hej,

Vi har bestämt oss för att lägga på en våning och bygga till en större hall på vårt lilla enplanshus med källare (68 boyta, 68 biyta) i Älvsjö utanför Stockholm. Just nu håller vi på att ta in offerter från företagen som sysslar med modulbyggda takvåningar (Borka http://www.takvaningar.se/ och Åtvidaberg http://www.atvidabergstakvaningar.se). Dessutom har vi kontakt med ett företag som kör helentreprenad och platsbygger allt (http://www.taklyftarna.se/), samt eventuellt en annan snickare som nyligen byggt en takvåning åt en granne.

Jag tycker att det är svårt att få en överblick över slutkostnaden och vad det är som drar iväg kostnadsmässigt, vore tacksam om någon som har lyft vill dela med sig. Modulbyggföretagen erbjuder en oinredd våning för 600-700 000 kr, men säger att slutsumman brukar hamna på minst det dubbla. De som kör helhetsentreprenad säger att man ska räkna med 25 000 kr/kvm, skulle i vårt fall bli ca 1 750 000 kr.

Ni som har använt Borka eller Åtvidaberg, vad fick ni betala utöver själva våningen? Hur tänkte ni när ni valde leverantör? Vi kommer inte vilja göra något själva utan ta hjälp med allt byggande och snickrande.

Vad är rimligt att räkna för ett taklyft med ett helt våningsplan på ca 70 kvm (7x10 m): tre sovrum, hall/allrum och ett badrum med dusch, toa och handfat. Vad betalade ni för elektriker, skorstensmurare, VVS, plattsättare, snickare osv? Ni som valde till en finare trappa, hur mycket fick ni betala extra?

Tacksam för all input!
 
Vi har precis gjort ett så kallat tak lyft,
Vi bodde i en "skolåda" platt tak med andra ord :)
Boarean var på 127Kvm Takresning vi gjorde blev på 170Kvm Golvyta, Boarea ca 120Kvm detta för att vi gjorde taket större en huset vi gjorde ett stort takutsprång för att maximera boytan på Ovanvåningen.
Det första vi gjorde var att anlita en Arkitekt som gjorde Ritningen på huset för att söka bygglov. När bygglovet var godkänt gick vi vidare i processen
Detta har vi genom att anlita olika företag tyckte det blev för dyrt att köpa in ett helhetskoncept från någon av "tak lyfts företagen" Och detta är jag glad att jag gjorde.
Vi begärde in offert från 3st Takstolsfabriker dessa killarna har alla resurser dem ritar kollar så att huset klara belastning och kommer med förslag på placering av ev. kupor och likande saker.
Jag begärde in offert från 3 st leverantörer av bygg material, Hornbach Bejer bygg och en annan lokal handlar.
Vad förvånad man blir vad priset på byggmaterial kan skilja sig Beijer bygg var oslagbart billigast med allt och grym service och kunskap. Jag bara lämnade ritning till dem och dem räknade ut exakt allt material. Inte mycket som blev över eller fel
Begärde in offert från 3st lokala snickar som sen har hjälpt mig att göra "resningen". Lätt att begära in pris när man väl har fått ritningen av arkitekten här är ett tips begär fast pris och var noga med vad som skall ingå

Totalt sätt har jag lagt ner på vårt hus
Takstolar= 130 000Kr
Byggmaterial=350 000Kr Då är det MÅNGA fönster med och en trappa i EK
Arbetskostnad ca=150 000Kr.
Isolering=40 000Kr då har jag fyllt alla stödbensväggar med Isolering
Övrigt Oförutsägbart=50 000Kr
Lycka till
 
  • Gilla
Ahwan R och 2 till
  • Laddar…
Jag tittar på att göra ett taklyft och har varit i kontakt med de etablerade taklyftarfirmorna - och allt jag kan säga är att jag inte förstår hur det kan vara så dyrt - deras vinstmarginaler måste vara skyhöga. Likaså blir jag oerhört störd på att de inte kan vara öppnare med om vad som med största sannolikhet tillkommer så man kan få ett hum om slutkostnaden.

Otto, har du lust att mer i detalj beskriva vad som ingår i de kostnader du anger, samt, om du orkar, mer om vem som gjorde konstruktionsritningarna (var det takstolsfirman eller arkitekten?), hur du visste att den byggfirma du anlitade klarade av att bygga tak, problem som uppkom längs vägen etc.

Frustrerad
 
Otto. Måste bara fråga om takstolsposten är komplett yttertak eller har du ett väldigt specialtak?
 
1,1 miljon för taklyft för 46extra m2 BOA inklusive allt. Badrum med toalett på övervåningen. Gjordes 2016.
 
  • Gilla
Christian Grönlund
  • Laddar…
Hej,
Taklyft 3 rum, allrum, badrum med dusch/WC, 68 kvm innemått
1 750 000 kr ink allt dvs inredningen i nya delen med och hela trädgården som ordnades.
Taklyft dec 2015. Åtvidabergs Takvåningar

Lycka till:)
 
J josa100 skrev:
1,1 miljon för taklyft för 46extra m2 BOA inklusive allt. Badrum med toalett på övervåningen. Gjordes 2016.
Tillägg: Åtvidabergs takvåningar skulle ha 1.4 miljoner för oinredd övervåning (tillkommer 200-300ksek på detta för färdigt)
 
J josa100 skrev:
Tillägg: Åtvidabergs takvåningar skulle ha 1.4 miljoner för oinredd övervåning (tillkommer 200-300ksek på detta för färdigt)
Josa100, vi tittar på att göra ett taklyft. 1,1 milj lät som ett bra pris, vilket företag genomförde ni taklyftet med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.