Jag tycker det verkar okej isolerat för ett garage, tror det är dina portar som drar ner betyget lite. Jag hade nog valt täta portar och separat kontrollerad ventilation.
 
Tomture61
Fick lite bättre värde när jag sänkte tempen i garaget :thinking:
900 watt på cupevärmaren , 16 gr i garaget , + 1 gr ute , 0.375 i U- värde
Så U-värde är inget värde gjutet i betong direkt :rolleyes:
Måste finnas en standard för detta , ang inne temperaturen ?
 
Tomture61
U-värdet på tex ett fönster mäts med 1 grads skillnad mellan den kalla och varma sidan
Saxat från http://www8.tfe.umu.se/courses/byggteknik/kurser/byggnadsfysik/laboration hot box.pdf
U-värdet är ett mått på hur väl ett fönster,
eller någon annan del av byggnaden, isolerar mot
värmeförluster. U-värdet mäts i
Watt per kvadratmeter och grad, W/m
2
K. Gradtalet mäts i
Kelvin och anger temperaturskillnaden mellan ut
e och inne. U-värdet 1,2 betyder att fönstret
”läcker” 1,2 W per kvadratmeter om det är en gr
ads skillnad mellan ute och inne. Alltså, ju
lägre U-värde desto bättre isolering.
Bestämning av värme storheter(t ex termiska
motstånd) för byggnadsdelar kan utföras i
laboratoriet genom undersökning i enlighet med
svenska standarder SS ISO 12 567-1, SS ISO
12 567-2 eller SS ISO 8990. Dörrar, fönster, väggel
ement och tak element alla kan testas på
detta sätt
 
U värdet för byggnaden bör inte ändras. Det kan vara t.ex. att plattan inte är uppvärmd ännu. Du kommer få bättre mätvärde ju längre tid du mäter och jag misstänker att tillförda effekten inte är speciellt nogrannt "kalibrerad"?

Det man behöver logga under en tid är då medeleffekt och medeltemperaturskillnad (t inne - t ute) under samma period. Ökar utetempen kommer innetempen öka motsvarande om den tillförda effekten är konstant
 
Tomture61
Tror att ju större tempskillnad mellan ute/inne är desto högre U-värde får man.
Det jag skrev/saxade om mätning av fönster (1gr skillnad) används nog till all slags test av byggnadsdelar.

När jag återgick till byggvärmaren tog det ca 1 timme tills tempen i garaget återgick till 14 grader tex
Temperaturen mäter jag med dels en analog mätare för inomhus bruk +en elektronisk "penna"
Kupevärmaren med en ren resistiv last , mäts med ett kanske förhållandevis billig instrument.
Värmaren är märkt med 800W + 1200W , mäter fram 900 + 1240 .
 
Redigerat:
u-värdet är samma oavsett temperaturskillnaden. Dock håller jag med om att det behövs en längre uppvärmning/varmhållning innan man får ett vettigt resultat. Det ackumuleras mycket energi i byggnadskonstruktionen vilket gör att det behövs högre tillförd effekt i ett antal dygn innan det stabiliseras.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.