Hej!

det är så att jag köper ett hus för 125k. tänkt renovera det så slutnota blir ca 700k.
om jag sen säljer, räknar skatteverket att jag har gjort en förtjänst på 575k o vill jag ska skatta på det? det blir ca 200k?
 
Njae

Du får tillgodoräkna dig förbättringar gjorda innom de fem sista åren. så om du köper, renoverar och säljer direkt så kan du räkna av det du renoverar för förutsatt att du ha kvitton på grejerna.
 
men om jag då säljer om 10 år så är jag smoked? isf ska man ju ta o renovera, sälja o sen köpa tillbaka?
 
Skattemyndigheten har blivit betydligt tuffare på senare år. Du får fortfarande dra av uppenbara om/utbyggnader, men se till att ha pappersarbetet i ordning så du kan visa att det inte bara är renoveringar.

 
får man alltså dra av uppenbara tillbyggnader i längre än 5 år eller är det fortfarande 5 års regeln som gäller?
 
Du får dra av längre än fem år, om det verkligen är en väsentlig ny/till/ombyggnad. Se till att ha fullständigt köpeavtal, faktura, och kvitto på samtliga utgifter. Dessutom får du bara dra av utgifter som varit på minst 5000kr.


 
Räkna krasst med att nuvarande belopp (exvis minst 5000 /år - detta motsvarar inte 'utgifter' utan skall vara förändring/värdehöjning) kan komma att förändras. Den nya regeringen håller ju just nu på att se över riktlinjerna och vi kan förvänta oss att reavinstskatten höjs märkbart och troligen andra åtstramningar också eftersom den så småningom borttagna fastighetsskatten skall betalas inom fastigheterna.
 
Se till att du är skriven på fastigheten , gör avdrag för material och kostnader ,sen blir skatten 20% på vinsten. Inte så mycket jämfört om du arbetar på grannens hus och han betalar dej. Då får du betala 60 % i skatt.
Jobba på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.