Jag har lagt ner dräneringsrör (110mm), ca 100m i längd, de ligger i en bädd av makadam 8-16. Rör och makadam ligger inbäddat i fiberduk runt om.

Allt är klart förutom anslutningen till en rensbrunn (400mm korrugerat rör) där jag skall ha ett inlopp och ett (något lägre) utlopp.

Inloppsröret har jag tänkt ha som vanligt rör (ej slitsat).

Problemet jag funderar över är detta:
Om jag bara kopplar på ett vanligt rör på dräneringsröret, i samma dimension, och sticker in det i rensbrunnen, hur skall jag ta hand om vattnet som rinner i makadamen? Skall jag avsluta makadamen någo innan dräneringsröret tar slut och fylla med något mer kompakt material (utanpå fiberduken som jag har kring rör och makadam)?

Jag vill ju att vattnet skall rinna i det helatäckta röret in i brunnen...
 
Det hittar nog in skall du se .....  Dra in dräneringsröret direkt i samlingsbrunnen, inga probs med det...  
Såg i en annan tråd hur du lagt dräneringen, jag hade lagt fiberduken direkt i schaktgropen (som förutsätts ha lämpligt fall), i med röret, sedan på med drän-makadam, ihop med duken och sedan lämplig fyllnad ovanpå, lera är inte det optimala då den kan täta ganska effektivt. Nackdelen med makadam under ledningen är ju att vatten kommer att stå där alltid....
 
Det verkar vara ett vanligt fel att inte lägga dränröret i botten på diket, utan att man lägger en massa grus under. Då måste vattnet hoppa och det sker sällan.
/Peter
 
Peter R skrev:
Det verkar vara ett vanligt fel att inte lägga dränröret i botten på diket, utan att man lägger en massa grus under.
Det finns t o m böcker där det står att man ska göra så. Har själv undrat hur det ska funka fastän jag inte fattar så mycket...
 

Hmm, det kanske beror på vilket syfte diket fyller.

Är det dränering runt ett hus bill man nog inte ha vatten stående i det, men är det ett avskärande dike ute i trädgården så gör det nog inget om det står 1 dm vatten en halvmeter under marken. Det sipprar ju ändå fram genom makadamen, förresten. Röret blir väl mest expressväg om det skulle komma väldigt mycket vatten på en gång, t.ex. efter långvariga regn o.d.
 
Om du nu inte tycker att det gör nånting att det står vatten i makdambädden, så varför undrar du då om vattnet i makadamen kommer att hitta in i brunnen ?!? ;D ;D ;D

 
Dräneringsröret avslutas mot ett helt PVC-rör som går in i brunnen och runt det är det ingen makadam. Sedan går ett annat PVC-rör ut från brunnen.

Jag vill att vattnet skall in i rensbrunnen innan jag skickar ut det mot ett annat dike via PVC-röret eftersom jag inte vill bidra med mitt eventuella slam i det diket. Jag vill inte heller att vattnet skall leta sig förbi brunnen utan att lämna från sig slammet i brunnen.

Jag täcker dock PVC-rören med jord och annat, så merparten av vattnet lär nog leta sig in i röret, hoppas jag.


Förresten blir väl inte vatten för evigt stående i makadamen...jag hoppas och tror att det med tiden rinner ner i marken under (förutom där diket går över berg då...).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.