos som jag har murat in.
På 90° böjen som gör att röret går bakåt så finns det en sotlucka och framför denna så sitter gjutjärns gallret.
Vid drift så fläktar det 80-90° varmluft som blåser ut en ciggarett tändare (om man håller den framför.
 
Hej igen

Jag förstår. Visst går ditt rökrör också ut från baksidan av kaminen? Det var lite svårt att se, det såg nästan ut som om det går ut på ovansidan, men det är väl bara en synvilla. Var har du köpt rören? Var de dyra? Det går kanske bra med en rostfri flexslang också, fast de kostar väl en del.
 
Nja det du ser på bilden är skarven mellan 10cm röret och 100cm röret
Ja den går ut på baksida kaminen och sedan upp med en 90° böj sedan ett rör på 10cm + 100cm och sedan en 90° med sotlucka.
tror rördelarna ungefär gick på ca 500:- men det dyra var gallret i gjutjärn ca 500:-

rören köpte jag av min lokala www.elda.se butik

priser på rör med mera kan du ju titta på http://www.kaminexperten.se/public/products.asp
 
Okej ;D

Tackar för alla snabba svar Patrik. Det blir absolut så att vi ställer in vår kamin i öppenspisen nu när vi vet att det fungerar bra.

Tusen tack än en gång.

M v h // Lidman
 
kom ihåg att du måste antagligen ha god plats ovanför kokplattan, iom det är denna väg man rakar ut sotet från pipan.
 
Tjohooooo

Nu är den äntligen på plats (det kom ett badrumsbygge emellan :)) och snacka om att det är skillnad i effektivitet jämfört med den öppna spisen. Snyggt blev det också. Vi ska bara köpa en ny dörr med glas (har luckan på bilden längst upp nu) så man ser brasan, det blir ju mysigare då.

Jag skulle kunna lägga in en bild om jag visste hur man gör. Kanske kan höra med min lillebror som har betydligt mer koll på sånt där än jag, om han kan hjälpa mig med det.

// Lidman
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.