Hej!

Vi har vad jag tror lite problem med vårt ställdon i fjärrvärmen. Spolar vi varmvatten så låter det väldigt mycket om denna, och varmvatten kan komma och gå under tiden som vi spolar. VVS sa att det mest troligen är den som det är fel på.

Någon som vet var man kan få tag i en ny, eller ersättare till en Siemes SQS359.04? Jag tycker mig ha letat men hittar ingen ny att köpa iallfall?
 
L
Är det VV eller Värme som bråkar
Värmen regleras av ett elektriskt ställdon och VV regleras av ett termiskt don
foton inte fel på det rakt in i FJV -centralen
 
Tappvarmvatten krånglar, inte upplevt problem med värme inomhus.
 
Denna som låter och har sig som Sören när vi spolar varmvatten Siemens Landis & Staefa reglerventil identifierad som orsak till ljud när varmvatten används.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gorli
  • Laddar…
Bild på hela fjärrvärmecentralen.
Bild på typskylten på hela fjv-centralen.
 
L
Har du två stycken ställdon då i centralen ?
Jag är lite tveksam till att det är den , VV -ventilen sitter nog på annat ställe , det brukar vara en metallspiral till den som sitter på en ventil , och den sitter i sin tur på hetvattenröret från inkommande FJV , om den skramlar så kan det missuppfattas att ljudet kommer från annat ställe
Vibbrationer som fortplantar sig via rören bra , det som man kan göra är att känna med handen var det vibbrerar , men bränn dig inte , det är varmt
 
Hej igen,

Har tagit lite bilder nu, och en film på grejerna. Problem är som sagt att om vi tex dushar, så ibland så försvinner varmvattnet, och det kommer "kallt" vatten ett tag, för att varmvatten senare återkommer.

Vibrera var kanske att ta i, men det låter och har sig om detta ställdon. Värmesystem med expansionskärl, mätare och ställdon som illustrerar problem med varmvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med expansionskärl, säkerhetsdetaljer och instruktioner, problem med varmvatten beskrivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
L
Du har tydligen 2 st s.,k ställdon 1 st för värmen det är den lilla i framkant och 1 st för VV
den bakre , normalt är det en s.k. termodon som sköter VV i FJV-centraler
Så som den låter är det säker ett växellådsfel i den , hur är det med VV , sköter den sig i temperaturen På VV
Lätt at byta även för en som inte vet , bara stänga av och se var tamparna sitter , det finns en mutter under mot ventilen , bara lossa och du får den i handen
Hittar just nu inte var den finns , men ring siemens support och tala om typ och montagesätt
den sitter som reglering av VV , 2 vägskopplad och styrs med 24V och 0 - 10 Volt

Telefon 0771-10 15 15 (vardagar kl 08.00-16.00)

MVH liteavvarje
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Fick svar från Siemens support att jag kunde ersätta mitt ställdon med SAS31.03, då den modellen jag har har utgått. @Liteavvarje , menar du varmvatten med VV så nej, det är ju just det som är problemet. Varmvatten kommer och går ibland när man duschar.
 
L
Demmpa Demmpa skrev:
Enligt följande produktblad är det följande data:
Tryckkraft 300N
Gångtid öppna 20s
Gångtid stänga 20s
Slaglängd 5,5mm
Spänningsmatning 230VAC

[länk]
Ok jag ger mig , det är 230 på den , snabb som tusan med 230 annars brukar det var 0 -10V för att få dom snabba , till TS det är 230 på den , men i övrigt riktigt
 
L
R Rickie skrev:
Fick svar från Siemens support att jag kunde ersätta mitt ställdon med SAS31.03, då den modellen jag har har utgått. @Liteavvarje , menar du varmvatten med VV så nej, det är ju just det som är problemet. Varmvatten kommer och går ibland när man duschar.
eftersom den skramlar så är det nog som jag sa föret , rackartyg i växellådan på den , hackar lite , syntes på din video att den var lite hackig
 
Ok, ställdon är bytt, ingen effekt. Fortfarande problem med att varmvatten i duschen pendlar mellan varm och kallt då och då.

Köpte ny temperaturgivare, efter bytet är det lite bättre, men fortfarande inte helt perfekt. Det pendlar en del mellan varmt och kallt.

Några förslag på nästa steg?
 
R Rickie skrev:
Ok, ställdon är bytt, ingen effekt. Fortfarande problem med att varmvatten i duschen pendlar mellan varm och kallt då och då.

Köpte ny temperaturgivare, efter bytet är det lite bättre, men fortfarande inte helt perfekt. Det pendlar en del mellan varmt och kallt.

Några förslag på nästa steg?
Hej, fick du rätt på detta? Har samma problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.