Maarii05 skrev:
tack för utförligt svar :) det var avtalat att vi skulle köpa in materialet som behövdes utom kopparrören
Ja, jag vet inte riktigt hur man skall ge tips till kunder för att det skall bli så bra som möjligt för alla parter.

Men, jag förstår dig helt och hållet att ditt dilemma är inte slangen i sig som är problemet, problemet är irritationen över den nonchalans som visas från rörmokaren.

Rörmokaren kanske tycker att han gör ett bra arbete hos er, det kan även vara så att han kört fast och inte har en aning om vad han pysslar med och hur han skall få ihop allt.
Jag vet inte, jag ser bara eländet utifrån mina erfarenheter.

Kan du inte sätta dig ner med gubben din och försöka hålla styr på känslorna, vill inte läsa att jämtlänning minskade luften på hantverkare och gubben.

Hitta en bra lösning med din "gubbe" hur ni på ett bra sätt kan prata med rörmokaren, så han slutför arbetet.
Även om ni vill be han dra åt varmare ställen, låt bli, försök bita ihop och ha aldrig mera kontakt med han när detta är klart.

Mvh P-A
 
S
Maarii05 skrev:
tack för utförligt svar :) det var avtalat att vi skulle köpa in materialet som behövdes utom kopparrören
Det är dock helt beside the point :) jag säger inte att du tvingat rörmokaren att jobba med material du köper in, ni kan mycket väl ha ett sånt avtal och det ser jag inget fel med. Men jag tycker ändå det är riktigt skönt att läsa om folk som får uppleva nackdelarna med att själva hantera materialinköpet. Det målas ofta upp som att materialhantering är ofelbart och en guldgruva för hantverkaren, givetvis är så inte fallet :)
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det är dock helt beside the point :) jag säger inte att du tvingat rörmokaren att jobba med material du köper in, ni kan mycket väl ha ett sånt avtal och det ser jag inget fel med. Men jag tycker ändå det är riktigt skönt att läsa om folk som får uppleva nackdelarna med att själva hantera materialinköpet. Det målas ofta upp som att materialhantering är ofelbart och en guldgruva för hantverkaren, givetvis är så inte fallet :)
Det är nog i vissa fall en guldgruva, när hantverkarens pris till mig som konsument är dubbelt mot vad det kostar på Bauhaus och Hornbach. Även om hälften av materialet får kastas är det en bra affär för hantverkaren, speciellt som timmar och servicebil ska betalas för inköpet. Som gärna sker i flera omgångar. Speciellt när det är "standardprodukter".

Detta gäller givetvis inte alla hantverkare, vissa planerar sitt arbete och har dessutom standardprylar i bilen.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Det är nog i vissa fall en guldgruva, när hantverkarens pris till mig som konsument är dubbelt mot vad det kostar på Bauhaus och Hornbach. Även om hälften av materialet får kastas är det en bra affär för hantverkaren, speciellt som timmar och servicebil ska betalas för inköpet. Som gärna sker i flera omgångar. Speciellt när det är "standardprodukter".

Detta gäller givetvis inte alla hantverkare, vissa planerar sitt arbete och har dessutom standardprylar i bilen.
- du vet inte ens vad du pratar om kan jag säga. Du skulle själv bli förbluffad över hur många gånger man själv ser att priset ut till kund på bauhaus och byggmax är billigare än vad man själv har som inköpspris hos den lokala brädgården osv.
Även om många av er här inne tror att precis allt täljs med guldkniv och groteska påslag. Vilket är en myt och inte sant i betydligt fler fall än tvärsom.
Om det skulle vara SÅÅÅ luckrativt som du påstår, varför inte öppna egen firma ?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
richardtenggren
I ItWasntMe skrev:
- du vet inte ens vad du pratar om kan jag säga. Du skulle själv bli förbluffad över hur många gånger man själv ser att priset ut till kund på bauhaus och byggmax är billigare än vad man själv har som inköpspris hos den lokala brädgården osv.
Även om många av er här inne tror att precis allt täljs med guldkniv och groteska påslag. Vilket är en myt och inte sant i betydligt fler fall än tvärsom.
Om det skulle vara SÅÅÅ luckrativt som du påstår, varför inte öppna egen firma ?
Visa oss några exempel då? Annars borde det finnas ett bra förhandlingsläge för dig med din grossist, annars skulle jag byta grossist;)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
- du vet inte ens vad du pratar om kan jag säga. Du skulle själv bli förbluffad över hur många gånger man själv ser att priset ut till kund på bauhaus och byggmax är billigare än vad man själv har som inköpspris hos den lokala brädgården osv.
Även om många av er här inne tror att precis allt täljs med guldkniv och groteska påslag. Vilket är en myt och inte sant i betydligt fler fall än tvärsom.
Om det skulle vara SÅÅÅ luckrativt som du påstår, varför inte öppna egen firma ?
Jag har firma i en helt annan bransch och dessutom helt inaktiv, så ingen verksamhet öht. När jag var och handlade på Ahlsells som "privatperson" fick jag frågan om jag ville bli upplagd som företagskund. Det borde jag inte kunna bli, men chocken på prislistan före och efter kund var ganska ordentlig.

Det är självklart så att enskilda produkter är säkert billigare i den vanliga bygghandeln även för de som har bra avtal med proffsleverantörerna, men när man kan få 99% rabatt på vissa produkter som kund (i detta fall på JME gällande VP-rör) är det något allvarligt fel.

Att Byggmax säljer billigare virke förvånar mig inte - det är helt meningslöst att jämföra "virke" med "virke", men att jämföra identiska produkter är relativt enkelt.

Däremot förstår jag, vilket många kanska inte gör, att det är svårt som hantverkare att jaga lägsta pris. Det tar tid och till exempel möjligheten att lämna tillbaks produkter, fakturahantering, reklamationer, äter snabbt upp kostnadsvinster - speciellt som man inte kan debitera kunden för det.

Varför jag inte öppnar eget? Jag har långtifrån kunskapen som för att göra jobbet. Men du har rätt i att branschen skulle behöva ett gäng riktiga entreprenörer som vet hur man driver affärer, eftersom många företag i branschen är ytterst dåliga på det.
 
Krilleman
Ahlsell är inget bra att jämföra med då dom är värst i rabatt-träsket.

90% rabatt på Ahlsell säger ingenting då deras grundpriser är helt horribla.

Jag kan handla på Dahl med 53% rabatt och produkten är fortfarande billigare.
 
99% var på JME, men det är ett jävla träsk totalt sett.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Däremot förstår jag, vilket många kanska inte gör, att det är svårt som hantverkare att jaga lägsta pris. Det tar tid och till exempel möjligheten att lämna tillbaks produkter, fakturahantering, reklamationer, äter snabbt upp kostnadsvinster - speciellt som man inte kan debitera kunden för det.
Det förstår jag, om man tänker så som man alltid gjort.
Men modern datorkapacitet ger andra möjligheter.

Tänk dig en it-tjänst som är ansluten till alla de stora leverantörerna. Du knappar in vad för prylar du behöver, hela beställningslistan alltså. Programmet söker sedan automatiskt hos leverantörerna efter lägsta pris och presenterar ett antal alternativ, sen är det bara klicka på vilket alternativ man vill så går order automatiskt iväg.
Exempel på alternativ: lägsta pris med alla varorna från samma leverantör, lägsta pris total med maximal 2 leverantörer, lägsta pris med med inga leverantörsantalsbegränsningar, bästa köpvillkor om sådana kan skilja, hänsyn till lagerstatus, et.c.

Vad det här skulle göra med konkurrensen leverantörerna emellan och deras idiotiska listpriser kan man bara ana.
Är det bara jag som har fantasi till att visionera ihop sådant?..
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Gillar idén men det är svårt att ta hänsyn till alla aspekter.
 
Har själv varit på mindre byggen där kunden själv köpt material, då prispåslaget för att köpa via rörmokaren var för dyrt. Men, det beror på tillverkare osv. Som privatperson köper man ju gärna från en lite billigare tillverkare, medan man som rörmokare köper i dom dyraste regionerna.
Även fått jobba med rörmokare, målare osv som kastar in sina grejer, jobbar i ca 2-3 timmar för att åka och köpa en slangkoppling som dom inte hade....*suck*.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
K AlbJon12 skrev:
Har själv varit på mindre byggen där kunden själv köpt material, då prispåslaget för att köpa via rörmokaren var för dyrt. Men, det beror på tillverkare osv. Som privatperson köper man ju gärna från en lite billigare tillverkare, medan man som rörmokare köper i dom dyraste regionerna.
Man måste givetvis jämfört äpplen med äpplen och päron med päron.
 
Krilleman
T tompaah7503 skrev:
Tänk dig en it-tjänst som är ansluten till alla de stora leverantörerna. Du knappar in vad för prylar du behöver, hela beställningslistan alltså. Programmet söker sedan automatiskt hos leverantörerna efter lägsta pris och presenterar ett antal alternativ, sen är det bara klicka på vilket alternativ man vill så går order automatiskt iväg.
Exempel på alternativ: lägsta pris med alla varorna från samma leverantör, lägsta pris total med maximal 2 leverantörer, lägsta pris med med inga leverantörsantalsbegränsningar, bästa köpvillkor om sådana kan skilja, hänsyn till lagerstatus, et.c.
Det finns redan och används av alla modell större bolag inom vvs.

Symbrio.se
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Det finns redan och används av alla modell större bolag inom vvs.
Symbrio.se
Det låter helt kanon. Anade att det fanns, är bara helt oinsatt i branschen.
Kul, då betyder det att de större kunderna kan pressa priserna.
Återstår de mindre hantverkarna. Undrar vad tjänsten kostar att använda. Säkert en ball prislapp. Små hantverkare har sällan incentiv att pressa priserna heller eftersom "kunden betalar" och kunderna är som vanligt aningslösa.
 
T tompaah7503 skrev:
Det låter helt kanon. Anade att det fanns, är bara helt oinsatt i branschen.
Kul, då betyder det att de större kunderna kan pressa priserna.
Återstår de mindre hantverkarna. Undrar vad tjänsten kostar att använda. Säkert en ball prislapp. Små hantverkare har sällan incentiv att pressa priserna heller eftersom "kunden betalar" och kunderna är som vanligt aningslösa.
- men snälla det snackas så mycket skit. Du har verkligen noll koll på små hantverkare. Det är snarare de små hantverkarna som har extremt små rabatter, just för de är små. Samt så är påslaget minimalt för att man de kunder man har, vill man gå tillbaka eller få referens av. Så snälla, öppna inte kakhålet och uttaladig om saker du inte vet något om.
Spekulationer och gissningar är inte sanningen...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.