I våra radhus har vi inspektionsluckor ner till krypgrunden, dessutom finns nedgångar på varje gavel.

En nyinflyttad granne fick nej när han ville sätta igen den vid förändring av planlösningen. Blev förvånad, då jag självsvådligt satte igen denna redan för 25 år sedan.

Undrar därför om man inte själv kan besluta detta?

Till saken hör att området intill som är identiskt med vårt inte har några sådana inspektionsluckor.

MVH
Kajan
 
H
man slipper ta hål varje gång krypgrunden skall inspekteras.
även bra att ha luckor på flera ställen
 
henke_benke skrev:
man slipper ta hål varje gång krypgrunden skall inspekteras.
även bra att ha luckor på flera ställen
Tackar för synpunkten. Grunderna inspekteras två gånger per år från gavel till gavel så där finns inga problem.
Frågan gällde om man får sätta igen den eller om det finns någon sorts regel som förhindrar detta.
 
Är det ett bostadsrättsradhus? (I så fall är det självklart att man själv inte kan besluta om åtgärder på grunden. Man äger varken huset eller grundet, det gör föreningen. Man äger bara rätten att bo där)
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Är det ett bostadsrättsradhus? (I så fall är det självklart att man själv inte kan besluta om åtgärder på grunden. Man äger varken huset eller grundet, det gör föreningen. Man äger bara rätten att bo där)
Det är ingen BRF utan radhus på friköpt tomt, så man äger alltså hus å tomt. Och detta är ju knappast en åtgärd på själva grunden.
 
K kajan skrev:
Det är ingen BRF utan radhus på friköpt tomt, så man äger alltså hus å tomt. Och detta är ju knappast en åtgärd på själva grunden.
Klart det är en åtgärd (även om det inte är något som har betydelse för konstruktionen på något sätt).
Men vem var det som sa nej till din granne? kommunen? frun?

Sen kan man ju undra varför man inte skulle vilja ha inspektionsluckorna kvar? Vill man inte kunna hålla koll på sin krypgrund?
 
H
S Stuff skrev:
Klart det är en åtgärd (även om det inte är något som har betydelse för konstruktionen på något sätt).
Men vem var det som sa nej till din granne? kommunen? frun?

Sen kan man ju undra varför man inte skulle vilja ha inspektionsluckorna kvar? Vill man inte kunna hålla koll på sin krypgrund?
säkerligen kan man få lite cirkulations problem.
är säkerligen välkommet med inspektionsluckans springor
 
L
S Stuff skrev:
Klart det är en åtgärd (även om det inte är något som har betydelse för konstruktionen på något sätt).
Men vem var det som sa nej till din granne? kommunen? frun?

Sen kan man ju undra varför man inte skulle vilja ha inspektionsluckorna kvar? Vill man inte kunna hålla koll på sin krypgrund?
Som jag uppfattar det kan man fortfarande nå krypgrunden från gaveln, så den igensatta luckan gör varken från eller till. Läser jag fel?
 
H
L Lärospånet skrev:
Som jag uppfattar det kan man fortfarande nå krypgrunden från gaveln, så den igensatta luckan gör varken från eller till. Läser jag fel?
varför man har fyra luckor är tillgänglighet. och att du får lite extra luft.
och i princip ska man inte sätta igen några inspektionsluckor
 
henke_benke skrev:
i princip ska man inte sätta igen några inspektionsluckor
I princip så gör man vad man vill med sin egen egendom!
 
H
Nyfniken Nyfniken skrev:
I princip så gör man vad man vill med sin egen egendom!
just det man inte får.
skall anmäla minsta lilla renovering du gör egentligen
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.