Hejsan,

jag tänkte ta itu med gästtoan.
Så min enkla fråga är bör man även på en gästttoa (Wc+handfat) använda fuktspärr under målafärg och under kakel?
Jag tänkte måla tre väggar o på väggen vid handfatet sätta upp kakel.

/Ullis
 
Har du ingen golvbrunn behöver du inte använda fuktspärr.

-Åke
 
Kalas, då sparar jag en massa arbete!
 
Det är vettigt med fuktspärr även om det inte är krav på det. Speciellt om man har träbjälklag. Det kan vara väl investerade pengar att lägga en dryg femhundring på en hink.

Mvh
Thomas
 
Känns nästan lite overkill med fuktspärr bara för ett tvättställ och en toalettstol, jag menar man gör ju inte det i köket och där "slabbar" man ju nästan mer med vatten än på en gästtoa.

/Mario
 
Det kan väl räcka bra med primern man ju ialla fall bör ha mot golvskivorna (oavsett om de är ab gips eller annat). Primern ger ju ett visst fuktskydd.
 
Verkar som att en primer ska räcka som under arbete. :surprised:)

En annan fråga kring gästtoan. Det som nu sitter på väggarna verkar bara vara spånskivor som är målade ev sitter nån ful/ojämn väv under färgen. Jag tänkte spackla väggarna o ev sätta upp väv och måla över. Fråga är om man bara ska spackla (o prima) eller även sätta väv under kaklet ?
Är det någon som vet?

/Ullsi
 
Måste berätta att fuktspärr är bra och så men när jag knackade ner mitt gamla 25åriga kakel i duschhörnan var det inte det minsta fuktskadat under helt utan fuktspärr. Man behöver inte ha fuktspärr om man inte tänker spola vatten...
 
Vi använde inte fuktspärr men vi använde en självhäftande gummimatta runt avloppen. Det är en säkerhet när man har träbjälklag om det skulle bli översvämning i badrummet eller från toastolen.
 
Golvet ät det viktigaste !

Särskilt anslutningen till avloppstammen vid toan !

Gummimattan var ett bra förslag !

Jag hade nog använt ett godkänt våtrumssystem när jag målade, för säkra sidan ändå !


Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.