Q
Hej, tänkte dränera min tomt då gräsmattan är väldigt blöt och är väll inte fel att hindra att det kommer till huset.

Hur djupt behöver jag gräva?
Har ritat rött där jag tänkte lägga röret.
 
  • Trädgård med röd markering på gräset som visar var användaren planerar att gräva för dränering vid sin husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med en röd linje där användaren planerar att lägga dräneringsrör för att undvika vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräv diken ca 0,5 meter djupa och v-formade. Var tänkte du släppa ut vattnet?
 
Q
mexitegel mexitegel skrev:
Gräv diken ca 0,5 meter djupa och v-formade. Var tänkte du släppa ut vattnet?
Tänkte koppla det till ett stuprör under altanen, ivärsta fall om de ligger för grunt får jag gräva ner till garaget som ligger nedanför huset.

Så man behöver inte gräva djupare så man hamnar under grunden?
Vet inte hur marken är där jag skall dränera, men på framsidan så kommer det lera ca 50cm djupt. Man behöver väll inte gräva under den då det bör väll inte komma vatten under leran?
 
Det är ytvattnet du ska dränera bort. Att du har lera i botten är bara bra, det ger ett fukthållande lager.
 
Q
Skall jag sen då lägga i en duk, rör och sist fylla med grus? Någon speciell grovlek på gruset?
 
Ska du gräva för hand så kör med 8-16 för grövre är jobbigt att skyffla...
 
Q
P-plats P-plats skrev:
Ska du gräva för hand så kör med 8-16 för grövre är jobbigt att skyffla...
Antagligen blir det förhand eller en liten minigrävare bara för de skulle va roligt att testa en.

Skall man lägga en duk ovanför gruset med innan man lägger matjorden? Tänkte så det inte blandas.

Jag har ett tag på mig att klura, är så blött ute nu så skulle förstöra gräsmattan.
 
Redigerat:
Eller 16-22, det går utmärkt att skyffla.

Ja, markduk ovanpå makadamen innan matjorden. Annars kommer jorden sköljas iväg...
 
L
Lägg gärna duk upp på sidorna i graven och vik in den ovanför krossen så har stoppat det mesta av skit som kan komma mot dränen
Sen det med att koppla på ett stup ,inte fel , men tänk att du ska ha helrör , inte spritflaska :)
från graven till stupet , annars kanske vattnet kommer in på huset
 
Staffans2000
L Liteavvarje skrev:
men tänk att du ska ha helrör , inte spritflaska :)
från graven till stupet , annars kanske vattnet kommer in på huset
Ha ha!
Jag var på väg att hugga som en Cobra, och ge dig en verbal snyting Liteavvarje!
Som tur var läste jag hela inlägget.
Helt rätt! Själv hade jag grävt två spadar djupt. Lagt markduk i diket. Ner med lite macadam, sedan en av slipskiveförsedd vinkelslip slitsat etthundratiomillimeters avloppsrör som dränering. På med Macadam till nästan marknivå. Sedan lite jord. Färdigt!
Markduk ovanpå hindrar dräneringen.

Staffan
 
  • Gilla
Örjan55
  • Laddar…
Gräva för hand? Är ni helt från vettet? ;)
 
Staffans2000
mexitegel mexitegel skrev:
Gräva för hand? Är ni helt från vettet? ;)
Jag förstår att du är förvirrad!
Att handgräva är en syssla för riktiga karlar.
 
  • Gilla
Peter Blomberg och 5 till
  • Laddar…
S
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag förstår att du är förvirrad!
Att handgräva är en syssla för riktiga karlar.
Va? Gör som jag, skicka ner frugan istället!
Som sagt, lite mesigt med maskiner...
 
  • Kvinna står i en djup grävd ränna i trädgården med en spade i handen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fotokollage av ett dagvattensystem under konstruktion vid ett hus, med grävda diken och rörläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter Blomberg och 8 till
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Va? Gör som jag, skicka ner frugan istället!
Som sagt, lite mesigt med maskiner...
Risken finns att när hon är klar så slänger hon ner dig och fyller igen.....
 
  • Gilla
Peter Blomberg och 1 till
  • Laddar…
Jag föredra alltid att gräva för hand, iaf när det finns någon form av trädgård att skydda. Även den minsta maskin gör åverkan på gräsmattan. Det blir stora jordhögar osv. Gräver man för hand kan man också ta 5-10m i taget, så blir inte jordhögarna så stora. Dessutom när man gräver för hand blir diket automatsikt lagom stort. Med maskin blir det gärna onödigt mycket uppgrävt. Gräver man för hand kan man också lätt kapa och spara gräset, som sedan lätt läggs tillbaka när allt är klart. Syns knappt att någon varit där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.