Hej,

Vi har ett gammal pannrum där det någon gång i framtiden ska bli våtrum med toa, dusch, bastu osv.

Problemet är att det ligger nåt år i framtiden och jag behöver en bastu NU :)

Har ni förslag på någon bra tillfällig/fattigmanslösning på bastu? Jag kan utnyttja samma pannrum, det finns ventilation ut men saknas golvbrunn. Rummet har betonggolv.

Förhoppnignsvis fått tag på ett begagnat el-aggregat också.

Tacksam för tips!
 
  • Gilla
museo12
  • Laddar…
Just golvbrunn är inget krav i en bastu
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Just golvbrunn är inget krav i en bastu
Har förstått det, inte ventil ut i friska luften heller även om det är att föredra.
Fråga är hur man kommer undan enklast(billigast).
 
Är det i ett källarutrymme?
Det är väl bara att regla upp med luftspalt, isolera och sätta panel..
Ström (3-fas) måste naturligtvis fram till aggregatet
 
GoForIt GoForIt skrev:
Är det i ett källarutrymme?
Det är väl bara att regla upp med luftspalt, isolera och sätta panel..
Ström (3-fas) måste naturligtvis fram till aggregatet
Det är i ett gammalt pannrum bakom garaget(markplan). 3-fas finns i garaget iaf.

Ska skissa på en ritning, med tanke på att allt ska göras om på sikt vill jag komma så enkelt och billigt undan som möjligt. Typ bygga i spillvirke.
 
Är inte huset redan isolerat? Det brukar inte behövas någon extra isolering, blir bara risk för fuktskador. Om det läcker lite värme mot andra rum under den timmen du bastar genom innerväggar gör väl inte det heller något.
 
Har inte någon koll på priser men har du tittat på IR-bastu? I princip bara att ställa dit.
När det är dags för riktig renovering kan du sälja den :)
 
Enklast är väl att spänna upp någon form av duk eller plast i ett hörn av utrymmet och sätta ditt ett aggregat. En bastu är inget annat är ett utrymme som går att värma upp till typ 70 grader. Näst enklast är att sätta upp en oisolerad vägg av spillvirke. Du behöver inte isolering för en provisorisk bastu.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Bygg ett litet uthus med bastun, se till att den är flytt och säljbar så du kan sälja den när din inomhusbastu är klar. Borde kunna vara både billigt och enkelt.
 
P pwskg skrev:
Har förstått det, inte ventil ut i friska luften heller även om det är att föredra.
Fråga är hur man kommer undan enklast(billigast).
Ej uteventil. Där rasar bara in kall luft. I stället en ventil under aggregat och en som mynnar i närheten av frånluft, t ex i tvättstuga/pannrum el . F ö är det frågan om det behövs alls för den korta tid de flesta bastar. Man kan öppna dörren efteråt. Pannan förbrukar ju utsläppt luft.Det skulle ju vara enkelt så isolering är inte heller nödvändigt. Om du bara har enkel skiva (t ex spånskiva) och har aggregat på en 1/2 -1 timme så kan du knappt notera en höjd temp på utsidan. Du måste förstås ha ett brand-/värmeskydd bakom aggregatet. Bygg en liten kur i pannrummet.
Ps Under tiden jag skrivit har fler liknande tips inkommit. Bra!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.