K
Nej, eftervärmaren måste inte vara på. Temperaturinställningen är ett börvärde som aggregatet försöker jobba mot oberoende av värmebatteri och kylbatteri.

Jo, jag kör 18 grader med eftervärmaren AV, dom kallaste dagarna på året orkar aggregatet givetvis inte ge mer än 16-17 grader men det får vara så då vi inte tycker det är jobbigt.

Mina kanaler är klädda med 95+45mm papp på utsidan.
 
  • Textavsnitt som beskriver hur temperaturen regleras i tre sekvenser för ett uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Det måste väl till stor del bero på att Heurmed Heru S 130 är kanaldimensionen genom aggregatet 200 istället för 160. Det ger drygt 50% större area för luften att växlas på. I diagrammen så ska 130S ge 92% verkningsgrad vid 60 l/s om jag inte missminner mig
 
K KjellTimell skrev:
Nej, eftervärmaren måste inte vara på. Temperaturinställningen är ett börvärde som aggregatet försöker jobba mot oberoende av värmebatteri och kylbatteri.

Jo, jag kör 18 grader med eftervärmaren AV, dom kallaste dagarna på året orkar aggregatet givetvis inte ge mer än 16-17 grader men det får vara så då vi inte tycker det är jobbigt.

Mina kanaler är klädda med 95+45mm papp på utsidan.
Jag har eftervärme PÅ och ser symbolen för den gå typ hela tiden just nu med 18 grader på "temperatur". Ska testa att sätta den AV och se var man landar på tilluft.

-1 ute
18 tilluft
3 utluft
17 frånluft
Innetemp 19-20

LLVP går på 23 grader.

Har dock bara ca 50mm runt mina kanaler på kallvind så det väl nästa projekt att gå upp med ca 100mm (byggt 1981). Ventilationskillen sa det är väldigt mycket mer jobb än man kan tro att linda in alla rör med 95mm extra så han föreslog att lägga mattorna på istället.

EDIT: Stängt av eftervärme nu men har börvärde på 18 grader än. Får då 15 grader på tilluft och 17-18 frånluft. Tycker absolut att det är friskare och bättre luft efter bytet till Heru 100 men tycker också man får dra på LLVP mer och jag får stödelda med element i sovrummet lite som ligger längst bort då det är 18 grader där. Funderar på om det ventilerar lite väl hårt för oss 2 på 132kvm. Inte fått protokollet än men kan posta det sen :) Lite intressant att jämföra med andras inställningar och temperaturer även om det såklart inte kan jämföras rakt av.
 
Redigerat:
V Vortex skrev:
Hmm, 86% ser ut som borde vara max, men så lågt har jag aldrig haft.
Sen om systemet är feljusterat vet jag inte, men enligt protokollet är det rätt :)

Verkar ju som att ditt system skärpte till sig i alla fall!

Lite av mina inställningar:
[bild] [bild] [bild] [bild]

Vi har bara 3st fråndon och 6st till, så fläkthastigheten är rätt mycket högre på frånluften.
Volymmässigt ska det vara i balans dock (hoppas jag).
20 grader tilluft med 19 grader i frånluft är helt omöjligt utan eleftervärme. Det som kan tänkas ha hänt är att man har installerat aggregatet felaktigt i vänterutförande eller högerutförande, för att återvinna mer värmeenergi än vad som finns tillgängligt i frånluften är som sagt omöjligt, annars har du med ditt aggregat löst världens energikris :)
 
V Vortex skrev:
Hmm, 86% ser ut som borde vara max, men så lågt har jag aldrig haft.
Sen om systemet är feljusterat vet jag inte, men enligt protokollet är det rätt :)

Verkar ju som att ditt system skärpte till sig i alla fall!

Lite av mina inställningar:
[bild] [bild] [bild] [bild]

Vi har bara 3st fråndon och 6st till, så fläkthastigheten är rätt mycket högre på frånluften.
Volymmässigt ska det vara i balans dock (hoppas jag).
Hej upplever det precis som för dig, jag har ett heru 100t ec och har aldrig sett att verkningsgraden är under 90% har haft mitt aggregat sendan i våras. Dock har jag större skillnad mellan till och frånluft. Tex nu, ute -12. avluft -6. tilluft 14. frånluft 17. verkningsgrad 91% avslagen eftervärmare.
 
  • Fjärrkontroll som visar verkningsgrad och temperaturer för ett ventilationssystem, med en öppen spis i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen så stämmer inte utetempen i displayen heller det är igentligen 17minus ute men enligt displayen så är det bara 12.
 
  • Termometer inomhus som visar 20 grader Celsius och klockan 17:13 på en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Nyss fått en Heru 100 installerad och injusterad. Efter att det blev ett himla drag i frånluften i köket kollade jag runt lite vad ni andra har skrivit kring detta ämne.

Dels så ser det ut som att tilluften är större än frånluften vilket, vad jag förstår, går emot rekommendationerna? Men sen ser även tilluften ut att ha en högre temperatur än frånluften i mitt fall. Tittar jag på vad ni har presenterat för bilder så ser ni ut att ha tvärt om. Bra eller dåligt? Vad kan det bero på?

Temperaturen är inställd på 16 grader. Har dock ett värmeaggregat i tvättstugan som hjälper till vad jag förstår.

Tack!
 
  • Digital display på en Heru 100 ventilationssystem visar temperaturer för till- och frånluft med inställningsknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en Heru 100 ventilationssystemkontroll som visar tilluft på 80% och frånluft på 70%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display som visar fläkthastighet för tilluft och frånluft med värdena 2900 respektive 2580 rpm på ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser spontant ut som det är felkopplat. Det ser bakvänt ut och därav konstiga värden. Tillluft kan ju aldrig bli varmare än frånluft den här tiden på året tex. Och återvinning 100% går inte. Skulle ta dit de som installerat och påpeka detta.
 
Är aggregatet rätt inställt? Höger/vänster utförande korrekt inställt?
 
M mikethebike1 skrev:
Nyss fått en Heru 100 installerad och injusterad. Efter att det blev ett himla drag i frånluften i köket kollade jag runt lite vad ni andra har skrivit kring detta ämne.

Dels så ser det ut som att tilluften är större än frånluften vilket, vad jag förstår, går emot rekommendationerna? Men sen ser även tilluften ut att ha en högre temperatur än frånluften i mitt fall. Tittar jag på vad ni har presenterat för bilder så ser ni ut att ha tvärt om. Bra eller dåligt? Vad kan det bero på?

Temperaturen är inställd på 16 grader. Har dock ett värmeaggregat i tvättstugan som hjälper till vad jag förstår.

Tack!
Inställningen för fläktvarvtal beror på kanalsystem och don så det kan hända att man får köra tilluften fortare än frånluften.
Däremot går din värmeväxlare med kylåtervinning (minustecknet), har montörerna placerat tilluftsgivaren rätt?
Värmeaggregat i tvättstugan? Har du luftburen värme? Jag tänker ok dem satt tilluftsgivaren i fel kanal.
 
Det ska vara ett undertryck, frånluften ska ha högre varvtal än tilluften. Du har väldigt höga varv. Jag har 1700 varv i frånluft och 1600 varv på tilluften.
 
M
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Inställningen för fläktvarvtal beror på kanalsystem och don så det kan hända att man får köra tilluften fortare än frånluften.
Däremot går din värmeväxlare med kylåtervinning (minustecknet), har montörerna placerat tilluftsgivaren rätt?
Värmeaggregat i tvättstugan? Har du luftburen värme? Jag tänker ok dem satt tilluftsgivaren i fel kanal.
Pratade med leverantören idag och precis som du säger sa han att det kan behöva köra tilluften fortare eftersom kanalerna var så pass lång.

Ja, jag har luftburen värme, enbart som uppvärmning. Det kanske är därför som tilluften är varmare än frånluften eftersom den hjälper till att värma upp tilluften.
 
M
Bricco Bricco skrev:
Ser spontant ut som det är felkopplat. Det ser bakvänt ut och därav konstiga värden. Tillluft kan ju aldrig bli varmare än frånluft den här tiden på året tex. Och återvinning 100% går inte. Skulle ta dit de som installerat och påpeka detta.
Så här i efterhand kanske det kan vara värmeaggregatet i tvättstugan som hjälper till att värma tilluften innan den släpps ut ur rummen.
 
M
O olotor skrev:
Det ska vara ett undertryck, frånluften ska ha högre varvtal än tilluften. Du har väldigt höga varv. Jag har 1700 varv i frånluft och 1600 varv på tilluften.
Ja, precis. Jag har inte sett några papper på det än men leverantören har sagt att det ska vara ett undertryck. Den informationen som jag fick var att jag inte kan stirra mig blind på mätaren då tilluftskanalerna är fler och längre. Därav behöver mer luft pressas ut, enligt mätaren.

Sen har väll varvtalen att göra med hur stort hus du bor i. De vi har är en enplansvilla på 175 kmv
 
Redigerat:
Har du ett stort hus kanske aggregatet skulle vara större istället för att ha höga varvtal. Låter inte aggregatet mycket pga de höga varvtalen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.