Man får dock komma ihåg att service är en sak man gör regelbundet. Ingen ide att försöka hitta på lösningar så man på nåt vis raderar servicebehovet för normalt sett så brukar det innebära tråkigheter i slutändan. En helt vanlig smörjspray duger nog bra för det mesta och gör man det en gång per år så har det ju ingen betydelse att någon anser att produkten som sådan är "värdelös". Vad jag vet så är det ingen som har smörjt ihjäl nånting iallafall.
 
En vanlig orsak till servicebesök är att en engagerad vaktmästare ignorerar dekalen som jag satt på slutblecksstolpen.
Dekal med symbol för "Ej olja" – en oljekanna och smörjverktyg inom ett rött förbudstecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så. Ja... det går att smörja ihjäl saker.

Ang TS. Propelleraxelfett eller entreprenadfett fungerar rätt länge.
Organiska fetter (matolja) oxiderar/härsknar och fövandlas till fernissa. Det kan orsaka värre gnissel än tidigare.

Mvh Findus
 
Inte bara organiska oljor/fetter förändrar sig. Mineraloljor där tillverkaren har velat ändra viskositeten mhj tillsatser (t ex olika hartser) har en tendens att stelna med tiden. Mekaniska ur kan lida av detta och stannar efter bara några år om de har smörjts med fel olja.
Jag har en gammal mekanisk Ohdner-räknemaskin som är helt ihopbäckat och orörlig pga oljan. Detta är en vanlig sjukdom om man måste plocka ned maskinen i molekyler för att få den att röra sig igen.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Inte bara organiska oljor/fetter förändrar sig. Mineraloljor där tillverkaren har velat ändra viskositeten mhj tillsatser (t ex olika hartser) har en tendens att stelna med tiden. Mekaniska ur kan lida av detta och stannar efter bara några år om de har smörjts med fel olja.
Jag har en gammal mekanisk Ohdner-räknemaskin som är helt ihopbäckat och orörlig pga oljan. Detta är en vanlig sjukdom om man måste plocka ned maskinen i molekyler för att få den att röra sig igen.
Det är precis detta som jag är orolig för. Att jag smörjer olika delar med fett som sedan härsknar och så får man fyra gånger så mycket jobb som i början. Hur vet jag vilket fett jag ska använda?

T.eks idag smorde jag svarven (?) I ett trögt stekbord med PFTE-fett då det var den ända som fanns på plats.. kommer detta härska så att jag måste börja om helt från början?
 
Resistor Lotnam skrev:
svarven (?) I ett trögt stekbord
Vad är det? Ett stekbord är väl en het platta i ett storkök där kocken stekar 15 kotletter på en gång? Smakar det inte konstigt med PTFE-fett?

Å andra sidan har jag hemma en tub med MoS-fett som jag köpte 1976 till min Ford Taunus. Fettet fungerar fortfarande bra.
 
Der är väl med "svarven" som du tippar stekbordet?
PFTE funkar nog kanonbra där eftersom det är en lång gängad stång. Metall/plast ellet metall/metall.
 
E
T Thomas_Blekinge skrev:
MoS-fett
Måste ju vara väldigt lämpligt till stekbordet
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
smilingcopycat smilingcopycat skrev:
Der är väl med "svarven" som du tippar stekbordet?
PFTE funkar nog kanonbra där eftersom det är en lång gängad stång. Metall/plast ellet metall/metall.
Jo, det var det jag syftade på. Har faktisk ingen aning vad man kallar den gängade stången som man andvänder till den manuella tippfunktionen. Är trotts allt norsk ;)

Jag tror nog att PFTE-fett är mindre lämpligt att smörja stekbordet. Hade nog valt någon annan olja som rapsolja eller rent av ister.

Nuväl. Tack för mycket intressant läsning. Bara en fråga återstår :lying:

Vad är en bra olja på sprayburk som man kan andvända på svårt återkommliga ställen? :thinking:
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
H
findus42 findus42 skrev:
En vanlig orsak till servicebesök är att en engagerad vaktmästare ignorerar dekalen som jag satt på slutblecksstolpen.
[bild]
Så. Ja... det går att smörja ihjäl saker.

Ang TS. Propelleraxelfett eller entreprenadfett fungerar rätt länge.
Organiska fetter (matolja) oxiderar/härsknar och fövandlas till fernissa. Det kan orsaka värre gnissel än tidigare.

Mvh Findus
har pysslat lite med fastighetsservice. har bolaget vi jobbar åt många fastighetsskötare sjuka får jag hoppa in(sitter ändå oftast på kontoret, så det är skönt göra annat).
har stött på flera kärvande lås där "Organiska fetter (matolja) oxiderat/härsknat".
har oftast då bytt lås till en som jag gjort rent. har då kokat låskistansdelar för att få dom rena.
funkar kanon.
 
L
Resistor Lotnam skrev:
Jag tror nog att PFTE-fett är mindre lämpligt att smörja stekbordet. Hade nog valt någon annan olja som rapsolja eller rent av ister.
Vad du än använder att smörja med spelar ingen roll
Men vill du göra dig olycklig så använd rappsolja eller matolja , en del damer och herrar med förresten har smörjt sin multimaskin i köket med dessa och ställt in den i skåpet , blivit kvar i en 14 dagar , sen tar dom ut den och det är tvärstopp , inget rör sig , allt är stumt .
Enda sättet att få rent är med ånga eller som en säger här kokade låsdelarna
 
H
L Liteavvarje skrev:
Vad du än använder att smörja med spelar ingen roll
Men vill du göra dig olycklig så använd rappsolja eller matolja , en del damer och herrar med förresten har smörjt sin multimaskin i köket med dessa och ställt in den i skåpet , blivit kvar i en 14 dagar , sen tar dom ut den och det är tvärstopp , inget rör sig , allt är stumt .
Enda sättet att få rent är med ånga eller som en säger här kokade låsdelarna
spelar stor roll beroende på vad man gör. inte tar jag någon sunkolja när jag gängar stål.
 
L
henke_benke skrev:
spelar stor roll beroende på vad man gör. inte tar jag någon sunkolja när jag gängar stål.
Brukar inte gänga stål så ofta , men några små hål då och då , då spottar jag på tappen , det fungerar det med och har inte haft problem att få dit skruven
 
H
L Liteavvarje skrev:
Brukar inte gänga stål så ofta , men några små hål då och då , då spottar jag på tappen , det fungerar det med och har inte haft problem att få dit skruven
beror lite hur man jobbar. så klart får man göra som man vill.
tycker bara det löper finare med lite riktig smörj;)
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
då spottar jag på tappen
han kanske spottar olja eller smör(j). Vissa drakar sprutar eld också.
 
  • Gilla
Resistor
  • Laddar…
L
T Thomas_Blekinge skrev:
han kanske spottar olja eller smör(j). Vissa drakar sprutar eld också.
:rofl::rofl::rofl::rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.