Denna strömbrytare finns hos mina föräldrar. Den hör till en läslampa till en sänggavel som inköptes någon gång på 70-talet. Har fungerat helt normalt till för ca 10 år sedan då den helt plötsligt fick en speciell egenskap, nämligen detta. När man ska tända måste man trycka 5 ggr för att tända. För att släcka räcker det med 1 gång.
Detta är inget som sker slumpvis eller att det ibland räcker med 2 eller 3 tryck utan det är hundraprocentigt, 5 ggr för att tända, ett tryck för att släcka. När de släcker för kvällen så släcker dom först med ett tryck, sedan trycker de 4 ggr för att om de behöver tända på natten behövs bara ett tryck. Brytaren har alltså ett minne som håller kolla på att det är 4 tryck lagrade. :) Det hela är komiskt och fascinerande.

Någon som kan förklara detta?

PS! Vet inte om detta hamnar i rätt kategori, det är ju egentligen inte ett elproblem då ju själva brytaren är mekanisk, men det verkar som just el-forumet löser det mesta. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Wheelabrator och 5 till
  • Laddar…
Sannolikt utsliten mekanik i brytaren.
 
  • Gilla
Knuthila
  • Laddar…
Nä, gå och hämta en skruvmejsel, eller hammare om så skulle behövas!
Det kan vara en roterande strömbrytare innanför skalet, eller en vippa som tryckknappen ska växla mellan, men knapptryckningarna låter så distinkta att det är svårt att misstänka något fel.
 
Jamen att den är så klockren på 5+1 tryck. Om den är sliten borde det vara mer slumpartat.
 
C
Jag har en gammal sladdbrytare som beter sig exakt likadant, fast det behövs i mitt fall 3 tryck för att tända.
Men det är rätt uppenbart om man plockat isär en sådan och ser hur den fungerar. När man trycker på knappen så påverkar den en rund skiva med kontaktbleck som roterar en bit. Skivan har flera kontaktbleck vilket innebär att den har flera positioner där brytaren är "på" respektive "av". Om någon av dessa kontaktbleck blir utslitet sluter inte brytaren i den positionen utan man måste trycka vidare tills nästa kontaktbleck sluter.
 
  • Gilla
fia_mstd och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
Vad jag inte förstår är hur någon orkar med en trasig strömbrytare, som man använder flera gånger dagligen, i tio år utan att byta ut den? En ny brytare kostar ju typ 30 kr och byts på 10 minuter....
 
  • Gilla
hyggabus och 8 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag har en gammal sladdbrytare som beter sig exakt likadant, fast det behövs i mitt fall 3 tryck för att tända.
Men det är rätt uppenbart om man plockat isär en sådan och ser hur den fungerar. När man trycker på knappen så påverkar den en rund skiva med kontaktbleck som roterar en bit. Skivan har flera kontaktbleck vilket innebär att den har flera positioner där brytaren är "på" respektive "av". Om någon av dessa kontaktbleck blir utslitet sluter inte brytaren i den positionen utan man måste trycka vidare tills nästa kontaktbleck sluter.
Nu lärde jag mig något nytt. Tack för en bra förklaring.
 
Cheesen Daniel Östberg skrev:
Vad jag inte förstår är hur någon orkar med en trasig strömbrytare, som man använder flera gånger dagligen, i tio år utan att byta ut den? En ny brytare kostar ju typ 30 kr och byts på 10 minuter....
Det är inga problem, det är väl hur man gör det till själv. Min belysning i kylskåpet har inte lyst på 10 år säkert och en gammal pello jag har till köksbelysningen måste angripas på ett speciellt sätt för att få lyse. Man blir liksom van..........
 
Det fanns sådana med krontändningsfunktion. Speciella glödlampor med dubbla glödtrådar. Brytaren skickade ström till den ena på ex 20w på första trycket, till den andra på 60w efter 2a trycket osv.
 
Stefan1972: Jo det är problem! Att använda en uppenbart utsliten strömbrytare är inte bra. Risken för glappkontakt med åtföljande stor risk för brand - är ett mycket starkt skäl till att genast byta ut den.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Daniel Östberg skrev:
Vad jag inte förstår är hur någon orkar med en trasig strömbrytare, som man använder flera gånger dagligen, i tio år utan att byta ut den? En ny brytare kostar ju typ 30 kr och byts på 10 minuter....
Föräldrarna har inte sett det som ett problem, den har använts typ två ggr per dygn, de har mest sett den som kuriosa.

Men tack cpalm för en bra förklaring på funktionen!
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Dom har alltså behövt trycka 45000 gånger på knappen istället för 15000. Är inte det ett problem? :surprised:
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Allt är ju relativt, även vad man ser som problem och inte. :love:
 
H hempularen skrev:
Det fanns sådana med krontändningsfunktion. Speciella glödlampor med dubbla glödtrådar. Brytaren skickade ström till den ena på ex 20w på första trycket, till den andra på 60w efter 2a trycket osv.
Som bromsljus alltså?
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Jo, märkligt.

Ännu märkligare är att när jag besökte en bekant så visade han mig en strömbrytare som fungerade exakt likadant. Exakt fem tryck för att tända, ett för att släcka. Precis samma varje gång. Vi var många som testade.

Naturligtvis kliade det i fingrarna på mig att skruva isär den för undersökning, men det var inte möjligt just då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.