Status
Tråden går ej att kommentera.
O Odjuret skrev:
Gjorde en snabb googling på Trump och rasist. Jag hittade inget som han har gjort. Han har inte varit lika mycket motståndare mot de rasistiska rörelser som finns som han kanske borde. Men det är inte samma sak som att han är det.

Dock så tycker jag att han är en väldigt sympatisk människa...



Han gör allt för att inte bli omvald
Det är väl bara ett bevis på att svensk media inte försöker svartmåla honom? :)

Googla Trump racist så får du en helt annan bild.

/Krille
 
Mikael_L
Att D Trump inte har direkt lyckats med Nordkorea, t.ex. stoppat kärnvapenutvecklingen tycker jag inte man kan lasta han för det minsta.

För i ärlighetens namn hade nog vilken president som helst haft precis lika magert resultat.
DT har nog haft en vårdslös och farlig retorik, och att hota men inte fullfölja hoten tror jag i internationella relationer som denna ses som svaghet och betyder att man inte behöver bry sig om vad sin motpart säger.

Men om det nu förhoppningsvis klarar sig ifrån direkt öppen konflikt (typ krig) så tror jag att det i slutänden nu har hamnat i exakt samma läge som med vilken annan president som helst.
Men det hade ju varit coolt, och en riktig fjäder i hatten för DT om hans fasansfulla retorik och hantering av frågan faktiskt hade lyckats.
Ett tag hoppades jag.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Mikael_L
L Lars48 skrev:
Trump har Twittat ut en video där har han varnat för Nordkoreas lärnvapen för 18 år sen.
Jag har haft rätt om Norlorea i 20 år medan B Clinton har haft fel.
Man ska ju inte tro att DT var synsk på något vis eller så.
Bilder från spionsatelliter visade redan 1989 en kärnvapenteknisk anläggning, vilket Pyongyang naturligtvis förnekade kraftfullt.
1994 startade ett program med stopp för kärnvapenutvecklingen i utbyte mot leveranser utav mat och olja t.ex.
Och det fanns redan från början både misstänksamhet och tecken på att Nordkorea inte följde sitt åtagande. Och sedan dess har detta varit en följetong, som varenda amerikansk president haft på sitt bord.

Ingen har lyckats speciellt bra, DT blev bara ytterligare en i raden. Vilket garanterat t.ex clinton eller Sanders skulle ha blivit om de varit sittande presidenter idag.

Pyongyang och Nordkorea har väl dessutom malt ner alltför mycket av sin ekonomi i detta vapenprogram, jag kan inte se någon direkt chans att de någonsin kommer välja att skrota sina kärnvapen. Antingen har vi att acceptera ytterligare en kärnvapennation på jorden nu, eller så är det krig, med flera miljoner döda, som gäller.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
O
K Krille4 skrev:
Det är väl bara ett bevis på att svensk media inte försöker svartmåla honom? :)

Googla Trump racist så får du en helt annan bild.

/Krille
Det var just det jag gjorde.... Så om du läser mitt inlägg igen....
Jag gjorde min tolkning av det jag läste! Kan inte du visa var det står att han är rasist. Tänk på CNN är ingen pålitlig källa när det gäller Trump. De avskyr varandra som pesten.
 
Staffans2000
O Odjuret skrev:
Tänk på CNN är ingen pålitlig källa när det gäller Trump. De avskyr varandra som pesten.
Clinton national news, inte opartiska, du skojar!?
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Mikael_L
Ganska fyndigt tycker jag.

Men i en såhär pass stormig tråd ska vi kanske berätta att CNN = Cable News Network , bara så det inte kvarstår några missuppfattningar.
 
O Odjuret skrev:
Det var just det jag gjorde.... Så om du läser mitt inlägg igen....
Jag gjorde min tolkning av det jag läste! Kan inte du visa var det står att han är rasist. Tänk på CNN är ingen pålitlig källa när det gäller Trump. De avskyr varandra som pesten.
Hans fastighetsföretag åkte dit för att vara rasistisk och inte tillåta svarta bosätta sig i fastigheterna. Räcker inte det ?
 
Mikael_L
DT undertecknade inreseförbudet för muslimer.
DT var också tydlig under valrörelsen med att muslimer och andra icke-vita skulle stoppas för att komma in i USA. Diverse folk skulle utvisas från USA just för deras hudfärg osv.

Det är väldigt tydligt att DT är rasist.

Och googla "trump rasist" så får du 1,4 miljoner träffar att botanisera bland.

Fast kanske inte med ditt google då ...
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
O
Tja jag får byta Google... Och glasögon :D
Vilket Google är bäst :)
Dock står jag fast vid att CNN inte är någon bra källa om Trump. Å andra sidan så ska min inte lyssna på vad Trump säger om CNN. Annan media tänker jag inte säga lika bestämt om. Men är det någon annan som blivit utslängd av Trump?
Det är stor risk att dessa är mer avigt inställda. Å andra sidan ska vi inte lyssna på Trump vilka medier som är bra.... Nånting säger mig att dessa kanske eventuellt kan vara lite lite skriver lite väl positivt om honom... Jag inte varför dock:)
 
K
Mikael_L Mikael_L skrev:
DT undertecknade inreseförbudet för muslimer.
DT var också tydlig under valrörelsen med att muslimer och andra icke-vita skulle stoppas för att komma in i USA. Diverse folk skulle utvisas från USA just för deras hudfärg osv.

Det är väldigt tydligt att DT är rasist.

Och googla "trump rasist" så får du 1,4 miljoner träffar att botanisera bland.

Fast kanske inte med ditt google då ...
Googla trump inte rasist, hur många träffar får du då?

Det är väldigt tydligt att Donald Trump inte är rasist.

PS: Förbudet var mot länder inte muslimer. Det bor andra människor än muslimer i dessa länder. Att vara mot muslimer kan inte vara rasistiskt då muslimer inte är en ras.
 
  • Gilla
Lolight och 1 till
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Det var just det jag gjorde.... Så om du läser mitt inlägg igen....
Jag gjorde min tolkning av det jag läste! Kan inte du visa var det står att han är rasist. Tänk på CNN är ingen pålitlig källa när det gäller Trump. De avskyr varandra som pesten.
Nä det var inte det du gjorde och skrev.

Hade du verkligen goglat på Trump racist hade hela förstasidan med sökresultat varit olika källor som framför argument för att han är rasist. Bara en av källorna är idag CNN men den fanns inte där igår när du googlade då den är 7 tim gammal.

/Krille
 
Om man vill diskutera huruvida Trump är rasist eller inte kan man nog inte göra det utifrån träffar på Google, rasism är ett urvattnat begrepp som ofta används som slagträ i debatter för att få tyst på oliktänkande, inte riktigt schysst kan jag väl tycka och dessutom leder det till en urvattning av begreppet vilket enbart gynnar rasismen som företeelse.

FN:s definition av rasism:

Rasism är varje skillnad, undantag, inskränkning eller företräde på grund av ras, hudfärg, härstamning eller nationellt eller etniskt ursprung, som har till syfte eller verkan att omintetgöra eller inskränka erkännandet, åtnjutandet eller utövandet, på lika villkor, av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden av det offentliga livet.

Att analysera om Trumps ideologi är rasistisk eller inte bör man nog gå till källan dvs hans uttalanden. Nu är detta inte alldeles enkelt heller, han är ingen bildad person och hans språkbruk är infantilt och begränsat. Jag upplever ofta att det känns som en svada från en tonåring när han pratar eller twittrar och det i sig är skrämmande med tanke på hans position.

Han påstod länge att Obama inte var amerikan och det baserade han på hudfärgen, utan tvekan ett rasistiskt uttalande. Likaså det han kläckte ur sig om nigerianerna nyss. Han klumpar ihop människor utifrån sina egna, bristfälliga slutsatser och dömer ut en hel nation. Det är rasism baserat på fördomsfullhet. Världens mäktigaste man borde måna om att hålla språket fritt från "kladd" och vara noga med nyanserna. Den uppgiften klarar han inte och han kläcker ur sig rasistiska uttalanden utan minsta försök till nyansering. I min värld är en person som baserar sin världsbild på rasism också en rasist.

Rasism är ett mångfacetterat begrepp och det är bra om man själv har funderat över rasismen och dess funktion i vårt moderna samhälle.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism
 
  • Gilla
elfs och 4 till
  • Laddar…
hahahahahaha
"Reason I canceled my trip to London is that I am not a big fan of the Obama Administration having sold perhaps the best located and finest embassy in London for “peanuts,” only to build a new one in an off location for 1.2 billion dollars. Bad deal. Wanted me to cut ribbon-NO!"

Jaså? Det har inget att göra med att det skulle vara en massa Trump-protester i London?
Jag trodde inte han var så insatt i omvärlden, det hade ju sett så fint ut med massiva protester i London på varje tidnings framsida i USA. Klipp och intervjuer osv på tv-kanaler.
HAN anade alltså det... S
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.