Hej ny här och bor i en bostadsrättsförening där styrelsen just bestämt sig för relining som metod för att renovera stammarna istället för stambyte. Då det verkar finnas mycket kunnigt folk här så tänkte jag att jag vänder mig hit med mina funderingar. Det är en stor BRF med över 500 lägenheter, loftgång (om det nu har nån betydelse alls), 2-3 våningshus och byggda 1969-1972.

Jag har läst på lite och om jag förstått det rätt så är relining bara ett sätt att skjuta upp att byta ut stammarna som måste göras förr eller senare ändå. Har någon här en uppfattning om hur länge stambyte skjuts upp med denna metod? Är det någon skillnad beroende på vilken reliningmetod som används? Har förstått att det finns några olika. Fördelarna med relining är ju rätt uppenbara, mindre jobbigt för de som bor här och betydligt lägre kostnader. Men sen så har jag förstått att det finns många nackdelar också. Tar vår BRF några risker när styrelsen väljer detta som metod? Jag har förstått att vissa försäkringsbolag helt har tagit avstånd från att ersätta skador som uppkommer av relinade rör och det antar jag att det finns goda anledningar till.

Det är en riksbyggenförening jag bor i och i senaste informationen om detta så har de gett Riksbyggen i uppdrag att projektera för detta så jag vet inte än något om vilken reliningmetod som kommer att användas. Jag försöker bara få så objektiv och bra information som möjligt om det här så jag blir glad för varje svar jag får! Har ni några bra sidor med objektiv information att dela med er av så blir jag tacksam för en länk, det är inte så lätt att hitta dessa sidor själv när man inte är insatt i branschen är det svårt att sålla i informationsflödet.

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Sagogången?
 
Många försäkringsbolag ser inte relining som något stambyte och värderar därför oftast rörinstallationen som nollvärde, däremot så har jag inte hört att de inte ersätter vattenskador sålänge de inte är orsakade av felaktig installation/relining. Bor själv i en mindre förening där vi skall genomföra en relining då byte av stammar blir för kostsamt. Jag har tidigare suttit som ordförande men är numera bara medlem men anser ändå att relining är rätt val både sett till ekonomi och det enklare utförandet. Hållbarheten beräknas till mellan 30-40 år beroende på vilken metod som används. Vid relining slipper man dra nya rör och kan låta badrummens ytskikt vara orört.

Förutom kostnaden för själva stambytet så kommer alltid följdfrågan hur man gör det rättvist och vem som betalar vad. Säg att ditt badrum är nyrenoverat men inte grannens, skall ni då betala samma summa om de måste renovera en gång till p.g.a dragning av avloppsrör osv ? Det är mycket att tänka på förutom själva skillnaden i kostnaden.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Vad är anledningen till stambytet? Problem med avloppen eller ökat antal vattenskador? Om det är vattenskador, har man då utrett orsaken till dessa? När jag bodde i brf tidigare så var den främsta orsaken till vattenskador bristande tätskikt i badrummen samt korrosion på kallvattenledningar av stål.
Jag har ingen erfarenhet av relining som metod som sådan och kan inte säga om den är bra eller dålig. Vi hade några boende med rätt så nyrenoverade badrum som tyvärr fick riva ut dem eftersom rören inte var bytta eller att de inte kunde styrka att arbetet var korrekt utfört. Nu gick vi ut rätt så långt innan med information om att stambyte var planerat så det var ingen ytterligare som drog igång något byte av badrum på egen hand.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Tack för era svar och ursäkta att jag inte kunnat ge nån respons på svaren förrän nu av olika anledningar. @Patrick E det har förekommit en del vattenskador p.g.a. läckor vad jag förstått i lägenheter som åtgärdats. Huruvida detta är ordentligt utrett har jag ingen insyn i tyvärr. Sen är väl en annan faktor att rör om jag förstått det rätt inte håller hur länge som helst och förr eller senare.

Jag är medveten om att de som har nyrenoverade badrum drabbas hårdare om det blir stambyte. Vi har själva avvaktat med att göra något åt badrummet i avvaktan på beslutet om stambytet, tyvärr har det dragit ut på tiden här av olika anledningar och sen ska det ju naturligtvis vara bra och riktigt gjort så att det är ordentligt projekterat o.s.v. Om det stämmer att hållbarheten är 30-40 år @NetNut så är hållbarheten längre än jag trodde av den infoirmation jag kunnat utläsa på internet. Men jag är ganska novis på detta med vatten och avlopp så allt är inte heller så enkelt att förstå.

Men tack i alla fall för era svar, då vet jag lite mer i alla fall!
 
Krilleman
Relining är aldrig att jämföra med stamrenovering, tyvärr.

Det är fint att se mäklare skriva "stamrenoverat" i LGH annonser. Vad alla ja-sägare säger är ju att det går så mycket smidigare. Inga ingrepp i huset... Men är det så bra då? Hur ska man ställa sig till dom som har renoverat sina badrum? Dom befintliga tätskikten? Ev befintlig värmestam?

Mitt svar är enkelt, gör rätt från början. Dom som har renoverat sina badrum har tagit en chans att göra så med gamla stammar.

När du stamrenoverar "på riktigt" så får man flera positiva effekter. Husets totala värde ökar. Alla får ett nytt badrum med godkänt tätskikt betalt via avgiften kollektivt. Alla brunnar bytes självklart till godkända varianter. Gemensamt bidrar det också till ett tystare hus då ingen behöver bila ur sina badrum "ett efter ett" (om det är många LGH) samt att det är skönt att veta att det är stambytt på riktigt!

Plasta avloppet & ev plasta vattnet (ja det går faktiskt) är inget alternativ ur miljösynpunkt heller. Det finns flera artiklar när reliningen kom hur känsliga ämnen läckte ut i vatten & avlopp. Dom "ska vara" bortrensade idag. Men vem vet vad som är farligt imorgon?

För 50 år sen var DDT ofarligt...

Enkelt är oftast bäst! Gör rätt från början, även fast en del har renoverat badrummen!

Men det är min åsikt.
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
A
När vi bytte stammar i samfälligheten anlitade vi en VVS-konsultfirma att sköta upphandlingen. Vi hade aldrig rörinfodring/relining som alternativ till stambyte. Men VVS-konsulten uttryckte det så här: Med relining får man 75 procents stambyte till 50 procents kostnad. Men i BRF har man en besvärlig gränsdragning vad gäller badrummens ytskikt som påverkas vid stambyte att tänka på. Vissa har nya badrum och andra inte.
 
Redigerat:
P
Detta svarar inte exakt på dina frågor, men kan ändå vara någon form av input. Jag blir glad när jag läser att Riksbyggen, som jag uppfattar som en stor "proppen Orvar", är med på reliningståget. Jag är i det stora positiv till infodring av rören, men det finns nackdelar som beskrivits i tråden och på andra håll. En viktig sak är att man måste titta på helheten? I en del fall är det effektivast och billigast att kasta ut alla boende och göra en helrenovering. Men om det bor många äldre i husen är det kanske inte en möjlighet, eller om det bara är avloppsrören som är kassa kanske det är onödigt att byta ut vatten och värmerör.

Jag var ordförande i en förening som infodrade avloppsrören 2004. Orsaken var att vi hade massor av vattenskador pga brustna avloppsrör. Besparingen med relining när vi jämförde med att byta alla stammar, inkl badrum och renovera kök var någonstans mellan 6 och 18 milj kr om jag minns rätt, jag har inte kvar beräkningarna och detaljerna.. Nu slutade det med en totalkostnad på 3 milj för 72 lägenheter.

Jag har pratat med sittande styrelse och de skulle fatta samma beslut idag. De räknar med att avloppsrören har en livslängd på ca 20 år till efter att man tittat på rör som blviit utbytta.

Vår grannförening som har problem med både varm-, kallvatten och värmeledningar kommer däremot att göra ett stambyte med nya badrum, men verkar kunna hantera köken utan totalt utbyte. De kommer dessutom att dra in modern ventilation överallt, vilket kan ses som en fördel.

Några punkter (erfarenheter, idéer)
  • Golvbrunnarna blir inte utbytta vid relining. Hos oss går föreningen in och bekostar byte av golvbrunn och liggande rör ut till stående stam när medlemmarna renoverar badrum. Det gjorde vi även innan reliningen.
  • Våra försäkringsbolag har inte haft några synpunkter.
  • Vi har kvar galvade vattenrör för kallvattnet i köken. Dessa är relativt enkla att byta vid behov hos oss.
  • Glöm inte att spola avloppsrören regelbundet om de inte är i dåligt skicka redan. Det håller borta rostangrepp innefrån
  • Firman vi valde gjorde en undersökning innan de gav offert, den kostade en hel del, men gav dem och oss värdefull information, dessutom så fick vi den kostnaden i "rabatt" på det offererade priset för hela arbetet.
  • Alla rör går inte att fixa, t ex pga mycket krökar eller smala dimensioner. Föreningen fick kostnaden för att helrenovera 3 badrum pga detta.
  • Vi blev avrådda av mängder med experter, men fick även många glada tillrop. Speciellt när vi beskrev våra förhållanden.
  • Försök att hitta en konsult som förutsättningslöst kan utreda vad som är bäst för er om ni inte har kunskapen. Tyvärr verkar många i branschen ha svårt för en billigare lösning även om förhållandena för den är bra.
  • Det tillkommer alltid oförutsedda kostnader.
  • Ta in referenser.
  • Gör en beslutsmatris med det som är viktigt för er förening och jämför de olika alternativen.

En avslutande liten tanke: Kom i håg att styrelsen i din förening också är lekmän på området, de vet inte mer än du och de inser det eftersom de tar hjälp av Riksbyggen.
 
krilleman_215 skrev:
Relining är aldrig att jämföra med stamrenovering, tyvärr.

Det är fint att se mäklare skriva "stamrenoverat" i LGH annonser. Vad alla ja-sägare säger är ju att det går så mycket smidigare. Inga ingrepp i huset... Men är det så bra då? Hur ska man ställa sig till dom som har renoverat sina badrum? Dom befintliga tätskikten? Ev befintlig värmestam?

Mitt svar är enkelt, gör rätt från början. Dom som har renoverat sina badrum har tagit en chans att göra så med gamla stammar.

När du stamrenoverar "på riktigt" så får man flera positiva effekter. Husets totala värde ökar. Alla får ett nytt badrum med godkänt tätskikt betalt via avgiften kollektivt. Alla brunnar bytes självklart till godkända varianter. Gemensamt bidrar det också till ett tystare hus då ingen behöver bila ur sina badrum "ett efter ett" (om det är många LGH) samt att det är skönt att veta att det är stambytt på riktigt!

Plasta avloppet & ev plasta vattnet (ja det går faktiskt) är inget alternativ ur miljösynpunkt heller. Det finns flera artiklar när reliningen kom hur känsliga ämnen läckte ut i vatten & avlopp. Dom "ska vara" bortrensade idag. Men vem vet vad som är farligt imorgon?

För 50 år sen var DDT ofarligt...

Enkelt är oftast bäst! Gör rätt från början, även fast en del har renoverat badrummen!

Men det är min åsikt.
Hej!

Tack för ditt svar. Ungefär detta är den uppfattning jag också fått när jag läst på den information jag kan hitta. Jag söker info bara för att kunna bilda mig en egen uppfattning och vara öppen för att ta till mig info om båda metoderna.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
p.lundgren skrev:
Detta svarar inte exakt på dina frågor, men kan ändå vara någon form av input. Jag blir glad när jag läser att Riksbyggen, som jag uppfattar som en stor "proppen Orvar", är med på reliningståget. Jag är i det stora positiv till infodring av rören, men det finns nackdelar som beskrivits i tråden och på andra håll. En viktig sak är att man måste titta på helheten? I en del fall är det effektivast och billigast att kasta ut alla boende och göra en helrenovering. Men om det bor många äldre i husen är det kanske inte en möjlighet, eller om det bara är avloppsrören som är kassa kanske det är onödigt att byta ut vatten och värmerör.

Jag var ordförande i en förening som infodrade avloppsrören 2004. Orsaken var att vi hade massor av vattenskador pga brustna avloppsrör. Besparingen med relining när vi jämförde med att byta alla stammar, inkl badrum och renovera kök var någonstans mellan 6 och 18 milj kr om jag minns rätt, jag har inte kvar beräkningarna och detaljerna.. Nu slutade det med en totalkostnad på 3 milj för 72 lägenheter.

Jag har pratat med sittande styrelse och de skulle fatta samma beslut idag. De räknar med att avloppsrören har en livslängd på ca 20 år till efter att man tittat på rör som blviit utbytta.

Vår grannförening som har problem med både varm-, kallvatten och värmeledningar kommer däremot att göra ett stambyte med nya badrum, men verkar kunna hantera köken utan totalt utbyte. De kommer dessutom att dra in modern ventilation överallt, vilket kan ses som en fördel.

Några punkter (erfarenheter, idéer)
  • Golvbrunnarna blir inte utbytta vid relining. Hos oss går föreningen in och bekostar byte av golvbrunn och liggande rör ut till stående stam när medlemmarna renoverar badrum. Det gjorde vi även innan reliningen.
  • Våra försäkringsbolag har inte haft några synpunkter.
  • Vi har kvar galvade vattenrör för kallvattnet i köken. Dessa är relativt enkla att byta vid behov hos oss.
  • Glöm inte att spola avloppsrören regelbundet om de inte är i dåligt skicka redan. Det håller borta rostangrepp innefrån
  • Firman vi valde gjorde en undersökning innan de gav offert, den kostade en hel del, men gav dem och oss värdefull information, dessutom så fick vi den kostnaden i "rabatt" på det offererade priset för hela arbetet.
  • Alla rör går inte att fixa, t ex pga mycket krökar eller smala dimensioner. Föreningen fick kostnaden för att helrenovera 3 badrum pga detta.
  • Vi blev avrådda av mängder med experter, men fick även många glada tillrop. Speciellt när vi beskrev våra förhållanden.
  • Försök att hitta en konsult som förutsättningslöst kan utreda vad som är bäst för er om ni inte har kunskapen. Tyvärr verkar många i branschen ha svårt för en billigare lösning även om förhållandena för den är bra.
  • Det tillkommer alltid oförutsedda kostnader.
  • Ta in referenser.
  • Gör en beslutsmatris med det som är viktigt för er förening och jämför de olika alternativen.

En avslutande liten tanke: Kom i håg att styrelsen i din förening också är lekmän på området, de vet inte mer än du och de inser det eftersom de tar hjälp av Riksbyggen.
Intressant att läsa ditt inlägg. Huruvida Riksbyggen har förordat relining vet jag inte vad jag har förstått av informationen så har föreningen gett ett uppdrag till Riksbyggen att projektera för detta. Jag är fullt medveten om att det är lekmän som sitter i styrelsen i en BRF. Tack för din lista, den ger många tankar och idéer. Stort tack för att du tog dig tid att svara!
 
krilleman_215 skrev:
Relining är aldrig att jämföra med stamrenovering, tyvärr.

Det är fint att se mäklare skriva "stamrenoverat" i LGH annonser. Vad alla ja-sägare säger är ju att det går så mycket smidigare. Inga ingrepp i huset... Men är det så bra då? Hur ska man ställa sig till dom som har renoverat sina badrum? Dom befintliga tätskikten? Ev befintlig värmestam?

Mitt svar är enkelt, gör rätt från början. Dom som har renoverat sina badrum har tagit en chans att göra så med gamla stammar.

När du stamrenoverar "på riktigt" så får man flera positiva effekter. Husets totala värde ökar. Alla får ett nytt badrum med godkänt tätskikt betalt via avgiften kollektivt. Alla brunnar bytes självklart till godkända varianter. Gemensamt bidrar det också till ett tystare hus då ingen behöver bila ur sina badrum "ett efter ett" (om det är många LGH) samt att det är skönt att veta att det är stambytt på riktigt!

Plasta avloppet & ev plasta vattnet (ja det går faktiskt) är inget alternativ ur miljösynpunkt heller. Det finns flera artiklar när reliningen kom hur känsliga ämnen läckte ut i vatten & avlopp. Dom "ska vara" bortrensade idag. Men vem vet vad som är farligt imorgon?

För 50 år sen var DDT ofarligt...

Enkelt är oftast bäst! Gör rätt från början, även fast en del har renoverat badrummen!

Men det är min åsikt.
Tack för att du tagit dig tid att svara! Ja det där med relativt oprövade metoder, vem vet vad det leder till i framtiden? Billiga vägar har tyvärr alltför ofta visat sig komma surt efter på ett eller annat sätt. Titta på eländet med enstegstätade fasader t.ex. (nu vet jag förvisso inte om det var billigt men det var väl en oprövad metod om jag förstod det rätt). Jag håller med om att de som renoverar sina badrum med gamla stammar tar en chansning så är det. Själv lutar jag nog åt att en stamrenovering hade varit att föredra framför reliningmetoden. Stamrenovering är ju ändå något som man måste göra förr eller senare relinat eller inte om jag förstått det rätt.
 
S Sussie_ skrev:
Tack för att du tagit dig tid att svara! Ja det där med relativt oprövade metoder, vem vet vad det leder till i framtiden? Billiga vägar har tyvärr alltför ofta visat sig komma surt efter på ett eller annat sätt. Titta på eländet med enstegstätade fasader t.ex. (nu vet jag förvisso inte om det var billigt men det var väl en oprövad metod om jag förstod det rätt). Jag håller med om att de som renoverar sina badrum med gamla stammar tar en chansning så är det. Själv lutar jag nog åt att en stamrenovering hade varit att föredra framför reliningmetoden. Stamrenovering är ju ändå något som man måste göra förr eller senare relinat eller inte om jag förstått det rätt.
Mitt råd=gå inte med på relining!!!!
Era hus är byggda 69-72=ca 50 år gamla, då har ni troligtvis stammar av de plaströr som sattes på 60 och början av 70-talet och i dessa är plasten av sämre kvalite mycket skörare/sprödare och de går alltså lättare sönder, de har gjort sitt.
ex. rör/stam kan gå sönder bara av att de spolar rent inför reliningen.
ex rör/stam kan gå sönder när de relinas.
ex rör/stam kan gå sönder i förtid efter att de har relinats ev redan dagen efter el efter ett par år osv.
ex. Det kostar även en hel del att relina.

Ni har väl även tappvattenrör(varm och kallvattenrör) och även värmerör(rör till elementen) och dessa är troligtvis i kopparrör, enl bla villaägarnas riksförbund och länsförsäkringars livstidslistor på rör så har dessa kopparrör en livstid på ca 30-50 års hållbarhet(de kan förstås om man har tur hålla längre)
med dessa rör kvar riskeras alltså bla vattenläckor nu/el snart samt att om ni relinar och gör era badrum nu så kommer dessa rör(tapp och värmerör) att behöva bytas inom kort och när de byts så måste ni förstöra fuktspärren i badrummen och i och med det så måste ni göra om hela badrummen igen för att få ett godkänt badrum(ha sönder fuktspärr=sätta helt ny fuktspärr).

Så att relina stam byta golvbrunn och grenrör och inte byta ut vattenrören och sen bekosta nytt badrum låter som en otroligt okunnig och dum ide!
Det finns även en Dom/beslut 2017-01-25 i Svea Hovrätt mål nr ÖH 4394-16 som kan vara väldigt lärorik och värd för dig och din styrelse att titta på (även som ett avskräckande exempel, även då husen är ungefär lika gamla som era).

Lycka till!
 
Kanske lite sent att komma med ytterligare råd nu?
 
Ok(missade att det står 2015)
Men frågan är högaktuell fortfarande för många, så det kanske fortfarande också är intressant för fler än dig(som läste här) att läsa detta.

må gott!
 
fahlis fahlis skrev:
Frågan är väl ännu inte avgjord, den ligger hos Hyresnamnden i Göteborg …
Den kan fortfarande överklagas från när jag senast tittade på domen(vet dock inte om så skett el sker).
Intressant vad det slutar!
Det jag även tycker är intressant här i Dom/Beslut är att den belyser den dåliga sits Brf boende kan hamna i beroende på ansvarsfördelningen för renoveringar i Brf boendet,
det är uppdelat mellan Brf(föreningen,styrelsen) och Brf boende och att denna uppdelning krockar ibland och bla sätter Brf boende i bla en ekonomisk svår sits ex det hindrar Brf boende att kunna välja att renovera dyrt(även för att ex höja värdet på bostaden) på bitar Brf boende ansvaret för,
och även när i tid renovering ska ske så ibland kan de boende behöva renovera för att följa lagen(ex dåligt badrum) även om de vet att det kommer att behöva göras om inom kort pga att Brf(styrelse) beslutar när de anser att det är dax för att åtgärda deras ansvarsbit(ex stam).

Fler exempel finns ang detta:
ex kök-stambyte
ex stenskott på ytterruta vilket är brf boendes ansvar att bekosta och åtgärda men styrelsen i brf bestämmer om att löv/grusblås(vilken är stor trolig orsak till sternskott) får fortsättas att användas av markgruppen(anlitad av styrelsen).mm mm
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.