Hej!

Undrar om någon känner till en 3G/4G router (helst batteridriven) som kan konfigureras som en wifi-repeater som _automatiskt_ faller tillbaka till 3G/4G då den andra accesspunkten försvinner.

TP-link vet jag har någon variant som gör detta, men kräver att man ställer om en fysisk strömbrytare för att växla mellan Wifi-repeater och 3G/4G.

Mvh, Magnus
 
Har svårt att se en vinst i detta och kan tänka mig att tillverkarna gör det samma.
Ett mer vanligt scenario är ju att huvud linan har en 3/4G som backup och då kommer repetern få tillgång till internet den vägen.
 
Du har säkert rätt. Min tanke är att med lättillgänglig hårdvara kunna bygga en lösning för batteribackupade sensornoder att nå ut vid strömavbrott. Vitsen med wifi-repeater i normalfallet är att hålla nere datamängden över mobiluppkopplingen.

Mvh, Magnus
 
Och det jag menar är att även de billigaste hemma routrarna har en möjlighet att koppla in en 3/4G sticka. Och detta är tillgängligt utan att ha flera stickor i flera punkter i nätet.
Repeater är redan en nödlösning och bästa nät får man ju genom att köra AP med Power over Ethernet. Och en UPS som matar både inkommande router och AP. Känns konstigt att sprida ut inkommande nät ut ifrån den vanliga ingången.
 
  • Gilla
axn
  • Laddar…
Jag tror att OpenWRT har stöd för det. Många routers stöder OpenWRT, Linksys AC1900 tror jag t.ex...
 
  • Gilla
axn
  • Laddar…
Tack, jag ska nog undersöka vad min router klarar av och se om jag kan hitta någon lämplig batteribackup/UPS till den.

Mvh, Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.