Om säljaren säljer nyckelfärdigt, hus skall det då stå i kontraktet? Vad skall jag kolla så att det finns med? Tapetsering och golvläggning till exempel ser ju jag som självklart, men är det det? Huet levereras omålat vet jag, men grundmålat är det väl? för bygget kommer om allt går enligt planerna stå färdigt mitt i vintern, och då kan man ju knappast måla...

Finns det någon bra "checklista" på vad man skall kolla att det finns med i kontraktet? Något som någon EJ fått med men som kändes självklart att det BORDE varit med?
 
Vad är det för entreprenadtyp? Är det totalentreprenad så är det företagets skyldighet att huset är komplett när ni tar över det. Är det någon annan entreprenadform så är det mer upp till vad ni skriver i kontraktet och då skulle du behöva listan som du efterfrågar. Tyvär så tror jag inte det finns någon sådan lista (i alla fall inte som är någorlunda komplett).
 
micke_011 skrev:
bra tråd!

det är såvitt vi har fått fram väldans stor skillnad mellan nyckelfärdigt och nyckelfärdigt. utvändig målning ex.vis ingår såvitt vi märkt alltför sällan, om man inte väljer hjältevad, småland eller några till. även invändig målning kan utgå om man inte är uppmärksam.

min nya instruktion till säljarna är inte så mycket att det skall vara nyckelfärdigt som att det skall vara färdigt, vi vill helt enkelt inte hållas med tapetsering, målning, golvläggning, list- och foderuppsättning, kakelsättning, isolering eller något sånt. det är ju därför man i sin okunskap väljer nyckelfärdigt!

tyvärr har jag ingen bra checklista, men ser med spänning fram emot de som eventuellt har.

Det var precis så jag tänkte! Men vi kanske kan börja med en själva helt enkelt! 8)

*tapetsering inkl. kakling
*golvläggning inkl. klinkers
*utvändig målning
*invändig målning
*uppsättning av lister och foder

Det är ju upp till var och en att förhandla vad man vill ha med, själv kan jag mycket väl tänka mig att måla huset utvändigt för att slippa den kostnaden, men då vill jag också att det tas upp att det är ett arbete jag gör själv. Och står ju då även för färgen som inte är gratis!

Men en lista för sig själv att gå igenom vad man absolut inte får missa att fråga om. Fyll gärna på ni andra också!!! :D
 
Ni kan begära en beskrivning tillsammans med offerten, alternativ bifoga en egen lista av typ "detta bör ingå" för dem delarna ni absolut vill ha utförda via byggfirman, och/eller av typ "ingår detta?" för delar som ni kan tänka er göra själva bara ni vet om det....
Olika moment kan t.ex vara byggbeskrivning (allt som har att göra med grund, stomme, bjälklag, ytter och innerväggar, tak), utemiljö (grovplanerat? markbelggning? dagvattenhantering? belysning? TV/IT?), installationer (uppvärming, ventilation, VS, el)och rumsbeskrivning (för varje rum: väggar, golv, tak; i förekommande fall: vitvaror, tvättställ, badkar, dusch, toastol, blandare).
Se till att dörrar och fönster är med samt trösklar! Likadant med plåtarbete vid taket (känner ett par där detta skulle "tillkomma"!!!)
Det kan se väldigt olika ut beroende på tomtens egenskaper, husmodell, byggfirma och entreprenad form.
SE TILL ATT NI FÅR ETT SKRIFTLIG OCH DETALJERAT SVAR, muntlig avtal gäller INTE vid tvister.
 
cyanna skrev:
SE TILL ATT NI FÅR ETT SKRIFTLIG OCH DETALJERAT SVAR, muntlig avtal gäller INTE vid tvister.
För att förtydliga det sista:
"När det gäller tvist om arbetets omfattning och tidpunkt för betalning är det enligt justitiedepartementet så att konsumenttjänstlagen hittills inte har gällt, när det handlar om nybygge av ett hus. Däremot har många husägare ändå haft samma skydd med standardavtalet ABS 95.

Detta avtal har varit ett villkor för att få räntebidrag. Nu är räntebidragen avskaffade och det finns inte samma drivkraft för att använda standardavtalet. Därför skrivs nu dom här reglerna in i konsumenttjänstlagen.

När det gäller tvist om byggets pris finns det enligt
justitiedepartementet redan en dom i högsta domstolen som säger att det är kundens ord som gäller om inte entreprenören kan bevisa sin version. Men för tydlighetens skull skrivs nu även denna princip in i lagen."

(Skrivet av Fredrik Furtenbach på SR i december i samband med det nya lagförslaget om krav på färdigställandeförsäkring vid nybygge.)
 
Kommer konsummenttjänstlagen att gälla för byggarbete? Det visste inte jag och det vore toppen i så fall! :D
Det där med muntlig via skriftlig, det kan förvisso vara så att man till slut får rätt även vid enbart muntliga besked, men just nu det låter som om man skall driva fallet rätt långt i så fall. ???
Emellanåt är taket inte färdigt och elen inte draget.....Det lär dröja innan den där HD domen lär bli praxis och i min erfarenhet lagar är inte att jämställa med aritmetik (1+1=2) utan snarare med sannolikhetsteori (1+1 = ca 0 till 4, mest sannolikt 2) :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.