Hej,
Jag har precis byggt ett helt nytt hus där torktumlare från Siemens ingick - IQ 300. Inget avancerat men inte heller någon dålig maskin vad jag förstår. Pris omkring 6000 kr. Men tvätten torkar inte helt. Det går inte att välja "Extra torrt" som på vanliga tumlare, utan bara "Stryktorrt +". Betyder detta att det är meningen att tvätten ska vara fuktig efter att man torktumlat den? Den här maskinen har dock ingen avrinning för vatten och inget luft-ut-sug som vår gamla Samsung som fungerat perfekt i sex år... Känns ju helt värdelöst. Blir också meningslöst om det är någon slags energisparanledning bakom konstruktionen, eftersom man får torka om tvätten tre fyra gånger... Har inte lyckats hitta någon smart inställning som gör att det går att förbättra/höja effekten heller. Någon med bättre erfarenhet av den här torktumlaren?
 
S
P Panderson skrev:
Hej,
Jag har precis byggt ett helt nytt hus där torktumlare från Siemens ingick - IQ 300. Inget avancerat men inte heller någon dålig maskin vad jag förstår. Pris omkring 6000 kr. Men tvätten torkar inte helt. Det går inte att välja "Extra torrt" som på vanliga tumlare, utan bara "Stryktorrt +". Betyder detta att det är meningen att tvätten ska vara fuktig efter att man torktumlat den? Den här maskinen har dock ingen avrinning för vatten och inget luft-ut-sug som vår gamla Samsung som fungerat perfekt i sex år... Känns ju helt värdelöst. Blir också meningslöst om det är någon slags energisparanledning bakom konstruktionen, eftersom man får torka om tvätten tre fyra gånger... Har inte lyckats hitta någon smart inställning som gör att det går att förbättra/höja effekten heller. Någon med bättre erfarenhet av den här torktumlaren?

Det första som slår mig är att det måste vara någon helt meningslös energisparfunktion, kanske för att få en bättre miljömärkning osv.
 
Tror du har helt rätt tyvärr.
 
T
Har du testat om det blir bättre genom att välja "skåptorrt+" istället?
 
Finns ju rätt många varianter av iq300:
http://www.siemens-home.bsh-group.c...och-torktumlare/torktumlare/iq300-torktumlare

Men oavsett modell så betyder väl stryktorrt att det ska vara lite fuktigt för att det ska vara just strykvänligt.

Så ovanstående borde ha rätt - välj skåptorrt eller skåptorrt+ istället.

Finns det ingen avrinning för vatten så ska vattnet hamna i tanken uppe till vänster och har du inget luftutsug så är det en värmepumpstumlare.
 
Mitt fel, det är Skåptorrt+, inte Stryktorrt+, som vi har använt, då detta ska ge den torrast möjliga inställningen enligt tillverkaren. Tyvärr har jag nu hittat en del synpunkter på maskinen i den engelskspråkiga världen.
Den är exempelvis helt utdömd av en användare på momsnet.com
"I feel like a complete mug because when you read about this machine online it has this review on the JL website:
'If you want a dryer which dries your clothes, etc, then this is NOT the product for you. It takes 3 hours to 'cupboard dry' a load and when it is finished the laundry is still damp. You then have to put the laundry in an airing cupboard or hang it on radiators to finish the drying. Siemens says this is being 'energy efficient' - actually the only reason it does not use mega amounts of electricity is because it only does half the job.'"
 
Det som många missar är att ställa in torkgrad. Symbolen ser ut som en sol och går att ställa i 3 steg.
Skärmdump av foruminlägg om torkgradsinställning med symbolen för torkgrad som en sol med tre steg.
 
  • Gilla
Sandra Ebers och 1 till
  • Laddar…
A
IQ300 är ju instegsmodellen och därmed en enklare.
den görs inte av siemens i Tyskland, fast ursprungslandet brukar stå på.
 
J
Så där gör vår Samsung med oavsett hur många solar man trycker på. Kör istället manuell torktid på 120 eller 150 min. Har inte denna det?
 
J Jocke Best skrev:
Så där gör vår Samsung med oavsett hur många solar man trycker på. Kör istället manuell torktid på 120 eller 150 min. Har inte denna det?
Jo, den har 1, 2, eller 3 timmar. Testade i går kväll. Tre timmar funkade fint så det blir så vi får köra den om tvätten ska bli torr. Stort tack för tipset
 
J
P Panderson skrev:
Jo, den har 1, 2, eller 3 timmar. Testade i går kväll. Tre timmar funkade fint så det blir så vi får köra den om tvätten ska bli torr. Stort tack för tipset
Japp, det verkar vara enda sättet med vår också. Höll på att bli galen när jag trodde den var sönder. Man får uppskatta lite hur mycket tvätt det är och är det mycket dra till med tre timmar. Kanske inget man gör på fruns dyra blusar, men om man kör handdukar och annat 60-graders :)
 
  • Gilla
Panderson
  • Laddar…
Om ni inte märkt det nu så är det en torktumlare med värmepumpsteknik och därför värmer den inte på samma sätt som äldre torktumlare.
 
  • Gilla
hansan
  • Laddar…
J
Jovisst. Men det heter ju torktumlare. Kalla mig naiv men man tror ju den ska torka tvätten då. Kanske de moderna tumlarna skulle heta småfukttumlare? Eller "förtältskänsla en morgon på Hultsfredstumlare" ?
 
  • Haha
  • Gilla
hansan och 2 till
  • Laddar…
engs
 
  • Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
J
engs engs skrev:
[media]
Exakt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.