Hej!

Vi funderar på hur vi ska få ett större badrum i vår nya lägenhet från 20-talet. Nu har vi fått planritningarna och spontant ser det inte så bra ut :confused:, men jag har svårt att tolka exakt vad det betyder. Ursprungsplanen var att kombinera WC och dusch till ett rum (riva Vägg A) samt kanske flytta en del av Vägg B till höger. Nu ser det ut som att båda de väggarna är antingen bärande eller innehåller stammar..?

Är det någon som vet vet vad symbolerna betyder? Streckade väggen, krysset och halvrutorna (Vägg C)? Är Vägg C bärande eller bara tjock? Vore oändligt tacksam för hjälp!

Tack!! /Tove
 
  • Svartvit planritning av lägenhet med markerade väggar A, B, C, WC och dusch, symboler förklaras ej.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden med planritningen verkar inte ha kommit med i inlägget
 
T toolman77 skrev:
Bilden med planritningen verkar inte ha kommit med i inlägget
Tack!! Nu är den uppe :)
 
Redigerat:
Stommen till detta hus är murade tegelväggar som är mycket tjocka. På ritningen är de inte skrafferade (fyllda med diagonala streck) men imkanaler är utritade. Övriga väggar är inte bärande. De är sannolikt byggda av plank (2-3 tum tjocka spontade brädor). De kan vara putsade på ena eller båda sidorna. Det blir mycket skräp om man river en putsad vägg. Jag har markerat de bärande väggarna med röda pilar på er bild.
Husritning med bärande väggar markerade med röda pilar och text "Vägg A/B/C".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tove.blomgren
  • Laddar…
Tack!!! Är det imkanalerna som sitter som kryss i fyrkanter i vägg A (mellan dusch & wc)..?
 

Bästa svaret

Ja, det är det nog. Man kan dock inte säga säkert vart de tar vägen sedan. Troligen fortsätter de uppåt genom huset. Det kan också vara så att imkanalerna till grannen en trappa ner passerar här. I så fall behöver de en liten umleitung. Jag vill passa på och komplettera vad jag skrev tidigare. Av ritningen framgår att det ligger stålbalkar ovanför vissa av väggarna som hjälper till och bär bjälklaget till våningen ovanför. Streckprickade linjer som det står t.ex. INP 18 under. Det går inte att säga säkert på vilken höjd de ligger. Man skall nog vara lite försiktig när man tar ner en sådan vägg. Det bästa vore om ni kan få tag i en sektionsritning också.
 
  • Gilla
tove.blomgren
  • Laddar…
RÖR INTE VÄGG B!

Som @justusandersson nämner så är INP (men även DIP är) stålbalkar som bär bjälklaget och jag tolkar det som att de vilar på bland annat vägg B. Dessa balkar ligger oftast nästan helt dolda i bjälklaget, siffran efter är höjden i cm. De skrafferade (snedstreckade) väggarna, B och dess förlängning nedanför på ritningen är troligen murade bärande väggar.
 
Jag håller inte riktigt med f_spindel i alla avseenden. Stålbalkarna finns där för att väggarna inte är bärande. Däremot kan man inte säkert säga hur balkar och väggar samverkar utan att ha sett en sektionsritning på huset. De skrafferade väggarna är träväggar. Snedskrafferingen var (och är) ett vanligt sätt att markera trä. Murade väggar på denna ritning, det finns även några tunna sådana, har ingen fyllning. Däremot måste man tänka bort de streckprickade linjerna, som markerar stålbalkar och som delvis skymmer sikten. Det förekommer inte bärande träväggar eller tunna murade sådana i denna typ av byggnad.
 
  • Gilla
tove.blomgren och 1 till
  • Laddar…
Jag tror som Justus att bara de tjocka, murade är bärande. Däremot är det "nåt lurt" med A.

Mitt förslag: Gör om duschen till ett rejält skafferi, och flytta vägg B ordentligt, så att badrummet kommer att utgöras av en hel kvadrat som inkluderar hela garderoben. Sovrummet får en nisch på ca 2,40 som rymmer sängen.
 
  • Gilla
tove.blomgren
  • Laddar…
Jag tycker det ligger mycket i Anna_H:s förslag. Vägg A är ett schakt som det blir alltför komplicerat att flytta. Jag skulle dock helst vilja se en sektionsritning på huset först.
 
  • Gilla
tove.blomgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.