hej. Äkta amatör här med äkta ingenjörsmetoder.

Vi har otroligt kallt i köksgolvet. Det är känns att isoleringen är dåligt gjort i radhusen. Just på detta fönster så är det inget element under och man känner direkt att det är sjukt kallt vid karmen och väggen under.

Har provat att ställa levande ljus en stund och det märks att det blir varmare. Termometern i rummet ökar med 1grad.
Det pendlar mellan 20-21g på köksbordet.

Iaf. Bifogar bild. Det brinner dåligt vid ljusen där och undrar varför ? Pga draget? Alltså lågan är väldig svag

Hur fixar vi detta enklast o billigast?
Funderade på mindre element som kopplad till uttag? Ett sån golvvärme man kopplat skälv är också intressant

Tips
Fem tända ljus på ett fönsterbräde som indikerar drag och kyla vid fönstret i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hyr en värmekamera och ta några bilder så slipper vi spekulera om vad problemet är för med en sådan så ser man direkt var problemet är. Kan vara golv, fönster eller vägg.
 
Funkar en lasertermometer för detta också? Ngt man sk tänk på vid mätning med en sån?
 
Nej den mäter endast ytan. Man måste se bakom väggen/golvet.
 
H huggan skrev:
Nej den mäter endast ytan. Man måste se bakom väggen/golvet.
Hur fungerar en värmekamera då tänkte du?
 
Y
är alla fönsterluftventiler öppna i hemmet, annars drar det lite varstans och blir kalla golv
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur fungerar en värmekamera då tänkte du?

Okej den mäter ytan i en exakt punkt. Värmekamera ser värmestrålning genom flera lager. Du kan få utslag på att en person står bakom en vägg, det får man inte med en lasertermometer som endast mäter ytan på väggen.
 
H huggan skrev:
Okej den mäter ytan i en exakt punkt. Värmekamera ser värmestrålning genom flera lager.
Du har fel. Det är samma produkt men med olika upplösning.
 
Lasertermometer? Jag antar att ni pratar om en IR-termometer med en laserpunkt som visar vart man siktar?
I princip kan man väl säga att det är en värmekamera med en pixel upplösning...
 
Exakt vad jag sa.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du har fel. Det är samma produkt men med olika upplösning.
Då har jag lärt mig nått nytt, tackar.
 
Y Yrrol skrev:
är alla fönsterluftventiler öppna i hemmet, annars drar det lite varstans och blir kalla golv
Du menar att om ventilerna är stängda så drar det tjuvtuft från fönster i köket tex?

Det är inte helt stängt iaf.

Hur ska man använda en sån rökstav? Hur ser man att det är drag eller kallras? Om det ens går?
 
När jag ser första bilden och missfärgningen i hörnet vid fönstret så förs tankarna mot eventuell vattenskada.
Om det läcker in vatten i väggen och isoleringen blir våt så får du ett kraftigt kallras.
Vad är missfärgningen i hörnet?
 
Y
M Murdoc12 skrev:
Du menar att om ventilerna är stängda så drar det tjuvtuft från fönster i köket tex?
Det är inte helt stängt iaf.
Hur ska man använda en sån rökstav? Hur ser man att det är drag eller kallras? Om det ens går?
Kök har sällan luftventiler då köksfläkten är i rummet, och ifall ett fönster saknar värmekälla under sig så är det nog okej att ha ventilen stängd. Men många lurar sig själv och stänger lite ventiler i tro om att det ska bli varmare, istället blir det undertryck i huset - ifall ventilationen inte är avstängd, och tillslut letar huset luft genom tätlister och annat vilket då känns av som drag, och kalla golv.

Rökstav eldar man på en stund med tändare, så börjar den ryka, sen håller man den vid fönsterkanterna och ser hur röken rör sig. Den ska stiga "rakt upp" men är tätlisten kass så sticker röken åt andra håll, iaf om det blåser lite ute vilket är fördelaktigt.
-jag gissar nu men kallras antar jag att röken går neråt, men ren gissning. Är det helt vindstilla ute så kan röken bli missledande också när den inte får drag mot sig. (missade att din egentliga fråga var hur man tolkar röken så borde sudda ut allt egentligen)

Ifall fönstret är nytt, så finns det ju endel montörer som hoppat över att dreva runt fönstret och kylan smiter förbi den vägen även om det sitter fina foder på plats och döljer springan.

Rök eller värmekamera kan nog vara hjälpsamt att upptäcka detta, utan att i onödan lossa lister först av allt.
 
Missfärgningen är på på själva karmen som är av sten så det är ingen fuktskada där.

Har provat med rökstav och det drog helt klart på det fönster och de bredvid. Har åtgärdat det till viss del på ett fönster men samtliga lister bör ju bytas.

Men inte helt lätt o felsöka.

Vi vill helst gör ngt åt golvet. Har mätt mera nu och grundtemp mitt i rummet är 21 +/- 1. Golvet mätt med temp som legat mot en stund är 19grader.
Kanske inte bästa sättet men man ser skillnaden. På toan som har golvvärme och är behaglig är tempen med samma mätare 22.

När vi kör stearinljusen vid fönster så höjs rums temp till 22, ganska fort efter 10min typ.

Golvet blir oförändrat men kan tänka mig att den värms upp mycket segare/långsammare...om det nu är nu kallraset som är boven dvs

Funderar på sån 48v /golvvärme som man lägger själv. Borde räcka för att värma upp ett par grader och slippa försöka/åtgärda en mindre bra isoleringsprobelm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.