E
Hej

Tanken är att vi ska byta fönster på vårt radhus.
Fönsterna från -73 har gjort sitt och borde sett ett nytt lager färg för ett anta år sedan.....

Problemet är att de gamla armarna till markiserna är skruvade i träkarmen och markisens bredd är anpassad efter fönstret och sitter precis ovanför fönstret "inne i väggen"
De nya fönsterna som ska vara trä/alu och vi vill inte skruva i karmen samt att fönstertillverkarna säger att garantin inte gäller då.

Hur gör man? Måste ju vara ett problem som uppstått tidigare.
Att byta helt och hållet blir väldigt dyrt speciellt då 2 av dom är ca 4m breda.
Kan man byta den metallist som själva markisen och kappan sitter i till en bredare för att kunna skruva fast fästet till armarna i husväggen istället?
Funderar även på om det går att flytta upp hela markisen så den sitter lite högre upp över fönstret så man inte riskerar att vridfönstret tar i har läst nån annan tråd där detta problem uppstod.

Sista frågan (just nu).
Priset för själva fönstret och övrigt material är ju vad det är men ska det verkligen kosta 100.000 i arb kostnad för att byta 18 enheter? (13 Fönster, 1 ytterdörr med sidoljus samt 3 altandörrar. 4 fönster är en våning upp).
 
Det borde ju gå att byta profilen längst ner på markisen till en bredare precis som du är inne på. Kolla med en markissäljare.
Justera markisens höjd vid fönsterbyte är ju vanligt. Ofta är de ju ändå nedmonterade.

100' i arbetskostnad är det före/efter ROT? Kollat med flera?
 
Man flyttar upp markisen ovanför fönstret.
 
E
Nu har jag varit och pratat med två markisfirmor.
Verkar som om det skulle gå att byta den främre profilen dock skapar det nya problem eftersom man då inte kan dra in markisen i kassetten.

Just nu lutar det åt att vi kommer byta ut våra gamla markiser mot nya som är automatiska vind/sol. Är faktiskt inte så dyrt med de stora markiserna som vi befarade.

Fönstertillverkarna säger att man inte ska skruva markisen i fönsterkarmen men markisleverantören säger att det är inga problem.

100.000 är före rot.
Imorgon kommer ytterligare en fönsterförsäljare, mindre lokal firma så får se vad han säger.
 
Tips angående markiser: Jag ångrar att jag inte köpte ben istf automatik. Jag bor lite blåsigt och markisen åker jojo.
 
E
Jo visst det är ju en risk att det kommer bli så.
Men vore skönt att slippa klumpen på väggen för snöret med vev i.
Den väggen det sitter på kommer troligtvis tas bort om nåt år....
 
L
Du kan väl ha el som du själv kör upp och ner med
 
E
Pryltokiga sambon suktar efter nån "smartahem" lösning han kan styra via datorn så får se vad det blir.
Jag skulle kunna nöja mig med manuell eller enkel som jag kan styra upp/ner via fjärr men troligtvis kommer jag inte få min vilja igenom.
 
I såna fall är det Somfy ni ska ha.
 
E
Den markisfirman jag var hos idag hade det systemet så blir väl kanske det.
Får läsa lite i broschyren samt scanna nätet på vad folk tycker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.