Fulkemisten
Jag tror jag behöver någon slags ventilation, alternativt avfuktare, i mitt isolerade verkstads/förrådsskjul med frostvakt. Byggnaden står mot en sluttning och är lite av souterräng med bakre väggen motfylld upp till 80 cm höjd över gjuten platta ungefär. Lecablocksmur upp till strax över motfyllning med platonmatta utvändigt, oklar status på denna. I övrigt reglar och glasfiber med träpanel på utsidan. Grävde upp och frilade vid motfyllningen i våras då jordmassor kommit emot panelen baktill och orsakat röta, bytte panel och grävde rent. Förrådet är kanske 20-30 år gammalt.

Tidigare år har det varit snustorrt i förrådet och helt utan problem. Nu verkar något ha hänt, vatten efter höstens myckna regnande tar sig ned till lägsta punkten då jag nog skapat en väg för detta med mitt grävjobb. Detta tycks orsaka fukt i plattan, kanske, jag flyttade på ett par plywoodbitar som stått direkt mot vägg/golv och då var det lite påväxt på baksidan och fuktigt, men...

Jag har också ställt in en större utekrukväxt för vinterförvaring (det har jag inte haft innan). Det kan väl kanske vara en funktion av båda? Det luktar i alla fall lite källare/fuktigt och är 65% i luften vid +5 grader inne och -3 grader utomhus. Det har tidigare känts och luktat ännu fuktigare vid plusgrader och blöt väderlek men idag såg jag att det var imma på fönstret.

Utrymmet är litet, ungefär 7 kvadrat och två meter i takhöjd. Inga ventilationsöppningar finns idag men dörr och fönster är inte helt täta på några ställen och sitter på motsatta väggar. Jag vill helst inte höja temperaturen mer än till frostfritt, samtidigt vill jag ha lite uppvärmt då jag förvarar vätskor där, invintringen av växten kan jag strunta i nästa år. Att gräva upp och dränera bort vid lägsta punkten är egentligen rätt så lätt gjort det också.

Ibland jobbar jag i verkstaden men det är endast någon timme/timmar åt gången och då drar jag igång en byggfläkt en stund om det är kallt. Egentligen borde jag styra upp någon ventilationslösning som renar luften då jag jobbar. Det blir en del slipande och i nuläget använder jag mask då. Kanske sätta in gamla köksfläkten när jag väl ska renovera köket?

Långt inlägg blev det. Tacksam för input vad man kan göra åt problemet.
 
Redigerat:
Kollat hur det är med dräneringens anslutning mot dagvatten/stenkista? Kan det ha gått sönder/rinner in jord?
 
Fulkemisten
Det finns ingen dränering vad jag vet. Det enda är att jag möjligen med mitt grävjobb fått bort fuktproblem från bakre ytterpanel och ned i platta och grundmur. Har testat att flytta frostvakten lägre utan resultat. Bör jag ta upp en frånluftsventil på motsatt yttervägg?
 
Men under platonmattan måste det väl finnas någon dräneringslösning?
Det är svårt att lösa fuktproblemen med de förutsättningar du har. Testa med en frånluftsventil och se om det ger någon förändring? Troligen lär den väl sänka temperaturen något/göra att frostskyddet får gå mer.
 
Fulkemisten
Uppdatering. Löste det med att ställa in en sån där "Torrbollen" i höstas. Fick fylla på med en refill nu i månadsskiftet så två räcker över vintern. Billigt och enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.