Nä precis som ni säger finns det inte mycket att spara in på att göra takstolsrna själv. Även med priser som är under det normala så några hundringar per stol, visst men i sammanhanget småpengar..
Min arbetstid räknar jag ändå inte med som kostnader☺

Har bett om offert hos lika olika leverantörer och det skiljer inte mycket i pris. Det är någonstans 1200kr per takstol.
Har en relativt lokal tillverkare också som jag nog beställer ifrån. Det är frakten som kan påverka priset mest.
För beställa takstolar kommer jag att göra, behöver då inte tänka på dimensionering och ca 10k är det värt☺
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Vad är det storlek på takstolarna? Har du kanske någon ritning.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Vad är det storlek på takstolarna? Har du kanske någon ritning.
Dom har precis som carporten en spännvidd på ca 6.5m, det är mellan upplagen. 22 graders lutning och stängd takfot. Utskicket är jag lite fundersam över ännu.. Har ingen ritning mer än den som visas i tråden.
 
Blir lite sugen på att bygga en carport av den här tråden. Är det sommar snart?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Blir lite sugen på att bygga en carport av den här tråden. Är det sommar snart?
Haha roligt att man kan inspirera! Jag funderar också om våren kommer snart, kliar i fingrarna att bygga nu☺
 
  • Gilla
Mathias12
  • Laddar…
Nu börjar våren närma sig även om det är otroligt mycket snö här.
Jag har funderat mer och mer på att gjuta en platta. Ja det låter ju lite galet speciellt med tanke på att jag redan gjutit plintar..
En platta vore bra då jag vill förvara vissa saker som har dollyhjul där☺
Jag funderar fram och tillbaka på det och än är det ett tag kvar tills jag börjar bygga.

Om jag gör platta så blir den oisolerad och det är relativt snabbt och enkelt som det är nu att forma men jobbet med plintarna känns bortkastat.
 
Om du gjutet en platta tänker du ha någon golvbrunn då?

Tänkte om du får för dig att carporten så småningom blir garage?
// Mathias
 
murak
Jag har också börjat planera platta istället :) Bygglovet drar ut på tiden så jag har gott om tid att fundera.

Jag har frågat många hur jag bör utforma plattan, både här på forumet och annat håll. Nästan alla kommer med (fullt befogade) synpunkter och rekommendationer som gör bygget dyrare! :sweat: Avlopp, isolering, kantelement och efterbehandling.. Själv vill jag göra den så enkel och billig som möjlig, så det blir väll nått mitt emellan.

Jag jämför gärna tankar och ideer, så skriv gärna hur du planerar.
 
Mathias12 Mathias12 skrev:
Om du gjutet en platta tänker du ha någon golvbrunn då?

Tänkte om du får för dig att carporten så småningom blir garage?
// Mathias
Ja tanken är ju att det ska bli ett garage så såningom men just nu blir det en carport. Såklart vore det trevligt om plattan då redan fanns där både för framtiden men också ev för ett mindre förråd lr verkstad längst in
 
murak murak skrev:
Jag har också börjat planera platta istället :) Bygglovet drar ut på tiden så jag har gott om tid att fundera.

Jag har frågat många hur jag bör utforma plattan, både här på forumet och annat håll. Nästan alla kommer med (fullt befogade) synpunkter och rekommendationer som gör bygget dyrare! :sweat: Avlopp, isolering, kantelement och efterbehandling.. Själv vill jag göra den så enkel och billig som möjlig, så det blir väll nått mitt emellan.

Jag jämför gärna tankar och ideer, så skriv gärna hur du planerar.
Ja det finns en uppsjö av rekommendationer och det gäller att samla alla tips och råd men samtidigt att bilda sig en uppfattning om vad du ska ha bygget till.

Några kantelement blir det inte för mig. Visst skulle jag gärna bygga ett fint varmgarage men dom pengarna vill jag inte lägga ner nu.
Jag tänker mig en oisolerad väl armerad platta för jag ska inte ha varmgarage ytan bara värma upp det när jag behöver och är där.
Varför inte förbereda? Ja varför göra det när jag inte vill ha det så nu och inte tänker förbereda för någon annan i framtiden hehe. Oisolerad platta fungerar ändå.

Alltså en egen form, armering och betong. Skrapa ev av lite av gruset och på med singel sen gjuta.

Ska kolla på pris och betongkvalite i veckan!
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Hej!
Nu börjar det närma sig att resa stommen. Har fått offerter på takstolar men här skulle jag behöva lite hjälp av experterna.
Det skiljer nämligen mellan vilket virke man använder och även kvalitetskklass. Är övertygad om att båda uppfyller vad som krävs men jag blir fundersam hur det kan skilja sig. Något olika mått på bredd upplag när dom räknat men det kan inte avgöra det här.

Säg vad ni tycker och förklara gärna för mig som inte är riktigt hemma på beräkningar.
Beställer limträ imorgon så om någon vecka börjar jag resa stommen =)
 
  • Ritning av takstolar med mått och tekniska specifikationer för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av takstol med angivna mått, belastningar och konstruktionsdetaljer för ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
murak
Nu är jag inte någon byggare, men den övre ritningen har grövre virke på över/underram och högre klass på de inre "snedsträvorna". Detta trots att de räknat något lägre snö/vindlast än den undre ritningen.

Vilken bredd du ska ha bör ju stämma med grunden (blev det platta eller har du kvar plintarna?) så det får du bestämma :)

Är det samma pris hade jag personligen valt den övre pga den grövre dimensionen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bredden blir efter plintatna, vilket blir en spännvidd på 6380 mellan utsida hammarband.
Jag tycker det är märkligt att det skiljer så mycket speciellt när dom har räknat på högre snölast och vind men har något klenare virke.

Det skiljer 1000kr och den grövre är faktiskt billigast☺
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Nu har jag beställt alla pelare och balkar. Fick även in en 3e offert på takstolar.
Där är jag ännu lite fundersam att en av offerterna har grövre virke än dom andra. Påverkar det dimensionen om man använder kikar eller inte?
I princip samma pris på samtliga men ser man till dimensioneringen är en billigare
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Har inget bra svar på dina funderingar. Men väntar på byggbilder.
//Mathias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.