Hej alla & God Fortsättning!

Dags att bygga mitt första hus – har lite idéer hur jag vill ha det, sitter dock fast med max höjd på tak, får inte riktigt ihop det. Jag får bygga följande:
100 kvm totalyta, Ett plan.
Högsta byggnadshöjd 3 meter
Max taklutning 30 grader.

Jag har ingen info om max takhöjd.

Då jag bara får bygga i ett plan har jag funderat på hur maximera taklutningen för att åstadkomma maximalt utrymme utan att gå utanför planbestämmelserna. För ex. sovloft / slappa-loft / "göra vad du vill loft", jag är medveten att jag inte kommer kunna få full ståhöjd, men extra utrymme är alltid bra utrymme.

Har funderat på klassiskt sadeltak och/eller förskjutet sadeltak (ex. 30-70%).
Är också inne på pulpetttak – billigare variant, kanske inte lika stor frihet.

Vilket jag än väljer så får jag inte ihop hur högt taket får sträcka sig maximalt. Kan någon av Er hjälpa mig?
Exempel på husmått: Långsida 12,5m, kortsida 7,5m, byggnadshöjd 3m.
Hur räknar jag ut maximal höjd för Sadel eller Pulpettak (raka balkar i ett fack)?

Tack, Martin
 
Kan Beräkningshjälpen här vara till din hjälp?

Pratar vi om en villa för permanentboende? 3 meter i maximal byggnadshöjd låter lite..
 
Illustration som visar skillnaden mellan byggnadshöjd, nockhöjd och totalhöjd på ett hus med textförklaringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
GoForIt GoForIt skrev:
Kan Beräkningshjälpen här vara till din hjälp?

Pratar vi om en villa för permanentboende? 3 meter i maximal byggnadshöjd låter lite..
Permanent och/eller fritidshus, vid havet, Skåne. Vill dock bygga permanentboende.
Höjden på 3 meter är inte maximal - utan höjden där väggen möter taket, eller hur man beskriver det. Problemet är att jag inte får fram vilket blir maximalhöjden på hus+tak totalt.
 
K Kane skrev:
[bild]
Jag har sett den teckningen – men jag har endast att tillgå Byggnadshöjd på 3 meter och Taklutning på 30 grader. Det är här jag tappar greppet... hur f*n räknar jag fram vilken maximal Nockhöjd eller Totalhöjd?
 
D drabfab skrev:
Permanent och/eller fritidshus, vid havet, Skåne. Vill dock bygga permanentboende.
Höjden på 3 meter är inte maximal - utan höjden där väggen möter taket, eller hur man beskriver det. Problemet är att jag inte får fram vilket blir maximalhöjden på hus+tak totalt.
Jo, jag är med..
Men tre meter är ju inte så mycket ändå, med normala isoleringsnivåer i tak och golv.
 
Är din fråga hur du beräknar nockhöjden, eller vad den maximalt får vara? Med 30 graders taklutning så blir ju nockhöjden = 3 m + (7,5 / 2 * (sin 30)) = 4,875 m (med reservation för fel :))
 
GoForIt GoForIt skrev:
Jo, jag är med..
Men tre meter är ju inte så mycket ändå, med normala isoleringsnivåer i tak och golv.
Just därför vill jag uppnå maximal höjd jag kan utan att "bryta regelverket" för att slippa krångel.
 
S Strontus skrev:
Är din fråga hur du beräknar nockhöjden, eller vad den maximalt får vara? Med 30 graders taklutning så blir ju nockhöjden = 3 m + (7,5 / 2 * (sin 30)) = 4,875 m (med reservation för fel :))
Kan du förklara vad (7,5 / 2 * (sin 30)) är? Gäller det för både pulpettak och sadeltak? ;)
 
Får du bygga källarplan? 30 grader ger ju knappt ståhöjd i nock om det ska vara isolerat utrymme. Skulle väl vara takkupa och attefallstillbygnad i efterhand som kan ge något. Men jag vill påstå att trappan upp kommer ta mer plats nere än du tjänar där uppe
 
Pulpettak är bara att glömma. Byggnadshöjden räknas från den högre sidan.
 
Det gäller för sadeltak. Sin(30) är sinus av 30 grader (https://sv.wikipedia.org/wiki/Sinus), och 7,5 / 2 är halva bredden på huset (dvs högsta punkten på taket). Det ger då höjden på taket.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Det blir alltså 1875mm från byggnadshöjspunkten till nock i höjd
 
Handritade skisser av byggprojekt med måttangivelser på en stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett exempel
 
Just det. Om du ökar från 12.5x7.5 till 12.5x8 tjänar du 125mm i takhöjd.

Glöm inte heller att det går att göra attefallstillbygnad på 15m2 utöver de 100 som detaljplanen medger.

Står det inget i detaljplanen om källare skulle det kunna vara ett bättre alternativ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.