Hej!

Jag har köpt ett hus byggt 1963 där taket är omlagt och tilläggsisolerat med diffusionsplast. På kattvindarna ligger det spån på golvet och glasull "in" mot rummen på övervåningen. Det är även en tilluftsventil, eller snarare en drös hål borrade i plåtfasaden, i varje ändå av kattvindarna.

Nu till min fråga: Kan jag täta igen dessa ventilationshål och isolera upp kattvindarna helt utan risk för fukt och mögelproblem?
 
L
Hej, du ska alltså riva den inre stödväggen så att rummet går ända ut till yttertak/vägg? Jag skulle definitivt ersätta ventilationshålen med riktiga ventiler, finns många på marknaden som inte skäms för sig och i olika stilar.
 
L Lärospånet skrev:
Hej, du ska alltså riva den inre stödväggen så att rummet går ända ut till yttertak/vägg? Jag skulle definitivt ersätta ventilationshålen med riktiga ventiler, finns många på marknaden som inte skäms för sig och i olika stilar.
Nej utan planen var att kunna använda utrymmet som förvaring. Väggen in mot rummen kommer, i alla fall för överskådlig framtid, vara kvar.
 
Utrymmen helt utan ventilation är sällan bra..
 
L
Som GoForIt säger är det inte att rekommendera.

Förvaring brukar gå bra även i ventilerat utrymme - är det något speciellt ömtåligt du vill ha där?

Jag har själv använt ytterisolerad kattvind (oisolerad inre stödvägg) med rejäl ventil för förvaring av lite av varje och det gick finfint. Kallt på vintern men inga konstigheter med fukt.
 
Ska kasta in lite hygrometrar på lämpliga ställen och se om det kan funka att förvara böcker och lite annat halvkänsligt där utan att bygga igen ventilationen.

Tack för informationen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.