D drabfab skrev:
I länken du skickade slog jag då 4 x 30 och fick fram det du ser på skärmdumpen, dvs 36,86 grader.... dvs för mycket. Är det då menat att jag skall ner i vinkel (angle) jag anger tills jag kommer till snygga 30 grader? Blir förvirrad här med då jag skriver in grader 30, men vid uträkningen ligger förvalt i drop down 14 dgt.

Jag tror huset kommer vara 12,5 x 8 eller 15,4 x 6,5. Hustypen är beroende på just vilken maxhöjd jag får fram och vad dom godkänner. Bifogar två snabba skisser hur jag tänker mig.
Det beror på vad du vill beräkna, höjden eller vinkeln? I din skärmdump har du angett 'base and height' i 'select elements', dvs du anger då värdena för bredd och höjd för taket, och programmet beräknar då fram vinkeln för det, i ditt exempel så är det då 4 m bredd och 3 m höjd, vilket ger en vinkel på ca 36 grader.

Men om du vill få fram vilken höjd du får vid en viss takvinkel och bredd på huset så ska du välja 'base and angle', du kan då mata in vinkeln, och bredden på huset och får då fram höjden på taket (när du klickar på 'Execute').

Rutan med 14dgt anger bara hur många siffror du får med i beräkningen, den är inte viktig. Sedan så måste du ange decimaltal med punkt, dvs 6.5 och inte med komma.

För ett hus med pulpettak, och en bredd på 6,5 m och 30 grader, så får du en takhöjd på 3,75m

Men om du vet maxhöjd, och max takvinkel så kan du välja 'height and angle', och mata in takhöjden och vinkeln, och då får ut bredd på huset, t ex vid en maxhöjd på 6 m, som då ger en takhöjd på 3 m (vid en byggnadshöjd på 3 m) och 30 grader så får du en bredd på ca 5.2 m
Skärmdump av ett datorprogram för beräkning av takvinkel med fälten 'height' och 'angle' ifyllda och resultatet 'base a 5.19615'.
 
Ska man räkna totalhöjd för pulpettak behöver man räkna med takutstick på den högsta sidan.

Om man räknar med 0,5m utstick blir totalhöjden

3000+8500*tan(30)=7907mm
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ska man räkna totalhöjd för pulpettak behöver man räkna med takutstick på den högsta sidan.

Om man räknar med 0,5m utstick blir totalhöjden

3000+8500*tan(30)=7907mm
Aha, det visste jag inte.
 
Nu verkar det som att du är inne på något kataloghus och då kanske min tanke inte är så relevant. Men, om du skulle kunna tänka dig att så att säga vrida taket 90 grader så att du får nocken parallellt med kortsidorna så innebär det att höjden på loftet ökar med nästan 70%, dvs 3,6m istället för 2,165m om jag baserar uträkningen på exemplet i inlägg 16.

Visst, det behövs troligen bärande väggar invändigt med tanke på att takstolarna blir 12,5 meter långa, men det är en möjlighet...
 
Någon att tänka på är att inte lyckas maximera för bra så det blir tal om någon form av inredningsbar vind eller liknande. Beroende på hur gammal detaljplanen är ska tolkningarna huruvida inredning av vind är ok eller ej vara olika, om det inte står preciserat i planen redan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.