Hej.

Vad som inte har sagts är att om man kör TV via fiber ska denna kabel ofta gå direkt till fiberconverteraren och inte routern. Läste du tänkte flytta routern? Tänk då på att om du har fiberkonverteraren (eller kommande fiberkonverterare) placerad på ett annat ställe kan du behöver köra 1 nätverkskabel dit. Övriga nätverkskablar (dator, mediaspelare, sonos, osv...) ska anslutas till routern.
 
K Kane skrev:
Var hittar man sådana?
Jag använde dessa från kjell och det fungerade utmärkt. I väntan på att jag behöver en patchpanel och en switch var det enklare att kontaktera de två nätverkskablar jag i dag använder och sätta dem direkt i routern

De har dessutom en lös hållare till de individuella ledarna som gör det väldigt enkelt att få alla i rätt ordning
 
T toolman77 skrev:
Jag använde dessa från kjell och det fungerade utmärkt. I väntan på att jag behöver en patchpanel och en switch var det enklare att kontaktera de två nätverkskablar jag i dag använder och sätta dem direkt i routern

De har dessutom en lös hållare till de individuella ledarna som gör det väldigt enkelt att få alla i rätt ordning
Använde du dem till solid kabel?
 
K Kane skrev:
Använde du dem till solid kabel?
Japp även den från kjell när de reade ut för 300:- rullen
 
K knipo skrev:
Ok.
Om jag förstår dig rätt skall jag alltså sätta ett uttag i bägge ändar, vilket såklart låter rimligt. Eller till o med självklart. Så antingen sätter jag upp ett vanligt fast monterat uttag på väggen intill routern, eller använder jag LexCom-jacket du länkade till.
Rätt så?

Jag antar att det bästa är att sätta upp ett riktigt vägguttag intill routern istället för LexCom-jacket, eller? Det var väl en schysst nödlösning om jag fattade det rätt?

O mellan uttagen skall jag använda solid nätverkskabel om det skall vara riktigt.
Rätt så?

Mellan router och vägguttaget samt tv o vägguttag använder jag helt vanliga nätverkssladdar med kontakter.

Bra, tack för hjälpen.
Då skall jag bara hitta en billig (såklart;)) o bra kabel för det ändamålet. Då kan jag glömma den jag länkade till på Cdon då antar jag.
Någon som har tips på bra o prisvärd (billig) nätverkskabel på rulle.
Som jag skrev innan så drar jag fram två kablar till det vägguttaget jag skall sätta upp vid tv:n.
Vid router/switch så sätter du enklast en.patchpanel.
Det är antingen en box eller panel man har ibett rack.
I den sitter flera uttag som du då kan dra därifrån överallt uttag i huset.
Så kopplingsförloppet bör se ut så här.
Fibberkonveter -> router -> switch -> patchpanel/box --solid kabel i vägg--> uttag (i valfrittrum)
Notera är det iptv så dra den sladden direkt från avsett uttag i fiberkonveter till patchpanel.
 
R
Jag köpte faktiskt mina på jula, ska kolla vilket märke jag använde:)
 
S Sundberg84 skrev:
Hej.

Vad som inte har sagts är att om man kör TV via fiber ska denna kabel ofta gå direkt till fiberconverteraren och inte routern. Läste du tänkte flytta routern? Tänk då på att om du har fiberkonverteraren (eller kommande fiberkonverterare) placerad på ett annat ställe kan du behöver köra 1 nätverkskabel dit. Övriga nätverkskablar (dator, mediaspelare, sonos, osv...) ska anslutas till routern.
Nu är det ju så att vi inte har fiber.:rolleyes:
ADSL via telejacket.
 
Men nu har jag dragit fram ett 20-rör istället för 16-rör så jag får plats med två kablar.
Skall jag bara inhandla lite kabel, nätverksuttag o ett antennuttag med.
 
  • Gilla
ZooN_86
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
[länk]


[länk]

Den första är en combo.
Den andra är bara för enkelledare.
Andra länken var inte mycket att ha.....;)

Jag ringde Elfa i går och fick dessa som förslag för Cat5e; https://www.elfa.se/sv/modularplugg-bel-stewart-943-sp-370808m2/p/14269424?queryFromSuggest=true https://www.elfa.se/sv/modularplugg-te-connectivity-569278/p/30073375?queryFromSuggest=true

Slutade dock med att jag köpte Cat6 flertrådig kabel och kontaktdon på Kjell&Co i stället igår. Vet inte om det blev rätt beslut, flertrådig kabel är inte roliga att montera då den är mkt sladdrigare än solid.
 
K Kane skrev:
Andra länken var inte mycket att ha.....;)

Jag ringde Elfa i går och fick dessa som förslag för Cat5e; [länk] [länk]

Slutade dock med att jag köpte Cat6 flertrådig kabel och kontaktdon på Kjell&Co i stället igår. Vet inte om det blev rätt beslut, flertrådig kabel är inte roliga att montera då den är mkt sladdrigare än solid.
Om du ska sätta kontakter dvs göra "nätverkskablar"ska inte solid kabel användas utan du har köpt rätt.
Solid kabel används vid installation
 
T TheGame skrev:
Om du ska sätta kontakter dvs göra "nätverkskablar"ska inte solid kabel användas utan du har köpt rätt.
Solid kabel används vid installation
Japp, lärde mig det den hårda vägen. Provade lite snabbt igår att göra en kabel med den nya flertrådiga varianten, inte helt enkelt. Mkt enklare med solid kabel........;(
 
Man använder olika anslutningsdon till dem olika kabeltyperna (solid/mångtrådig)
 
S Sundberg84 skrev:
Vad som inte har sagts är att om man kör TV via fiber ska denna kabel ofta gå direkt till fiberconverteraren och inte routern.
Om man har både internet och IP-TV från Telia och använder deras router så routras både internet och IP-TV in i det egna LANet, detta är en förutsättning för att appen ”Zappa” ska fungera.

Det går även att få till den biten med egen router också men det är knivigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.