God kväll allihopa.

Har fått vattenburen golvvärme indragen men det är problem med shunten. När man matar den med ström vill den inte fungera utan den indikerar fel genom ett rött blinkande på lampan.

Någon som vet som kan vara fel och om jag kan göra något själv eller om en fackman måste tillkallas?

Bifogar en filmsnutt på eländet.

Svar uppskattas då det börjar bli svalt ute :)
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
L
Viken shunt har du fabrikat typ bättre bilder behövs
Det som syns ser ut som en pump
 
  • Gilla
dannedanne
  • Laddar…
So
L Liteavvarje skrev:
Viken shunt har du fabrikat typ bättre bilder behövs
Det som syns ser ut som en pump
Sorry, det är jag som blandar ihop äpplen och päron. Shunten gissar jag funger, men pumpen däremot felindikerar.

Fråga mig inte varför installatören inte kontaktas för det kommer inte hända.

Det är en sån här installation jag har.
VVS-installation med shuntventil, termostat, kopplingsdosa och en cirkulationspump mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blinkande röd lampa på en Wilo pump brukar betyda att pumpen är blockerad. Har det funkar nångång? Är systemet luftat?
 
  • Gilla
dannedanne
  • Laddar…
L
Den är lite dum att hjälpa runt som andra pumpar , skulle nog i första hand stänga allt runt den
och som föregående säger , blockerad
Lossa dom skruvarna som sitter mot pumphuset ( den svarta delen ) fyra ( kanske 2 ), ser ut som insex och kolla så inte det har kommit skit i pumphuset med stopp som följd
 
  • Gilla
dannedanne
  • Laddar…
D Dave13 skrev:
Blinkande röd lampa på en Wilo pump brukar betyda att pumpen är blockerad. Har det funkar nångång? Hur är det med ventiler runt shunten?
Nej pumpen har aldrig varit inkopplad så ur fas sen dag ett. Ventiler vet jag inget om så jag bifogar en bild till.

Angående den möjliga blockeringen - kan jag göra något åt det?
 
  • VVS-installation med termostatventil, pump och rörledningar i ett hushåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Liteavvarje skrev:
Den är lite dum att hjälpa runt som andra pumpar , skulle nog i första hand stänga allt runt den
och som föregående säger , blockerad
Lossa dom skruvarna som sitter mot pumphuset ( den svarta delen ) fyra ( kanske 2 ), ser ut som insex och kolla så inte det har kommit skit i pumphuset med stopp som följd
Tack får prova det i ett första skede.
 
L
Har det varit vatten i den när den stått still , så kan dom kärva till , då finns inget annat än att hjälpa den genom att snurra på pumphjulet , det är en klassiker på hösten för pumpar som stått still under en sommar
 
  • Gilla
dannedanne
  • Laddar…
L
Sitter två spakar vid golvet till vänster på sista fotot , stänger du dom så är det stopp på vatten till GV , om du lossar pumpen ha en hink under , det kommer lite där
Se skissen
 
  • Rörinstallation med avstängningsventiler markerade, pumphus och anvisningar skrivna på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dannedanne
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Sitter två spakar vid golvet till vänster på sista fotot , stänger du dom så är det stopp på vatten till GV , om du lossar pumpen ha en hink under , det kommer lite där
Se skissen
Snyggt illustrerat! Får prova det efter jobbet idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.