Har ett problem med hög rökgastemperatur och svart rök, för att få ner rökgas tempen "mellan panna och murstock" så får jag nästintill strypa övredraget till 2-3cm för att ligga på ca 350grader från helt stängd  :surprised:, När jag kör den något mer öppen så med stigande rökgas så ryker det mycket mindre alltså bättre förbränning, kan öppna den 15-20cm. till saken hör att jag har en ca 70cm förlängning av rökkanalen "är det onödigt" är det den som orsakar högtemp? vet att den sitter där pga röken gick neråt engång och åkte in i ventilationen. Har ett fruktansvärt drag i pannan "sotaren sa att jag kunde lätt elda med stängt drag men det gör jag inte" men inte så kul när tempen ibland åkter upp i 400-450 grader. Det är en Övikspanna med 500L inbyggd acc från 1990 som jag eldar i.
 
har du ingen möjlighet att sätta in turbulatorer i din panna? jag gjorde det på min diom eloved 25 och fick ner rökgaserna avsevärt mycket. Gå in på www.pellets.info, där finns mycket hjälp att få också
 
För mycket drag avhjälps med en draglucka som öppnar och släpper in luft i skorstenen
 
Hög temp är bra, så länge den stannar i pannan.
För fullständig förbränning krävs temperaturer på 800-900°C, sen är det upp till konvektionsdelen att försöka ta upp så mycket energi som möjlig. kör du utan turbulatorer så hinner inte pannan ta upp energin för att rökgaserna passerar för fort och tempen ut i skorstenen blir hög. Så följ råden ovan draglucka och turbulatorer så ska det säkert bli mycket bättre!!
 
Hocke skrev:
Hög temp är bra, så länge den stannar i pannan.
För fullständig förbränning krävs temperaturer på 800-900°C, sen är det upp till konvektionsdelen att försöka ta upp så mycket energi som möjlig. kör du utan turbulatorer så hinner inte pannan ta upp energin för att rökgaserna passerar för fort och tempen ut i skorstenen blir hög. Så följ råden ovan draglucka och turbulatorer så ska det säkert bli mycket bättre!!
kolla också om konvektionsytor är fria från sot och askbeläggningar ;). Har du kört långa perioder med svart rök från skorstenen så är pannan säkert duktigt nersotat och mindre värme stannar i pannan :'(
gaia
 
Verkar inte finns turbulatorer till min panna (tyvärr) och firman har gått i graven MEN fick tag på en man som gjorde delar till pannan och fick fram att det finns en keramik insats att köpa + att man får blålåge principen till den,  kostade en slant men kan det vara värt det? tyvärr tappar man en del av utrymmet i den då. Han sa att om jag installerade detta kommer panna att bli miljögodkänd någon som vet vad jag pratar om? Han sa även att dom håller en högrökgastemperatur för att förbränna bra,visst finns det en temperatur som man kan mäta någon meter ner i skorstenen hur mycket?

det är en övikspanna från 1990 CPA-0 Panna lemek AB ,tror det e minstingen på 500L volym tar ca 70-75cm lång ved.
 
Turbulatorer gör inte att rökgaserna går långsammare genom pannan. De passerar i samma tempo som de skapas. Annars skulle pannan blåsas upp som en retad padda, och kvickt bli större än huset.

Finessen är istället att man får ett turbulent flöde av rökgaserna (därav namnet). Med ett laminärt flöde kommer den heta kärnan av rökgaserna att stanna i mitten i kanalen. Den rör alltså aldrig vid pannväggen, och värmer därför heller inte vattnet speciellt mycket. När flödet virvlar runt i tuberna kommer alla delar av flödet att röra vid pannväggen. Ingen het kärna kan smita undan.
 
Visst är det så, men turbulatorerna skapar även ett tryckfall som gör att rökgaserna går långsammare vilket gör att mindre mängd luft sugs in i pannan vilket kan göra att pannan inte övertänder (som problemet var ;)), möjligtvis kan man blåsa upp pannan om man kör med gigantisk tryckande fläkt :) för det sugs inte in mer luft i pannan än vad som går igenom rökgången
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.